تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 0:33
کد خبر : 74981

پرش کرونا از مثلث خطر

پرش کرونا از مثلث خطر

ارمان شرق-با گذشت بیش از ۱۷ ماه از شیوع پاندمی کرونا، وضعیت این بیماری درکشور در شرایط کنترل‌شده‌ای نیست. با وجود این، شاهد جهش‌های جدید همه‌گیری هستیم. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در حال حاضر ۲۹استان درگیر کرونای دلتا شده‌اند و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم

درحالی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت کرونا در حالت کنترل‌شده قرار دارد در کشور ما هم‌اکنون شاهد بدترین وضعیت کرونایی از ابتدای شیوع آن هستیم. سه شاهد آماری در این خصوص عبارتند از جهش ۱۹ هزار واحدی مبتلایان روزانه و ۲۲۰۰ واحدی بستری‌شدگان کرونایی در سه روز گذشته و نیز رشد ۶۰ واحد درصدی نسبت ابتلا به تست در ۳۸ روز اخیر. به گفته منابع رسمی، در وضعیت کنونی ۲۹ استان کشور درگیر کرونای دلتا شده‏ و بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها نیز اشغال شده‏اند. بی‌توجهی به این مثلث خطر پرش کرونا را رقم می‌زند و باعث تشدید وخامت اوضاع خواهد شد. شرایط فعلی از ضرورت تصمیم‏گیری فوری برای مهار سریع موج ابتلا و نیز تسریع در واکسیناسیون دلالت دارد. اما به رغم این فوریت‌ها، روز گذشته تصمیم‌گیری برای تعطیلی دو هفته‏ای آن هم در شرایط وخیم کرونایی به آینده موکول شد. تداوم وضعیت کنونی می‏تواند منجر به فروپاشی نظام سلامت و اختلال در نظام اقتصادی کشور شود.

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کشور در زمینه کرونا به وضعیت وخیمی رسیده، به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته در سه شاخص میزان مبتلایان روزانه، افراد بستری‌شده و نسبت ابتلا به تست، رکورد‌های جدیدی ثبت شد که از ابتدای شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه بوده است. روز گذشته ۳۹هزار و ۱۹مبتلای جدید شناسایی شدند که از این میزان ۴هزار و ۸۳۸نفر بستری شدند و نسبت ابتلا به تست به میزان ۶۵درصد رسید.

این بررسی‌ها همچنین حاکی از رشد ۱۹هزارواحدی مبتلایان روزانه، ۲۲۰۰واحدی بستری شدگان در ۳روز اخیر و نیز رشد ۶۰واحد درصدی نسبت مبتلایان در ۳۸ روز اخیر است. همچنین بررسی‌های رسمی از سهل‌انگاری و میزان رعایت پایین پروتکل‌های بهداشتی (در سطح ۴۰درصد) حکایت دارد. به گفته مسوولان وزارت بهداشت، تداوم وضع موجود می‌تواند به فروپاشی نظام سلامت منجر شود. این موارد ضرورت اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کنار تسریع در واکسیناسیون را نشان می‌دهد.
جهش ۱۹ هزار نفری مبتلایان روزانه

