تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 22:02
کد خبر : 70673

اغاز نشست کمیسیون مشترک برجام /شمارش معکوس برای احیای برجام

اغاز نشست کمیسیون مشترک برجام /شمارش معکوس برای احیای برجام

ارمان شرق- نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نظر معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال پایانی بودن دور بعدی گفت‌وگوهای وین را با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده واقع‌بینانه توصیف کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این نشست قرار بود ساعت ۱۹:۳۰ به وقت وین برگزار شود که برای انجام رایزنی های بیشتری با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۲۰:۱۵ به وقت وین برگزار شد. «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز ریاست هیأت ایرانی در نشست مزبور را عهده‌دار است.

قرار است پس از این نشست هیأت‌ها برای مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعت کنند. عراقچی امروز پیش از نشست مزبور در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان این‌که همه هیأت‌ها مصمم هستند و جدیت کاملا وجود دارد، اظهار داشت: اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقد هستند که این طور نیست که حل نشدنی باشد، ولی به هر حال جزییات هم مهم است و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود.

وی همچنین بیان کرد: امروز در موقعیتی هستیم که باید یک جمع بندی جدیدی از مذاکراتی که تا الان انجام شده داشته باشیم. همه هیأت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید مراجعه مجددی به پایتخت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تصمیم گیری‌های بیشتر در خصوص مسائل مورد اختلاف صورت بگیرد. امروز یک جلسه جمع بندی کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از آن هیأت‌ها به پایتخت‌های خودشان مراجعه خواهند کرد.

به گزارش فارس، امروز همچنین نشست دوجانبه‌ای با حضور روسای هیأت‌های ایران و روسیه در وین برگزار شد. معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه دهم خرداد ماه نیز در اظهاراتی با بیان این که پیشرفت‌های خوبی تا الان در مذاکرات وین داشتیم و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور، به پایان برسد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد.

نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت.

نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد که تاکنون ادامه دارد و قرار است بعد از نشست امروز هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌هایشان مراجعت کنند.

آمریکا احتمال برگزاری چندین دور دیگر مذاکرات برجامی دیگر را رد نکرد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا احتمال برگزاری چندین دور مذاکرات دیگر در خصوص برجام در شهر وین را رد نکرد.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا احتمال برگزاری چندین دور مذاکرات دیگر در خصوص برجام در وین را رد نکرد. شب گذشته (شامگاه چهارشنبه) یک مقام اتحادیه اروپا گفته بود اطمینان دارد که در دور بعدی مذاکرات در وین توافق در خصوص بازگشت آمریکا به برجام حاصل خواهد شد.

«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته گفت: «من به عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار بودم که این دور از گفت‌وگوها دور نهایی باشد. این اتفاق نیفتاد اما ما به تلاش ادامه خواهیم داد و اطمینان دارم دور بعد مرحله‌ای است که سرانجام به توافق خواهیم رسید و ایالات متحده و ایران را به برجام بازخواهیم گرداند.»

گفت آمریکا نه به مذاکرات خوش‌بین است و نه بد‌بین. پرایس بعد از گفتن اینکه ششمین دور مذاکرات وین هفته آینده برگزار خواهد شد گفت: «پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دورهای دیگری هم در کار خواهد بود.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت صرفنظر از پیشرفت‌های حاصل‌شده در دور پنجم، چالش‌ها کماکان پابرجا هستند.

جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۸ در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان برای برخوردار کردن ایران از امتیازات اقتصادی ذیل این توافق در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

اولیانوف: نظر عراقچی درباره احتمال پایانی بودن دور بعدی مذاکرات واقع‌بینانه است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نظر معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال پایانی بودن دور بعدی گفت‌وگوهای وین را با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده واقع‌بینانه توصیف کرد.

به گزارش روزپلاس ؛ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نظر معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال پایانی بودن دور بعدی گفت‌وگوهای وین را «واقع‌بینانه» توصیف کرد.

وی در توییتی در واکنش به صحبت‌های «عباس عراقچی» بعد از نشست دیشب کمیسیون مشترک برجام نوشت: متاسفانه پنجمین دور گفت‌وگوهای وین طبق امید مذاکره‌کنندگان به دور پایانی تبدیل نشد.

این دیپلمات روس که رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات احیای برجام است، افزود: تجربه به ما می‌گوید که در چنین مذاکرات پیچیده‌ای امکان پیش‌بینی دقیق فراهم نیست.

اما نظر آقای عراقچی با توجه به پیشرفت حاصل شده، به نظر می‌رسد قضاوت واقع‌بینانه باشد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، در گفت‌وگویی، با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

وی درباره روند مذاکرات هم اظهار داشت: با وجود این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده، اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.