تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1400 - 7:53
کد خبر : 74781

سکه دوباره رشد می کند/عقب نشینی قیمت دلار و سکه

سکه دوباره رشد می کند/عقب نشینی قیمت دلار و سکه

ارمان شرق-قیمت دلار قدری عقب‌نشینی کرد و دوباره زیر مرز حساس ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. تقاضا در بازار سکه تقویت شده و این مسئله در رشد حباب سکه قابل مشاهده است. البته سکه روز گذشته نتوانست مرز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را حفظ کند و امروز تحت تاثیر افت قیمت دلار زیر ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. با این وجود برخی احتمال می‌دهند سکه دوباره رشد کند.

تاثیر بازار مجاور هرات و نااطمینانی در مورد احیای برجام روز گذشته واکنش احساسی دلار داخل را موجب شد، امروز دلار قدری عقب نشینی کرد تا کنترل بانک مرکزی بر بازار افزایش یابد.

دلار آمریکا اولین روز هفته را با افزایش قابل توجه قیمت آغاز کرد. قیمت دلار روز گذشته از مرز حساس ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و پشت مرز ۲۶ هزار تومان متوقف شد. برخی تحلیل‌گران علت اصلی رشد قیمت دلار را رشد نرخ این ارز در بازار مجاور هرات عنوان می‌کردند و معتقد بودند درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان باعث افزایش قیمت دلار در بازار هرات شده و قیمت دلار بازار داخل را نیز به سمت بالا سوق داده است.

با قرار گرفتن قیمت دلار بالای ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان این نگرانی به وجود آمد که کنترل بانک مرکزی بر بازار تضعیف شود.
اخبار برجامی مهم برای بازار

همراه با رشد قیمت دلار توجه فعالان بازار به اخبار منفی از مذاکرات احیای برجام جلب شد. از جمله این اخبار به گزارش نیویورک تایمز مربوط می‌شود. این گزارش بر کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام تاکید می‌کند.

بر اساس این گزارش مقام‌های دولت بایدن نسبت به احیای برجام بدبین هستند و نگرانند با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، تهران تقاضاهای جدیدی را مطرح کند. به هر روی دلار آمریکا در شروع معاملات امروز قدری عقب نشینی کرد، گویی دلار تاثیر این اخبار را پیش خور کرده بود.
دلار معاملات امروز را چگونه آغاز کرد؟

دلار آمریکا در شروع معاملات امروز قدری عقب‌نشینی کرد و پشت مرز حساس ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. با عقب نشینی دلار نگرانی نسبت به خارج شدن کنترل از دست بانک مرکزی قدری کمرنگ شد. صبح امروز نرخ ابتدایی دلار ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان بود. دلار آمریکا در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۵ هزار و ۶۷۰ تومان قرار گرفت.
درهم به کمک دلار نیامد

تحلیل‌گران عبور درهم از مرز ۷ هزار و ۲۰۰ تومان را یک نیروی محرک مهم برای ادامه روند افزایشی قیمت دلار و حرکت آن به سمت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان عنوان می‌کردند، درهم صبح امروز حوالی ۷ هزار و ۶۰ تومان نوسان داشت و نتوانست به کمک دلار بیاید.
قیمت سکه افت کرد

طلای جهانی معاملات هفته گذشته را با قیمت ۱۸۱۴ دلار به پایان رساند، در حوالی ساعت ۱۱ صبح به وقت ایران قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان (قیمت دلار نسبت به روز گذشته قدری افت کرده بود) و قیمت سکه امامی ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود (قیمت سکه از عصر روز گذشته ۲۰ هزار تومان بالاتر بود). با این حساب اندازه حباب سکه نزدیک به ۴ درصد به دست می‌آمد. سکه در ادامه معاملات به افت قیمت دلار واکنش نشان داد و قدری عقب نشینی کرد. قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت.

سکه امامی
آیا سکه به افزایش نااطمینانی واکنش نشان می‌دهد

همراه با رشد قیمت‌ها و افزایش نااطمینانی نسبت به آینده مذاکرات تقاضا در بازار سکه قدری تقویت شده است و اندازه حباب سکه در سطوح نسبتا بالایی قرار گرفته است. امیدواری‌ها نسبت به آینده طلای جهانی قدری افزایش یافته و احتمالا این مسئله نیز به رشد سکه و تحریک تقاضا در این بازار کمک کرده است.

در حالت کلی انتظار می‌رود اگر عدم اطمینان نسبت به روند مذاکرات ادامه یابد و طلای جهانی سکه را ناامید نکند، سکه بازدهی خوبی داشته باشد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت در اولین روز هفته همراه شدن تاثیر مثبت بازار مجاور هرات و افزایش نااطمینانی نسبت به احیای برجام باعث واکنش احساسی بازار و نزدیک شدن قیمت دلار به مرز ۲۶ هزار تومان شد. امروز قیمت دلار قدری عقب‌نشینی کرد و دوباره زیر مرز حساس ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. تقاضا در بازار سکه تقویت شده و این مسئله در رشد حباب سکه قابل مشاهده است. البته سکه روز گذشته نتوانست مرز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را حفظ کند و امروز تحت تاثیر افت قیمت دلار زیر ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. با این وجود برخی احتمال می‌دهند سکه دوباره رشد کند. /اقتصاد نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.