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فراز و نشیب‌های متعددی در آمار مبتلایان به کرونا از ابتدا شیوع این پاندمی ثبت شده است. روند مبتلایان روزانه از ابتدای فروردین و با شروع سفرهای نوروزی و تعطیلات عمومی افزایشی بود، به نحوی که شاخص مذکور از ۷هزار و ۲۶۰مورد در اول فروردین به ۲۵هزار و ۴۹۲مورد در ۳۱ فروردین ماه رسید. بعد از تاریخ مذکور و با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای، این شاخص روند نزولی به خود گرفت، به نحوی که در ۱۷خرداد به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری (معادل ۴هزار و ۹۰۷ نفر) رسید. بعد از این تاریخ روند مبتلایان با افت‌وخیز زیادی همراه بود. در نهایت اینکه در سه روز اخیر روند این شاخص با جهش بالایی همراه بود، به نحوی که از ۱۹هزار و ۷۱۵نفر در ۹مرداد به میزان ۳۹هزار و ۱۹نفر در روز گذشته رسید. به عبارت دیگر در سه روز اخیر این شاخص به میزان ۱۹هزار و ۳۰۴واحد رشد داشته است. نکته دیگر اینکه از آن جهت که بررسی روزانه شاخص‌های کرونایی با افت‌وخیز زیاد همراه است، میانگین مبتلایان روزانه در ماه‌های تیر و مرداد (تا روز ۱۲مرداد) بررسی شده است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین ۱۶هزار و ۷۰۰مورد مبتلای جدید به صورت روزانه در تیرماه شناسایی ‌شد، در حالی که این میزان در مردادماه معادل ۲۹هزار و ۶۰۰ مورد بوده است. اختلاف ۱۳هزار واحدی نشان‌دهنده سرعت بالای گونه جهش‌یافته کرونا است و اینکه در روزهای آتی باید منتظر بروز موج‌های جدید این همه‌گیری باشیم.
افزایش بستری‌شدگان در ۳ روز اخیر

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در این خصوص، وضعیت افراد بستری‌شده است. تحلیل آمارهای رسمی درباره این شاخص از ابتدای سال نشان می‌دهد که روند آن با افت‌وخیزهای متعددی در این مدت همراه بود، به نحوی که در ماه نخست سال روندی صعودی داشت. بنا بر آمارهای رسمی میزان افراد بستری‌شده از ۶۵۷ نفر در اول فروردین به ۳هزار و ۹۰۱ نفر در ۳۰ فروردین رسید. در ادامه، مسیر این روند با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای افراد و کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. تحلیل آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ۲۲ خرداد با ۹۰۵ بستری کمترین میزان این شاخص از ابتدای سال جاری ثبت شد. بعد از تاریخ مذکور این شاخص به صورت پله‌ای افزایش پیدا کرد و از میزان یک هزار و ۹۱مورد در ۲۳ خرداد به میزان ۳هزار و ۷۰۸ مورد در ۵ مرداد رسید. در نهایت در سه روز منتهی به ۱۲ مرداد این شاخص روندی افزایشی به خود گرفته و از سطح ۴هزار و ۸۰۰ مورد فراتر رفته است. این میزان از افراد بستری از ابتدای شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه بوده است. نکته‌ دیگری که در این خصوص وجود دارد، اینکه جهش در بستری‌شدگان کرونایی با یک وقفه زمانی بر میزان فوتی‌ها اثر می‌گذارد و آمارها را از سطح کنونی بالاتر می‌برد. افزون بر این، تحلیل‌ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین ۱۸۰۰ نفر روزانه در تیرماه در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، حال آنکه این عدد در مرداد به ۳هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.
جهش ۶۰ واحد درصدی نسبت مبتلایان

مورد دیگر از شاخص‌های مهم در بحث پایش وضعیت کرونا در کشور، شاخص نسبت ابتلا به تست است. تحلیل آمارهای رسمی در این خصوص نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روندی صعودی داشت، به‌نحوی‌که از میزان ۹/ ۱۱درصد در اول فروردین به ۲/ ۲۸درصد در ۱۸ فروردین رسید. در ادامه با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شاخص روندی نزولی به خود گرفت، به‌نحوی‌که ۱۷‌ خرداد به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری رسید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شاخص مذکور در هفدهمین روز از ماه پایانی بهار به ۹/ ۳ درصد رسیده بود. در نهایت بررسی این آمار حاکی از آن است که از پنجمین روز فصل اول تابستان این شاخص روند صعودی به خود گرفته و از ۷/ ۵ درصد در پنجم تیر به ۷/ ۶۴درصد در ۱۲ مردادماه رسیده است. به‌عبارت دیگر این شاخص در بازه زمانی ۳۸روزه جهشی به میزان ۵۹ واحد درصد داشته است که بسیار قابل توجه بوده و از ابتدای شیوع پاندمی و زمان گزارش‌دهی بی‌سابقه بوده است. نکته قابل ذکر دیگر در این خصوص اینکه نسبت مبتلایان در هفته پایانی تیر و روزهای ابتدایی مرداد در سطح پایین و زیر ۴۰درصد بود، اما به یک‌باره و بعد از تعطیلی ۶روزه در استان‌های تهران و البرز روند صعودی به خود گرفت. در نهایت تحلیل آمارها حاکی از آن است که میانگین نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه در تیرماه معادل ۵/ ۲۰ درصد بوده، حال آنکه در مردادماه به ۴۸ درصد جهش پیدا کرده است.
خیز کرونا در سایه عادی‌انگاری

