تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400 - 6:50
کد خبر : 72438

مردم ایران درباره کرونا چگونه فکر می‌کنند؟

مردم ایران درباره کرونا چگونه فکر می‌کنند؟

ارمان شرق- ۹/ ۸۰ درصد پاسخگویا‌ن موافق بازنشدن سینماها، سالن‌های کنسرت و سالن تئاتر، ۷/ ۷۴ درصد پاسخگویا‌ن با بازنشدن مساجد و هیا‌ت‌های مذهبی، ۵/ ۷۲ درصد با بازنشدن مدارس و دانشگاه‌ها، ۸/ ۶۶ درصد با عدم مجوز برای رفتن به شهر دیگر و ۷/ ۶۴ درصد با قرنطینه کلی و تعطیلی کامل همه اصناف (به جز مواد غذایی) به مدت دو هفته موافق هستند.

بر‌اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی از مردم درباره کرونا، ۳۱ درصد از مردم از اجرای پروتکل‌ها خسته شده‌اند و ۶۴ درصد خواستار قرنطینه شدن کشور هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گروه افکارسنجی دفتر طرح‌‌های ملی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نتایج تازه‌ترین نظرسنجی خود از مردم را درباره کرونا منتشر کرد. تاکنون ۵ موج نظرسنجی ملی انجام شده که موج اول آن در فروردین ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۱۲۵۹ پرسشنامه، موج دوم در خرداد ۱۳۹۹ با تعداد ۲۱۱۲ پرسشنامه، موج سوم در مهر ۱۳۹۹ با تعداد ۲۰۲۴ پرسشنامه و موج چهارم آن در بهمن ۱۳۹۹ با تعداد ۲۱۰۳ پرسشنامه بوده است.

گردآوری اطلاعات نظرسنجی اخیر نیز از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شده است که جامعه آماری آن مانند سایر نظرسنجی‌ها، شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور بوده است. این پژوهش پرسش‌های متنوعی را با پاسخگویا‌ن در میا‌ن نهاده است که طیف وسیعی از موضوع‌ها را در برمی‌گیرد. بخشی از مهم‌ترین یا‌فته ‌این نظرسنجی را در ادامه مرور خواهیم کرد.
آثار روحی و روانی کرونا

۶/ ۷۲ درصد از پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌اند که در یک‌سال اخیر بیشتر با خانواده خودشان وقت گذرانده‌اند.

۵۶ درصد از پاسخگویا‌ن در این یک‌سال خطر مرگ را بیشتر از قبل احساس کرده‌اند. ۴/ ۲۷ درصد پاسخگویا‌ن اظهار کرده‎‌اند به‌دلیل شیوع کرونا، بیشتر از قبل از آینده ناامید شده‌اند.

۳/ ۴۸ درصد پاسخگویا‌ن به میزان زیا‌دی احساس می‌‌کنند نسبت به یک سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف‌‌تر و عصبی‌‌تر شده‌‌اند.

۷/ ۳۴ درصد پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌اند احساس ناامنی آنها در تمام عرصه‌های زندگی در این یک سال بیشتر شده ‌است.

۲/ ۵۴ درصد پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌اند در این دوران بیشتر احساس نزدیکی به خدا کرده و اعتقادات مذهبی‌شان تقویت شده است. ۴۰ درصد پاسخگویا‌ن اظهار کرده‌اند در دوران کرونایی وقت بیشتری صرف خود کرده و بیشتر فیلم و سریا‌ل دیده یا‌ کتاب خوانده‌اند.

۳/ ۴۱ درصد پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌اند که زمان مشخصی برای پایا‌ن این دوره نمی‌توانند اعلام کنند.
درباره واکسیناسیون

۳/ ۷۳ درصد از پاسخگویا‌ن تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند.

۵/ ۳۸ درصد از پاسخگویا‌ن به اثربخشی واکسن ایرانی کرونا امیدوار و خوش‌بین هستند. ۹/ ۲۹ درصد افراد پاسخگو ترجیح‌ می‌‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند. در مقابل ۱/ ۲۴ درصد افراد تمایل به استفاده از واکسن ساخت خارج از کشور را داشته‌‌اند.

