تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 21:12
کد خبر : 78533

واردات کدام خودرو خارجی به کشور مجاز است؟/ حباب بازار داخلی می‌شکند!

واردات کدام خودرو خارجی به کشور مجاز است؟/ حباب بازار داخلی می‌شکند!

آرمان شرق- کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف رقابتی شدن بازار داخلی مطرح شده که می تواند به رشد این صنعت در کشور هم کمک کند.

کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف رقابتی شدن بازار داخلی مطرح شده که می تواند به رشد این صنعت در کشور هم کمک کند.

خودرو خارجی

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر بازار تصریح کرد:آزادسازی واردات برخی خودروها به کشور علاوه بر اینکه بازار خودروهای وارداتی را متعادل تر می کند ، می تواند تورم بخشی خودروهای داخلی را هم تا حدی کنترل کند.

او افزود: در حال حاضر قیمت خودروهای چینی در بازار با دلار ۸۰ هزار تومان و یا بالاتر است .در کل فضای کشور بسته است که این امر سبب عرضه خودرو با قیمت بالا و اجحاف در حق مصرف کننده می شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد بود کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی بهتر هم بود به گونه ای که بیشترین واردات حدود ۱۰۰ هزار دستگاه را در سال ۹۲ داشتیم اما کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی هم بد نبود.

او ادامه داد: زمانی که خودروسازان داخلی در بازار رقابت قرار بگیرند کیفیت محصولات بهتر خواهد شد.

زاوه بیان کرد: حاصل بازار انحصاری این می شود که نه تنها صنعت خودرو بلکه کل زنجیره قطعه سازی اقدام جدی در راستای به بهینه سازی کیفیت انجام نمی دهند اما تجربه سایر کشورها همچون ترکیه نشان می دهد وقتی بازار را آزاد می کنید، صنعت خودرو نه تنها از بین نرفته بلکه به شدت رشد خواهد کرد.

او افزود: آزادسازی واردات اولین گام برای رشد صنعت خودروی کشور است.

ممنوعیت واردات خودرو‌های پرمصرف

در ادامه برنامه تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در طرح آزادسازی واردات خودرو، فقط به خودرو‌های دارای برچسب انرژی بالای «B» و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، مجوز واردات داده می‌شود.

او افزود: بر اساس ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی (B) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

تقی پور ادامه داد: واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

او تاکید کرد: واردات خودرو برای تنظیم و رقابتی شدن بازار است و نمی‌خواهیم خودروسازان داخلی آسیب ببینند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو واقعی نیست، گفت: خودروسازان داخلی اعلام آمادگی کردند در صورتی که قیمت‌ها منطقی شود تیراژ تولید را دو برابر بالا ببرند.

حباب قیمت خودرو داخلی با اجرای طرح واردات خودرو می شکند

در ادامه موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم در این خصوص بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح، حباب موجود در بازار شکسته شده و قیمت‌ها روند کاهشی به خود می‌گیرد.

او افزود: در این شرایط خریداران با قیمت مناسب می‌توانند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.

موتمنی گفت: بعد از ممنوعیت واردات، خودروسازان داخلی، بازار را در دست داشتند اما به کیفیت خودرو اهمیت ندادند و مشتری را راضی نگه نداشتند در صورتی که اگر بازار رقابتی بود کیفیت محصولات بهتر می شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.