تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 - 6:44
کد خبر : 71127

۴۸۰ ثانیه‌تقدیم به دولت!

۴۸۰ ثانیه‌تقدیم به دولت!

ارمان شرق- پرسش مهم در این میان آن است که این فرصت ۸ دقیقه‌ای از سوی دولت استفاده خواهد شد یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت یکی از محتمل‌ترین افراد برای پاسخگویی به اظهارات کاندیداهاست ولی اگرچه سخنرانانی به ‌مراتب کارکشته‌تر و تواناتر از ربیعی هم در «پاستور» حضور دارند اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد، عدم ارایه پاسخ از سوی شخص رییس‌جمهوری و معاون اول اوست.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی ۶ روز دیگر برگزار خواهد شد که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان به لطف رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان عملا گزینه‌ای در انتخابات ندارند و سیدابراهیم رییسی همراه با ۴ یارش به عنوان ۵ اصولگرا و عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده به عنوان ۲ گزینه غیراصولگرا و به ‌اصطلاح اصلاح‌طلب در شرایطی درگیر رقابت با یکدیگرند که شانس رییسی برای تصاحب کرسی ریاست «پاستور» به ‌مراتب بیش از سایر افراد است. دولت هم در این میان گزینه‌ای ندارد و در شرایطی مشغول تماشای مناظره‌هاست که این ‌بار برخلاف ۴ سال گذشته، اصولگرایان از آزادی بیان و آزادی اندیشه و رفع فیلترینگ و منع سانسور رسانه‌ها و فراتر از آن از حقوق اقوام، ادیان، مذاهب و زنان می‌گویند.
اینکه اصولگرایان تغییر کرده‌اند یا انتخابات چنین اقتضا می‌کند تا مدتی دیگر و با تکیه احتمالی رییسی بر کرسی عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی مشخص خواهد شد اما تا آن زمان، آنچه برای رییس‌جمهوری و متعاقبا اعضای کابینه حائز اهمیت است، تخریب تند و تیز دولت توسط کاندیداهاست. تخریب‌هایی که بی‌توجه به دشوارترین تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی و خصومت عیان دونالد ترامپ با ایران صورت می‌گیرد و همین مساله موجبات انتقاد دولتی‌ها را فراهم آورده و بالاخره کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات را بر آن داشت تا فرصتی هر چند اندک هم برای پاسخگویی به اظهارات مدعیان «پاستور ۱۴۰۰» در اختیار دولت قرار دهد.

دفاع از ۸ سال در ۸ دقیقه
همان روز که کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی ۵ دقیقه‌ای را در اختیار سیدابراهیم رییسی و فرصتی ۲ دقیقه‌ای را در اختیار امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی قرار داد تا از آنچه تخریب علیه خود می‌خواندند، دفاع کنند، انتقاد از این کمیسیون در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی دوچندان شد. رییسی از این فرصت ۳۰۰ ثانیه‌ای استفاده نکرد ولی این نافی نگاه ویژه صداوسیما و این کمیسیون به رییسی به عنوان مدعی اصلی «پاستور ۱۴۰۰» نبود.
دولت در این میان سرش بی‌کلاه مانده بود و احتمالا به همین دلیل هم رییس‌جمهوری در نشست چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت به طعنه از تخریبی عجیب علیه دولت گفت و تناقض اظهارات کاندیداها را در مناظره‌های فعلی با عملکرد سال‌های گذشته آنان یادآور شد. پس از این انتقاد روحانی، سرانجام کمیسیون نظارت بر تبلیغات کوتاه آمد و فرصتی ۸ دقیقه‌ای را در اختیار دولت قرار داد تا از عملکرد ۸ ساله خود دفاع کند. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در همین راستا به ایرنا گفته است:«براساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به ‌مدت ۸ دقیقه به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند. زمان پخش برنامه دفاعیه دولت پیش از آغاز سومین مناظره خواهد بود. در صورتی که در مناظره سوم نیز درخواست‌ و شکایتی به کمیسیون ارسال شود تا پیش از پایان زمان تبلیغات، شکایت‌ها قابل رسیدگی و پخش است.»

سلاخی تاریخ و چک بی‌محل در مناظره
پرسش مهم در این میان آن است که این فرصت ۸ دقیقه‌ای از سوی دولت استفاده خواهد شد یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت یکی از محتمل‌ترین افراد برای پاسخگویی به اظهارات کاندیداهاست ولی اگرچه سخنرانانی به ‌مراتب کارکشته‌تر و تواناتر از ربیعی هم در «پاستور» حضور دارند اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد، عدم ارایه پاسخ از سوی شخص رییس‌جمهوری و معاون اول اوست.
در این میان اما سایر مقامات دولت هم ساکت نمانده و درحالی هر کدام با استفاده از تریبون‌های مجازی خود به انتقاد از اظهارات مدعیان «پاستور ۱۴۰۰» در جریان مناظره‌های تلویزیونی پرداختند که شاید یکی از مهم‌ترین و صریح‌ترین واکنش‌ها به علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری اختصاص داشت. او در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر با طعنه به کاندیداها نوشت:«مگر می‌شود ایران ۵۹ تا ۶۷ را بدون جنایت صدام و ویرانی جنگ تحمیلی به یاد آورد که ایران ۹۷ تا ۹۹ را بدون ایران‌ستیزی ترامپ و آوار جنگ تحریمی روایت می‌کنند؟ وقتی از ترامپ نمی‌گویند و وقتی از تحریم‌های تاریخی نمی‌گویند انگار جنگ با صدام را انکار می‌کنند، انگار تاریخ را سلاخی می‌کنند.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز در توییتی با انتقاد از رفتار کاندیداها از حد و حدود اختیارات رییس‌جمهوری گفت و در توییترش نوشت:«با نزدیک‌تر شدن به ۲۸ خرداد وعده‌ها چرب‌تر و ‌برنامه‌ها خیالی‌تر می‌شود. فراتر از اختیارات رییس‌جمهوری وعده می‌دهند و از محل اعتبارات نداشته، چک بی‌محل می‌کشند. به فردای انتخابات کاری ندارند و در آستانه ورشکستگی با وعده بالاترین سود سپرده، رای‌دهندگان را می‌فریبند.» آشنا همچنین توییتی دیگر از خود را بازنشر کرد که در آن خواستار رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی مدعیان «پاستور ۱۴۰۰» شده و تاکید کرده بود:«داوطلبان در مورد بسیاری وعده‌ها به ‌جای اینکه بگویند من این کار را انجام می‌د‌هم، بگویند این لایحه را به مجلس تقدیم خواهم کرد، این موضوع را در فلان شورای عالی طرح خواهم کرد، در این مورد نظر من این است و آن را پیگیری و با دیگران هم رایزنی‌ خواهم‌ کرد.»
منبع:اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.