با گذشت بیش از ۱۷ ماه از شیوع پاندمی کرونا، وضعیت این بیماری درکشور در شرایط کنترل‌شده‌ای نیست. با وجود این، شاهد جهش‌های جدید همه‌گیری هستیم. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در حال حاضر ۲۹استان درگیر کرونای دلتا شده‌اند و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم. رئیسی درباره روند واکسیناسیون گفت که در حال حاضر میزان ورودی واکسن قابل قبول است و تا پایان مرداد حدود ۷میلیون دز واکسن به دستمان خواهد رسید. این در حالی است که طی چند روز گذشته روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به موج جدید بیماری کرونا و ابراز نگرانی از اشباع تخت‌های بیمارستانی بر حمایت و اقدام جهادی و عاجل ستاد ملی مدیریت کرونا برای حفظ توان نیروی انسانی باقی‌مانده در صحنه و نیز لزوم تصویب و اعلام صریح و شفاف دستورالعمل‌ها در آستانه ماه محرم تاکید کردند. در این خصوص معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده‌ایم، تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می‌تواند همه را مبتلا کند. بنا بر آمارهای رسمی تاکنون ۱۰میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دز اول و ۲میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در مجموع ۱۳میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دز واکسن در کشور تزریق شده است و برای نخستین‌بار روز گذشته سرعت واکسیناسیون از ۵۰۵ هزار دز در روز فراتر رفت./دنیای اقتصاد

سد سیستم بیمارستانی ایران در حال شکسته شدن است

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در برخی مراکز ۵۰ نفر در نوبت سی‌تی‌اسکن هستند، هشدار داد که سد سیستم بهداشتی در حال شکسته شدن است.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه تعداد اصلاح‌شده کشته‌های روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر است، هشدار داد که سد سیستم بهداشتی در حال شکسته شدن است.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در برخی مراکز ۵۰ نفر در نوبت سی‌تی‌اسکن هستند، دیروز بدترین روز از اول کرونا تاکنون بود.

استاد بیماری‌های عفونی و معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این پرسش که «اکنون وضعیت کرونا و مراکز درمانی چگونه است؟»،گفت:اکنون در بدترین وضعیت قرار داریم؛ به طوری که این پیک از همه پیک‌های کرونا وضعیت بدتری دارد.

وی ادامه داد:تعداد بیمار افزایش یافته و بیمارستان‌ها لبریز و سرریز شده است و جمع کردن کار خیلی سخت شده است.

معاون بیمارستان مسیح دانشوری بیان داشت: کادر درمان کادر ۱۸ ماه پیش نیست؛ شما از یک تعداد افراد ثابت انتظار ۱۸ ماهه را دارید؛ بنابراین همه نیروها فرسوده شده‌اند.

این استاد بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که«برای کنترل وضعیت کنونی کرونا چه باید کرد؟»، متذکر شد:‌ باید کاری کنیم چرخه بیماری قطع شود؛ متاسفانه اکنون نمودارها نشان می‌دهد روند در همه استان‌ها افزایشی است و احتیاج به دو یا ه هفته تعطیلی و قرنطینه جدی است تا بیماری از تکاپو بیفتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.