تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 18:24
کد خبر : 78525

نظر یک اصلاح طلب درباره سرنوشت روحانی و لاریجانی

نظر یک اصلاح طلب درباره سرنوشت روحانی و لاریجانی

آرمان شرق- آقای آملی لاریجانی هم امروز پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت را بر عهده دارد و با رفتن ایشان از شورای نگهبان اختلاف نظرهایی پیش آمد؛ ایشان در ارتباط با رویه بررسی صلاحیت‌ها نظراتی را بیان کردند که نظرات ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ باید ضابطه‌ای برای بررسی صلاحیت‌ها وجود داشته باشد به هر حال آقای لاریجانی این مسائل را دلسوزانه مطرح کردند وقتی که نظراتشان را اعلام کردند، حضورشان در شورای نگهبان به صلاح نبود.

نک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اعتماد شده است و این اعتماد باید بازسازی شود بنابراین اصلاح‌طلبان باید بتوانند پل ارتباطی با حاکمیت ایجاد کرده و این اعتماد را بازسازی کنند.

داریوش قنبری، در خصوص تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت، اظهار کرد: اینکه در سطح عالی بین اصلاح‌طلبان و حاکمیت گفت‌وگویی صورت می‌گیرد یا خیر، من اطلاعی ندارم؛ حداقل اگر هم باشد خبری از آن منتشر نمی‌شود یعنی اگر بنا را بر اخبار بگذاریم، باید بگوییم که گفت‌وگویی به این معنا وجود ندارد، در صورتی که باید گفت‌وگو وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اعتماد شده است و این اعتماد باید بازسازی شود. بنابراین اصلاح‌طلبان باید بتوانند پل ارتباطی با حاکمیت ایجاد کرده و این اعتماد را بازسازی کنند. اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی درون نظام نیاز به گفت‌وگو دارند تا بتوانند از طریق این گفت‌وگو، مسائل و دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کنار گذاشتن شخصیت‌هایی با تجربه‌ای چون برادران لاریجانی و حسن روحانی گفت: انتخابات برگزار می‌شود و افراد جابجا می‌شوند در ارتباط با آقای روحانی طبیعی است که مسئولیتشان تمام شود؛ دوران ریاست جمهوری ایشان به اتمام رسیده و شخص دیگری جایگزین شده است حال اینکه از ایشان در جای دیگری استفاده بشود یا خیر، مشخص نیست و باید ببینیم که در آینده آیا ایشان مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر.

قنبری افزود: در مجموع شرایط بسیار دشواری در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بودیم، چون ایشان نتوانست نه مردم و نه حاکمیت را راضی کند و با روی کار آمدن ترامپ، سیاست مذاکره شکست خورد و باعث نابودی بیشتری شد اما در مجموع، مشکلات ناشی از بدشانسی بود. در هر صورت بعید می‌دانم که حاکمیت آقای روحانی را کنار بگذارد، چون ایشان فردی هستند که در مناصب مختلف از اول انقلاب حضور داشته و در شرایط بسیار سخت، کشور را اداره کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقای آملی لاریجانی هم امروز پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت را بر عهده دارد و با رفتن ایشان از شورای نگهبان اختلاف نظرهایی پیش آمد؛ ایشان در ارتباط با رویه بررسی صلاحیت‌ها نظراتی را بیان کردند که نظرات ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ باید ضابطه‌ای برای بررسی صلاحیت‌ها وجود داشته باشد به هر حال آقای لاریجانی این مسائل را دلسوزانه مطرح کردند وقتی که نظراتشان را اعلام کردند، حضورشان در شورای نگهبان به صلاح نبود.

وی تأکید کرد: در هر حال ایشان امروز در جایگاه مهمی هستند و ریاست مجمع تشخیص مصلحت را به عهده دارند و نمی‌توان گفت که ایشان کنار گذاشته شده است.

قنبری افزود: آقای علی لاریجانی هم که مشاور رهبری است، از صحبت‌های رهبری بعد از اعلام صلاحیت‌ها مشخص بود که ایشان نسبت به رد صلاحیت آقای لاریجانی نظر مثبتی نداشتند و ایشان نیز از اتفاقی که رخ داد، ناراحت بودند به هر حال این تغییرات را نمی‌توان به معنای کنار گذاشتن از نظام تلقی کرد.

وی با بیان اینکه نخبگان در درون جمهوری اسلامی گردش دارند، گفت: من بعید می‌دانم که بتوان این عملکردها را نشانه کنار گذاشتن از سیستم تلقی کرد. فعلاً زود است که در این خصوص اظهارنظر کنیم چون برخی از این اشخاص همچنان مناصب کلیدی در نظام دارند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: نظام همواره در این راستا بود که جریان‌های مختلف درون نظام حضور داشته باشند و هیچ وقت حاکمیت در جمهوری اسلامی به سمتی نرفته است که یک جریان را از سیستم حذف کند. قطعاً نیاز است که نخبگان جریان‌های مختلف سیاسی در اداره کشور تشریک مساعی برای حل مشکلات داشته باشند کسانی که در قدرت هستند، به گونه‌ای مسئولیت دارند و کسانی که در قدرت نیستند هم باید دیدگاه‌ها و نظراتشان را برای پیشرفت نظام و کشور ارائه دهند.

وی گفت: به نظر من باید اتاق فکری برای حل مسائل تشکیل شود؛ به دست آوردن تجربه هزینه‌های بسیار زیادی داشت و این تجربه باید در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار بگیرد. حتماً این احساس مسئولیت باید وجود داشته باشد که این تجربه در ارتباط با حل مسائل و مشکلات کشور ارائه شود./ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.