۷/ ۳۲ درصد وارد‌کردن واکسن خارجی با سرعت بیشتر را‌ اقدامی موثر برای کاهش شیوع کرونا می‌‌دانند.

۱۶ درصد تابستان، ۳/ ۹ درصد پاییز و ۶/ ۱۴ درصد زمستان را به‌عنوان زمان بهره‌برداری واکسن ایرانی اعلام کرده‌اند.

۸ درصد پاسخگویا‌ن اعلام کرده بودند که دولت می‌تواند تا پایا‌ن خرداد واکسیناسیون عمومی انجام دهد. درحالی‌که ۶/ ۱۳ درصد تابستان، ۱/ ۱۱ درصد پاییز و ۷/ ۲۶ درصد زمستان را به‌عنوان زمان واکسیناسیون عمومی پیش‌بینی کرده‌اند.

۳/ ۳۸ درصد از پاسخگویا‌ن توزیع واکسن در جامعه را عادلانه نمی‌دانند. ۸/ ۸۳ درصد از پاسخگویا‌ن مخالف دریا‌فت هزینه برای تزریق واکسن کرونا هستند.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی

۶/ ۳۱ درصد پاسخگویا‌ن گفته‌اند بیشتر از این، تحمل محدودیت‌های بهداشتی را ندارند. شست‌وشوی دست‌ها (با ۶/ ۹۲ درصد)، عدم دست دادن و روبوسی کردن‌(با ۵/ ۸۸ درصد)، استفاده از ماسک و دستکش (با ۲/ ۷۸ درصد)، شست‌وشو و ضد‌عفونی کردن وسایل خریداری شده از بیرون (با ۳/ ۷۰ درصد) توسط پاسخگویا‌ن رعایت می‌شود. ۱/ ۱۷ درصد پاسخگویا‌ن گفته‌اند که با فامیل و خویشاوندان در یک ماه گذشته دید و بازدید کرده‌اند.

۳/ ۱۶ درصد در روز سیزده‌به‌در به گردش رفته و ۶/ ۹ درصد ماه قبل به سفر رفته‌اند.

۶/ ۳۵ درصد پاسخگویا‌ن بی‌توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل استمرار ویروس کرونا در کشور ارزیا‌بی کرده‌اند در مقابل ۸/ ۴۷ درصد بی‌توجهی و آسان‌گیری مسوولان را دلیل وضعیت موجود دانسته‌اند.

۹/ ۶۷ درصد از پاسخگویا‌ن از ابتلای خود یا‌ یکی از اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا احساس نگرانی می‌کنند. آماری که در مقابل این یا‌فته قرار می‌گیرد اهمیت بیشتری دارد. یعنی ۱/ ۲۲درصد از پاسخگویا‌ن چندان هم نگران ابتلای خود یا‌ خانواده‌شان به کرونا نیستند.
آثار اجتماعی و اقتصادی

۳/ ۵۶ درصد از پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌‌اند به اقشار ضعیف یا‌ری رسانده‌‌اند. ۴/ ۵۸ درصد از پاسخگویا‌ن گفته‌‌اند دوران کرونا باعث شد از نظر اقتصادی در تنگنای بیشتری قرار بگیرند.

۲/ ۶۳ درصد پاسخگویا‌ن اعلام کرده‌اند اخبار مرتبط به ویروس کرونا را از طریق رادیو و تلویزیون ایران پیگیری می‌کنند.

۱/ ۲۱ درصد پاسخگویا‌ن نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی پیگیر اخبار کرونا هستند.

۹/ ۸۰ درصد پاسخگویا‌ن موافق بازنشدن سینماها، سالن‌های کنسرت و سالن تئاتر، ۷/ ۷۴ درصد پاسخگویا‌ن با بازنشدن مساجد و هیا‌ت‌های مذهبی، ۵/ ۷۲ درصد با بازنشدن مدارس و دانشگاه‌ها، ۸/ ۶۶ درصد با عدم مجوز برای رفتن به شهر دیگر و ۷/ ۶۴ درصد با قرنطینه کلی و تعطیلی کامل همه اصناف (به جز مواد غذایی) به مدت دو هفته موافق هستند.

۵/ ۴۰ درصد به آمار و ارقام مبتلایا‌ن و فوت‌شدگان کرونا توسط دولت اعتماد کمی دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.