تاریخ انتشار : جمعه 5 شهریور 1400 - 8:33
کد خبر : 76820

ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین المللی نشست بغداد

ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین المللی نشست بغداد

آرمان شرق- از دیرباز ایران و عربستان برای عراق مهم بوده‌اند و عربستان هم بعد از تحولات بیداری اسلامی در کشورهای منطقه دخالت های زیادی را در عراق انجام داد اما مردم عراق توانستند با این گروه های تروریستی مبارزه کنند و داعش را از سرزمین شان بیرون کنند و هزینه زیادی را هم متحمل شدند لذا بررسی این موضوع در این نشست نشان می دهد که عربستان برای عراق از اهمیت برخوردار است.

یک کارشناس مسائل منطقه با تشریح ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی نشست بغداد گفت: اروپایی ها و آمریکا بدون شک با هدف خاصی این نشست را دنبال می کنند تا بتوانند منافع خودشان را در منطقه سامان دهند.

مهدی شکیبایی در ارزیابی خود از برگزاری نشست بغداد گفت: معتقدم این نشست نمی تواند بی ارتباط با مباحث بین المللی و رقابت آمریکا و غرب با روسیه و چین باشد. همچنین نمی تواند بی ارتباط با مسائل منطقه ای، امنیت رژیم صهیونیستی و طرح صلح ابراهیم که ترامپ مطرح کرده بود باشد ضمن اینکه به مسائل داخلی عراق و انتخابات آتی نیز مربوط است.

وی با بیان اینکه نشست بغداد در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی می تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد، گفت: نمی خواهم بگویم که مصطفی الکاظمی(نخست وزیر عراق) با برگزاری این نشست تلاش می کند منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را تأمین کند اما در تلاش است که یکسری منافع سیاسی و اقتصادی خودش را از رهگذر این نشست به دست آورد.

این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق در چارچوب منافع ملی تلاش می کند تا بتواند دستاوردهای اقتصادی و سیاسی برای کشورش به دست آورد. البته این تلاش ها به معنی تأمین منافع رژیم صهیونیستی نیست.

شکیبایی همچنین بیان کرد: معتقدم دولت عراق باید خیلی هوشمند باشد و اگر بتواند به نحو مطلوب این نشست را برگزار کند اتفاق بزرگی بوده و برای عراقی ها مثمر ثمر خواهد بود زیرا عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون منبع نگرانی برای کشورهای منطقه بوده و موجب شده تا تغییراتی را شاهد باشیم لذا همه کشورها دوست دارند که عراق با ثبات باشد.

وی افزود: آمریکایی ها از زمانی که به این کشور وارد شدند در امور عراق دخالت کردند اما اکنون کشورهای همسایه خواسته یا ناخواسته نسبت به مسائل عراق توجه دارند و به دنبال ثبات در این کشور هستند زیرا اگر بحران ادامه یابد به سمت مرزهای آن ها نیز کشیده می شود.

شکیبایی با اشاره به اینکه الکاظمی باید منافع ملی عراق را در نظر بگیرد، گفت: این نشست به نظر ابتکار الکاظمی نیست و این گونه هم نیست که با روی کار آمدنش بخواهد عراق را با این سرعت در کنار مصر و اردن و یا عربستان قرار دهد. این گونه گفت وگوها و نشست ها از دوره حیدر العبادی شروع شد و در دوره عادل عبدالمهدی نیز ادامه یافت و عبدالمهدی در دو نشست طی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز که سه جانبه بود در قاهره و امان شرکت کرد و با السیسی و عبدالله دوم شاه اردن دیدار داشت.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: بعد از نشست های سه جانبه دیدیم که السیسی تقریبا بعد از حدود ۳۰ سال به عنوان رئیس جمهور از مصر از عراق دیدن کرد و پس از آن بود که الکاظمی تصمیم گرفت نشستی را در سطح وسیع تر برگزار کند.

شکیبایی همچنین ابراز عقیده کرد: دولت عراق به دنبال این است تا در این نشست روسای جمهور یا نخست وزیران حضور داشته باشند. ممکن است بتواند به دستاوردهایی برسد اما اگر نتواند موفق شود قطعا این نشست برای عراق نمی تواند دستاوردی به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال مصر و ترکیه بعد از سال ۲۰۱۱ روبروی هم قرار گرفتند. مصری ها معتقد بودن اردوغان در امورات آن ها دخالت می کند. اگر الکاظمی بتواند این دو را روبروی هم قرار دهد قطعا می تواند برای عراق نقش جدید متصور باشد.

شکیبایی همچنین گفت: در حالی که گفته شده در این نشست در خصوص مسائل سوریه هم مباحثی مطرح می شود و سوریه بعد از ۲۰۱۱ قفل و کلید تحولات بین الملل بوده است اگر خواسته باشند چشم شان را در این نشست بر سوریه ببندند به عنوان ضعف نشست خواهد بود.

وی درباره حل مسئله ایران و عربستان و گفت وگو در این زمینه در حاشیه این نشست نیز گفت: طی ماه های اخیر شنیدیم که عراق تلاش می کند تا نشست دو جانبه ای بین ایران و عربستان برگزار کند. دلیل اش این است که از دیرباز ایران و عربستان برای عراق مهم بوده‌اند و عربستان هم بعد از تحولات بیداری اسلامی در کشورهای منطقه دخالت های زیادی را در عراق انجام داد اما مردم عراق توانستند با این گروه های تروریستی مبارزه کنند و داعش را از سرزمین شان بیرون کنند و هزینه زیادی را هم متحمل شدند لذا بررسی این موضوع در این نشست نشان می دهد که عربستان برای عراق از اهمیت برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: باید این مسئله را متذکر شویم که سعودی ها تمامی سنگرها و خاکریزهای خود را در رقابت با رقبا از دست داده اند و اکنون در موقعیت بسیار ضعیفی قرار گرفتند اما با توجه به اینکه دو مکان مقدس در این کشور قرار دارد در میان مسلمانان، عربستان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. مسئله یمن هم برای آن ها مشکلاتی را ایجاد کرده است و عربستان نیازمند این است تا بتواند با کمک کشورها از وضعیت شکننده ای که برایش بوجود آمده خود را نجات دهد. در چنین شرایطی عراق با موقعیت شناسی تلاش می کند تا این اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص استقبال اتحادیه اروپا و رئیس جمهور فرانسه از این نشست هم گفت: معتقد نیستم که این اجلاس برای آن ها اهمیت داشته باشد. اروپایی ها و آمریکا بدون شک با هدف خاصی این نشست را دنبال می کنند تا بتوانند منافع خودشان را در منطقه سامان دهند. اما باید بدانیم به طور کلی غرب به دنبال چه چیزی هستند.

وی با بیان اینکه اروپایی ها موقعیت خوبی در منطقه ندارند، گفت: آن ها تلاش می کنند چهره خودشان را در منطقه ترمیم کنند و با توجه به روی کار آمدن بایدن در دولت آمریکا هم در موضع بین المللی در یک رویارویی با چین، ایران و روسیه قرار گرفته، عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را دنبال می کنند./ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.