تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1400 - 19:22
کد خبر : 78605

ابرقدرت‌های جهان در نیویورک؛ مذاکرات برجامی دولت رئیسی کلید می‌خورد؟

ابرقدرت‌های جهان در نیویورک؛ مذاکرات برجامی دولت رئیسی کلید می‌خورد؟

آرمان شرق- اگر ایران، طرف های برجامی و آژانس هسته ای روی این زمان بندی به نتیجه برسند، آن موقع می توان وارد مذاکرات بدون فرسایش شویم و مباحثات نیز به نتیجه برسد.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گام اول مذاکرات احیای برجام در نیویورک برداشته می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، از ابتدای آغاز دوره ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی موضوع تعیین تکلیف مذاکرات احیای برجام همواره مطرح بوده اما درباره زمان از سرگیری مذاکرات تاریخ مشخصی معین نشده است. با این وجود شواهد و قرائن نشان می دهند که زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل کار استارت بخورد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره آینده مذاکرات احیای برجام گفت: دیپلماسی هسته ای سازوکار ریشه داری میان ایران و سایر طرف های مذاکره است بنابراین تغییر دولت ها شاید دیپلماسی هسته ای را با تعلیق، وقفه و حتی تغییرات محدودی در دستورکار مذاکرات مواجه کند ولی هیچ وقت به طور کلی آن را از دستورکار خارج نمی کند.

ترکیب احتمالی ایران در مذاکرات برجام/ مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کیست
دیپلماسی هسته‌ای فراتر از برجام است
وی با بیان اینکه برخی دیپلماسی هسته ای را محدود به برجام می دانند اما من آن را فراتر از برجام می دانم، افزود: در طول این مدت ضرباتی به دیپلماسی هسته ای زده شد. نمونه اش اقداماتی بود که ترامپ انجام داد، آن اقدامات کاملات خلاف دیپلماسی هسته ای بود. همچنین موضع گیری های مختلفی که طرف های واسط داشتند، به روند دیپلماسی هسته ای ضربه زد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در دنیای امروز برخی کاسبان تحریم هستند. این گروه هم در داخل کشور تحریم شده و هم در خارج آن کشور وجود دارند و علاقمند هستند تحریم ادامه پیدا کند. به عنوان مثال زمانی که عراق تحت دو دهه تحریم های بین المللی بود در اطراف مرزهای عراق مخازن عظیم سوخت توسط شرکت های با نام و بی نام ایجاد شد تا سوخت این کشور را قاچاق کنند و در سایر نقاط دنیا بفروشند.

وی افزود: سرنوشت محتوم و حتمی در انتظار دیپلماسی هسته ای قرار دارد. باید انتظار داشت مذاکرات مقدماتی در نیویورک برای احیای برجام انجام شود. البته طرف ایرانی با یک زمان بندی باید ورود کند تا جلوی فرسایشی شدن مذاکرات را بگیرد بنابراین علاوه بر دستورکار موضوعی باید دستورکار زمانی هم باید در این دور از مذاکرات درنظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: معتقدم در سالنی که رزرو شده برای برگزاری نشست های مقدماتی کارشناسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آنچه خیلی بیشتر از مسائل موضوعی زمانی را به خود اختصاص خواهد داد بحث زمان بندی است. اگر ایران، طرف های برجامی و آژانس هسته ای روی این زمان بندی به نتیجه برسند، آن موقع می توان وارد مذاکرات بدون فرسایش شویم و مباحثات نیز به نتیجه برسد.

تیم مذاکره کننده ایران باید در نیویورک پلن و نقشه داشته باشد
وی افزود: برخلاف ژست سیاسی مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدم الان آنها با سرباز کردن مشکلات و موضوعات مختلفی مواجه هستند که خیلی تلاش خواهند کرد موضوع هسته ای ایران به فرجام دیپلماتیک برسد. زمینه های لازم فراهم شده است، موضع گیری مقامات دولت ایران نیز نشان می دهد در بحث هسته ای هیچ تابویی در موضوع مذاکرات وجود ندارد.

فلاحت پیشه تأکید کرد: تیم سیاست خارجی کشور باید در نیویورک پلن خودش را داشته باشد چون کمتر فرصتی ایجاد می شود که نمایندگی های طرف های مختلف برجام و سازمان های بین المللی همه با هم یکجا جمع شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.