تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 - 0:32
کد خبر : 70675

رسانه ژاپنی: ایران و آمریکا به توافق رسیدند

رسانه ژاپنی: ایران و آمریکا به توافق رسیدند

ارمان شرق- رسانه معتبر ژاپنی با اشاره به روند مذاکرات غیر مستقیم ایران و ایالات متحده از نتیجه‌بخش بودن توافق دو کشور سر موضوع برجام و تحریم‌ها خبر داد.

رسانه معتبر ژاپنی با اشاره به روند مذاکرات غیر مستقیم ایران و ایالات متحده از نتیجه‌بخش بودن توافق دو کشور سر موضوع برجام و تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، رییس تیم مذاکرکننده ایران که مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای دنبال می کند، در مصاحبه با ان اچ کی گفت: همچنان اختلافات با آمریکا به قوت خود باقی است و مذاکره پس از روز بیست و یکم ماه مه، که ایران در ابتدا به عنوان مهلت نهایی مذاکره برای بازیابی توافق هسته ای تعیین کرده بود، ادامه خواهد یافت. ایران و آمریکا از اوایل ماه گذشته برای احیای توافق هسته ای مذاکره غیرمستقیم را با میانجیگری کشورهای اروپایی و سایر کشورها آغاز و روز نوزده ماه مه هم نشستی در سطح معاونان وزیر امور خارجه کشورهای ذینفع برگزار کردند. ایران در ابتدا اعلام کرد ، چنانچه در مذاکره برای احیای توافق هسته ای نتایج مورد نظر ایران از جمله لغو تحریم های آمریکا تا روز بیست و یکم ماه مه حاصل نشود ، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازررسی از تاسیسات هسته ای این کشور را قطع خواهد کرد.

اما پس از نشست روز نوزدهم ماه مه عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده ایران، در مصاحبه با ان اچ کی گفت:«برخی از موضوعات مهم باقی مانده است. هم اکنون وقت آن است آمریکا تصمیم بگیرد که همه تحریم ها را لغوکند و به توافق هسته ای برگردد. » معاون وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده ایران وین را ترک خواهد کرد، ولی با این حال امیدواریم با از سرگیری مذاکره از هفته آینده بتوانیم نتیجه بگیریم، ادامه روند مذاکره پس از روز بیست و یکم ماه مه را تایید کرد.
رییس تیم مذاکره کننده ایران درباره تمدید همکاری با آژانس گفت:در آینده در ایران تصمیم گرفته خواهد شد.

عراقچی پیش از این در مصاحبه با ان اچ کی با بیان اینکه:« در صورتی که لازم باشد، تمدید همکاری را در زمان مناسب بررسی خواهیم کرد » به امکان تمدید مهلت همکاری بازرسی در صورت طولانی شدن مذاکره اشاره کرد. انتظار می رود در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در اوایل ماه آینده برگزار می شود ، اوضاع ایران بررسی گردد. چنانچه ایران همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را قطع کند ، مخالفت جامعه بین المللی اجتناب ناپذیر خواهد بود. به نظر می رسد دولت ایران حتی پس از گذشت مهلت تعیین شده هم با نشان دادن رویکرد همکاری مذاکره دیپلماتیک را در اولویت قرار خواهد داد.

از سوی دیگر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه تلفنی روز نوزدهم ماه مه درباره مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا برای بازیابی توافق هسته ای با اشاره به اینکه برای هر دو طرف گزینه های لازم برای پیروی از توافق هسته ای روشن شده است، تایید کرد که پیشرفتهایی در مذاکره حاصل شده است. انتظار می رود که تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا تا آخر این هفته به واشنگتن سفر و اقدامات آینده ایران را بررسی کند و سپس در اوایل هفته آینده به وین اتریش برگردد و مذاکره غیر مستقیم با ایران را از سرگیرد. انریکه مورا ، معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا، پس از نشست روز نوزدهم به خبرنگاران گفت:«من قصد ندارم تاریخی را ذکر کنم، ولی من متقاعد شدم که توافقی حاصل خواهد شد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.