تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1400 - 6:56
کد خبر : 71037

اصلاح‌طلبان در هفته آخر انتخابات چه می‌کنند؟

اصلاح‌طلبان در هفته آخر انتخابات چه می‌کنند؟

ارمان شرق- نتایج یک نظرسنجی در سایت خبرفوری نشان می‌دهد بیش از نیمی از مخاطبان، موافق حمایت اصلاح طلبان از یکی از دو نامزد غیراصولگرای حاضر در رقابتهای انتخاباتی نیستند.

نتایج یک نظرسنجی در سایت خبرفوری نشان می‌دهد بیش از نیمی از مخاطبان، موافق حمایت اصلاح طلبان از یکی از دو نامزد غیراصولگرای حاضر در رقابتهای انتخاباتی نیستند.

براساس نظرسنجی خبر فوری که بیش از ۱۰هزار نفر در آن شرکت کردند، از مخاطبان خواسته شد بین سه سناریوی پیش‌روی اصلاح‌طلبان، یکی را برگزینند.

سه سناریوی اصلاح‌طلبان، یکی عدم معرفی نامزد است که فعلا مورد تاکید رهبران اصلاحات است. دیگری حمایت از عبدالناصر همتی و سومی هم رای به محسن مهرعلیزاده.

نامزدهای اصلی جریان اصلاحات ازجمله علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، رسول منتجب‌نیا، علی مطهری و محمود صادقی ردصلاحیت شده و حالا اصلاح‌طلبان در ترکیب هفت نفره نامزدها، تنها دو گزینه دارند که اصولگرا نیستند.

عبدالناصر همتی از مدیران دولت روحانی است که سعی دارد خود را به واسطهدحمایت حزب کارگزاران، نزدیک به مرحوم هاشمی نشان دهد و مواضعی انتقادی نسبت به آیت‌الله رئیسی اتخاذ کند.

محسن مهرعلیزاده هم تنها نامزدی است که رسما از سیدمحمدخاتمی در مناظره ها نام برده است. او معاون خاتمی بوده اما حمایت رئیس دولت اصلاحات از او به‌تازگی تکذیب شد.

در سه راهی پیش روی اصلاح‌طلبان، بیش از ۵۷درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خبرفوری معتقدند که اصلاح‌طلبان نباید نامزدی معرفی کنند. استدلال این جریان سیاسی در دل کمپین اصلاح‌طلبان این است که بدنه حامی اصلاحات قصد رای دادن در انتخابات نداشته و اصلاح‌زلبان بهتر است با عدم معرفی کاندیدا، در عمل با بدنه اجتماعی حامی خود همراهی کند.

پس از این گزینه، ۳۳درصد دیگر به گزینه حمایت از همتی رای داده‌اند. اقتصاددانی که دولت او، به‌نوعی تداوم دولت روحانی است و بخشی از اصلاح‌طلبان برای حفظ جریان اصلاح‌طلبی در قدرت، ترجیح می‌دهند از این نامزد حمایت کنند.

حزب کارگزاران سازندگی و بخشی از چهره‌های اصلاح طلب جذب شعارهای همتی شده و عملا از او حمایت می‌کنند.

به جز این گزینه، ۹درصد دیگر هم از محسن مهرعلیزاده حمایت کرده‌اند. مهرعلیزاده هم مانند همتی سابقه مدیریتی در دولتهای خاتمی و روحانی داشته است. او این روزها با صراحت بیشتری به ابراهیم رئیسی حمله می‌کند و حتی او را متهم کرده که شش کلاس سواد دارد!

مهرعلیزاده با تاکید بر نسبت قومیتی خود با آذری‌ها، می‌کوشد تا رای آنها را جذب خود کند‌. با این حال وی موقعیت خوبی در نظرسنجی‌ها نداشته و همین امر کار حمایت از او را سخت می‌کند‌.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.