تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 - 7:05
کد خبر : 71806

آغاز «جشن انتخابات» در سراسر ایران برای صیانت از جمهوریت نظام سیاسی

آغاز «جشن انتخابات» در سراسر ایران برای صیانت از جمهوریت نظام سیاسی

ارمان شرق- تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رای دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.

فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شوراهای شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری در ۶۷ هزار شعبه در سراسر ایران با دستور وزیر کشور آغاز شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و رستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه – ۲۸ خرداد) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور آغاز شد.

براساس این گزارش، حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، آراء مردم را در سراسر کشور اخذ می‌کنند.

تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رای دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.

به گفته یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، در انتخابات امروز (۲۸ خرداد) ۲۵۰ هزار ناظر شورای نگهبان نیز بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.

در خارج از مرزهای ایران نیز، نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در ۱۳۳ کشور، آراء ایرانیان مقیم را از طرق ۲۳۴ صندوق رأی اخذ خواهند کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار نخواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.