تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 - 21:04
کد خبر : 71977

ماجرای اختلاف در آمار آرای باطله انتخابات ریاست‌جمهوری

ماجرای اختلاف در آمار آرای باطله انتخابات ریاست‌جمهوری

ارمان شرق- با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که در حساب و کتاب این آمار ۴۴۰ هزار و ۱۵۸ رأی کم است و مجموع آرا با آمار کلی مشارکت مردم در انتخابات که از طرف وزیر اعلام شده مغایرت دارد؛ در واقع این عدد باید ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۸ رأی می‌بود.

ماجرای اختلاف در آمار آرای باطله انتخابات ریاست‌جمهوری که از سوی وزیر کشور اعلام‌ شد چه بود؟
بعد از اعلام آمار نهایی آرا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ یک اختلاف عدد علامت سوال‌های زیادی به وجود آورد. این تفاوت در میزان آرای باطله بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی آن را ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۸۰ رأی اعلام کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که در حساب و کتاب این آمار ۴۴۰ هزار و ۱۵۸ رأی کم است و مجموع آرا با آمار کلی مشارکت مردم در انتخابات که از طرف وزیر اعلام شده مغایرت دارد؛ در واقع این عدد باید ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۸ رأی می‌بود.

این اختلاف زیاد با حواشی بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی روبه‌رو شد، چرا که در نگاه اول چنین به نظر می‌رسید که رحمانی‌فضلی آمار آرای باطله را اشتباه اعلام کرده است.

اما بعد از یکی دو ساعت مشاور وزیر کشور اعلام کرد ماجرا چیز دیگری بوده است. در توضیحاتی که روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده، چنین اختلافی به خاطر ۲ اتفاق در روند رأی‌ریزی افراد در صندوق‌ها به وجود آمده است.

جمعه‌ای در این خصوص نوشته است:‏ «اختلاف آرای اعلامی با آرای شمارشی، مربوط به تعرفه‌هایی است که توسط رأی‌دهنده اخذ شده ولی به صندوق انداخته نشده یا با توجه به برگزاری همزمان ۴ انتخابات با هم اشتباهی توسط رای‌دهنده در صندوق مربوط به انتخابات دیگر انداخته شده است.»

این اختلاف عدد (کمی بیش از ۴۴۰ هزار رأی) در واقع آرایی هستند که مفقوده به حساب می‌آیند، آن هم به این دلیل که یا به وسیله رأی‌دهندگان به صندوق‌ها ریخته نشده‌اند و یا به اشتباه به صندوق‌های انتخابات مجلس، خبرگان رهبری و یا شورای شهر ریخته شده‌اند. بر همین اساس، این تعرفه‌های مفقودشده اگر چه در شمارش کلی مشارکت لحاظ می‌شوند، اما به دلیل موجود نبودن در آرای باطله شمارش نشده‌اند. در هر صورت، وجود این تعرفه‌ها در صندوق‌های دیگر انتخابات هم باعث می‌شود آن آرا باطله محسوب شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.