تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 11:07
کد خبر : 78660

چه کسی دستور آغاز دور هفتم مذاکرات احیای برجام را می‌دهد؟

چه کسی دستور آغاز دور هفتم مذاکرات احیای برجام را می‌دهد؟

آرمان شرق-حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: خیلی به نفع ایران است که مذاکرات را در قالب ۴+۱ ادامه دهد چون تداوم تحریم ها تأثیری روی کشورهای طرف برجام ندارد و فقط به زیان مردم ایران است.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مذاکرات دوجانبه برجامی مشکلی از ایران حل نمی کند. این مسئله باید در مذاکرات گروهی حل شود تا یک اتفاق آرایی به وجود آید.

به گزارش تازه‌نیوز، با وجودی که سیدابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر نخواهد کرد، امیرعبدالهیان وزیر خارجه دولت او راهی آنجا می شود. بسیاری از تحلیلگران این سفر را گامی عملی در جهت از سرگیری مذاکرات احیای برجام می دانند.البته هستند کسانی که نظر دیگری دارند و معتقدند مذاکرات شکل جمعی نخواهد داشت و به صورت دوجانبه برگزار خواهد شد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: خیلی به نفع ایران است که مذاکرات را در قالب ۴+۱ ادامه دهد چون تداوم تحریم ها تأثیری روی کشورهای طرف برجام ندارد و فقط به زیان مردم ایران است.

وی افزود: غربی ها تنها ادعا می کنند که نگران افزایش توان هسته ای ایران هستند، در صورتی که مردم ایران باید فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها را تحمل کنند بنابراین بهتر است مذاکرات دوباره شروع و در حین مذاکرات راه حلی برای به نتیجه رسیدن و جمع بندی مباحث پیدا شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه رهاشدگی مذاکرات کمکی به ملت ایران نمی کند، اظهار کرد: اگر قرار است این اتفاق بیفتد در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مغتنمی برای آغاز مذاکرات برجامی است چون وزرای خارجه کشورهای دیگر نیز شرکت می کنند بنابراین امکان برگزاری مذاکرات در حاشیه این اجلاس وجود دارد.

رئیسی حمله به روحانی را آغاز کرد؛ پشت‌پرده واردات واکسن چیست؟
آغاز مذاکرات برجام با نظر دولت و شورای امنیت ملی است
وی ادامه داد: برگزاری یا عدم برگزاری مذاکرات برجامی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بستگی به نظر دولت و شورای عالی امنیت ملی دارد بنابراین پیش بینی دقیقی درباره این مسئله ندارم اما جلوی ضرر را از هر جایی بگیریم به نفع ملت است.

بهشتی پور درباره احتمال دوجانبه بودن مذاکرات برجامی و اجتناب ایران از برگزاری مذاکرات جمعی بیان کرد: مذاکرات دوجانبه برجامی معنی ندارد. مذاکرات دوجانبه درباره روابط دو کشور موضوعیت پیدا می کند مثلا ایران و چین یا ایران و روسیه. صحبت کردن درباره برجام در مذاکرات دوجانبه به جایی نمی‌رسد. مگر آنکه یک طرح خاصی را کشوری پیشنهاد کرده باشد، در گام نخست با ایران صحبت می کند و نظرش را می گیرد و سپس می روند بین کشورهای ۵+۱ مطرح می کند.

مذاکرات گروهی به کمک ایران می‌آید
وی افزود: مذاکرات دوجانبه برجامی مشکلی از ایران حل نمی کند. این مسئله باید در مذاکرات گروهی حل شود تا یک اتفاق آرایی به وجود آید.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره تکمیل شدن تیم مذاکره کننده ایران گفت: ظاهرا هنوز این تیم کامل نشده است. ای کاش آقای عراقچی یا مثل آقای عراقچی را مشارکت دهند چون تیم مذاکره کننده خوب است تجارب گذشته را همراه داشته باشد. آقای عراقچی یک گنجیه ای از اطلاعات مذاکرات هسته ای از زمان دولت آقای احمدی نژاد تاکنون بود، به عنوان کسی که تجربه مذاکرات قبلی را دارد می توانست مفید باشد چون تصمیم گیر نهایی شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: بهترین حالت آن است که تیم مذاکره کننده ترکیبی از تیم قدیم و جدید باشد. تیم جدید می تواند یک انرژی خوب و مثبت ایجاد کند از آن طرف تجربه کسانی که قبلا بودند و سابقه مذاکرات را داشتند خیلی می تواند گره گشا سازنده باشد.

در همین ارتباط: ابرقدرت‌های جهان در نیویورک؛ مذاکرات

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.