تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 22:20
کد خبر : 70000

جولان ناوهای جنگی ایران در حیات خلوت ایالات متحده

جولان ناوهای جنگی ایران در حیات خلوت ایالات متحده

ارمان شرق- سازمان‌های امنیتی ایالات متحده دو کشتی نیروی دریایی ایران را که احتمالا به مقصد ونزوئلا در حرکت هستند، تحت نظر دارند. این خبر که روز شنبه از سوی سه منبع آگاه در آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام شد، بار دیگر تنش در روابط میان تهران و واشنگتن را برجسته کرد.

تهران تا کنون بارها به حضور ناوهای جنگی آمریکا در منطقه خلیج فارس اعتراض و پیش از این تهدید کرده بود که نمایش مشابهی را در حیاط خلوت آمریکا به اجرا خواهد گذاشت؛ با این وجود هرگز این تهدید خود را عملی نکرده بود.

سازمان‌های امنیتی ایالات متحده دو کشتی نیروی دریایی ایران را که احتمالا به مقصد ونزوئلا در حرکت هستند، تحت نظر دارند. این خبر که روز شنبه از سوی سه منبع آگاه در آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام شد، بار دیگر تنش در روابط میان تهران و واشنگتن را برجسته کرد.

به گزارش نواندیش، بر اساس گزارش این سه منبع که پولیتیکو آن را منتشر کرده یک ناوچه ایران و ناوبندر مکران (یک تانکر نفتی قدیمی که به یک شناور نظامی تبدیل شده) در امتداد ساحل شرقی آفریقا در حرکت هستند.

آنها اعلام کردند مقامات آمریکایی هنوز از مقصد قطعی این کشتی‌ها اطلاعی ندارند اما احتمال می‌دهند که آنها رهسپار ونزوئلا باشند. این سه منبع می‌گویند هنوز مشخص نیست که هدف ایران از فرستادن این شناورها به نیمکره غربی چیست و این کشتی‌ها چه محموله‌هایی دارند.

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده هستند، در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های صنعت و انرژی دارند.

این منابع می‌گویند به مقامات ارشد دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا هشدار داده شده که استقبال از کشتی‌های جنگی ایران اشتباه است؛ با این وجود روشن نیست آیا مادورو به این هشدار توجهی خواهد کرد یا خیر.

صرف حضور کشتی‌های جنگی ایرانی «در حیاط خلوت آمریکا» چالشی برای اقتدار ایالات متحده در منطقه است و احتمالاً بحث‌ها دربارۀ تصیم جو بایدن به از سر گیری مذاکرات هسته‌ای با تهران را بار دیگر داغ خواهد کرد.

رسانه‌های ایرانی ادعا کرده‌اند که ناوبندر مکران می‌تواند به عنوان بستری برای جنگ الکترونیکی و انجام مأموریت‌های ویژه استفاده شود و مقامات ایرانی به توانایی‌های موشکی و تسلیحاتی این کشتی «افتخار» می‌کنند. ایران می‌گوید مکران قادر به حمل شش تا هفت هلی کوپتر و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین است.

تهران تا کنون بارها به حضور ناوهای جنگی آمریکا در منطقه خلیج فارس اعتراض و پیش از این تهدید کرده بود که نمایش مشابهی را در حیاط خلوت آمریکا به اجرا خواهد گذاشت؛ با این وجود هرگز این تهدید خود را عملی نکرده بود.

ایران در سال‌های اخیر و با توجه به فروپاشی اقتصاد ونزوئلا، چند تانکر سوخت را برای کمک به کمبود فلج کننده منابع سوختی در این کشور به ونزوئلا فرستاده بود و کاراکاس نیز در مقابل، پول نقد مورد نیاز تهران را تأمین کرده و به این کشور در ایجاد روابط عمیق‌تر در آمریکای لاتین کمک کرده بود.

پیش از این در ماه دسامبر ۲۰۲۰ میلادی فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در آمریکای مرکزی و جنوبی، حضور رو به رشد نظامی ایران در ونزوئلا را «هشدار دهنده» توصیف کرده و گفته بود که در این میان، بویژه حضور پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران بسیار نگران کننده است.

دولت ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده سپاه پاسداران را در سال ۲۰۱۹ میلادی در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس را نیز در جریان یک حمله هوایی در عراق کشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.