تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 9:15
کد خبر : 69932

کدام احزاب اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند؟

کدام احزاب اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند؟

ارمان شرق- وضعیت احزاب اصلاح طلب در حمایت از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ هنوز مشخص نیست. برخی از احزاب گفته‌اند، چون کاندیدایی دارند، کنار می‌کشند و برخی گفته‌اند باید از کاندیدا‌های موجود حمایت کرد.

وضعیت احزاب اصلاح طلب در حمایت از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ هنوز مشخص نیست. برخی از احزاب گفته‌اند، چون کاندیدایی دارند، کنار می‌کشند و برخی گفته‌اند باید از کاندیدا‌های موجود حمایت کرد.

رویداد۲۴ از ۳۱ حزب عضو جبهه اصلات ایران، تا امروز ۲۰ حزب اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزدی برای معرفی ندارند. ۴ حزب دیگر هم احتمالا در روز‌های آینده، موضع مشابهی اتخاد خواهند کرد. توسعه ملی کنگره خود را روز پنجشنبه با سخنرانی مصطفی تاجزاده برگزار کرد، اما یکی از اعضای این حزب به رویداد ۲۴ گفته تا زمان معرفی ارکان، بیانیه‌ای منتشر نخواهند کرد. سه حزب دیگر هم احزاب کم‌اثری هستند که بعید است حاضر به معرفی نامزد باشند. ۸ حزب اصلاح‌طلب هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده‌اند و احتمالا در روز‌های آینده موضع خود را روشن کنند. در این گزارش به وضعیت این احزاب می‌پردازیم:
کارگزاران سازندگی و انتخابات ۱۴۰۰

فردای رد صلاحیت‌ها حسین مرعشی گفته بود «یادمان باشد با همه این محدودیت‌ها سیاستمداران باید راهی برای حرکت پیدا کنند. می‌توانیم حریف رقیب‌مان باشیم تا کسی را که آن‌ها می‌خواهند به کرسی بنشانند به قدرت نرسد؛ لذا باید منتظر شرایط سیاسی یکی دو هفته آینده باشیم و نباید برای خروج از انتخابات زودهنگام تصمیم بگیریم و باید فضا را رصد کنیم و ببینیم مصلحت مردم و کشور در چیست؟» عبدالناصر همتی چند ماه پیش یکی از گزینه‌های جدی کارگزاران بود.

احزاب اقماری و همچنین احزاب نزدیک به کارگزاران سازندگی مثل خانه کارگر، حزب اسلامی کار و حزب جوانان ایران اسلامی هم فعلا در سکوت خبری به سر می‌برند. البته همین سکوت هم معنای مشخصی دارد. زمان تبلیغات رسمی شروع شده و هر یک روز سکوت، بیشتر به سردی فضا دامن می‌زند. شاید این احزاب منتظر مناظره‌ها هستند تا ببینند نامزد‌های حاضر در انتخابات، به خصوص مهرعلیزاده و همتی، آیا توانایی ایجاد موج سیاسی در جامعه را دارند؟ افضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر تجربه بالای همتی در حوزه اقتصاد، او را گزینه مناسبی برای ساماندهی و بهبود شرایط اقتصادی کشور قلمداد کرده است.

حزب اعتماد ملی

به گزارش رویداد۲۴ اختلافات حزب اعتماد ملی بعد از حصر مهدی کروبی همچنان پابرجاست. حزب اعتماد ملی که در انتخابات شورای شهر تهران عملکرد منسجم و هماهنگی داشت، ظاهرا دچار اختلاف درونی شده است. این حزب برای معرفی اولیه نامزد مدتی نام محمدعلی افشانی را مطرح کرد و بعد از آن نام‌هایی مثل ابراهیم امینی و الیاس حضرتی و محمدجواد حق شناس هم مطرح شدند.

حالا حضور محمدجواد حق شناس در ستاد مهرعلیزده باعث شده شایعه حمایت اعتماد ملی از مهرعلیزاده در فضای مجازی مطرح شود. البته الیاس حضرتی دبیرکل این حزب در پاسخ به یک کاربر در توییتر نوشته «حزب اعتماد ملی در انتخابات هیچ گزینه‌ای ندارد و پشت سر هیچ کسی نرفته است.» پیش از این الیاس حضرتی به عنوان رئیس ستاد مسعود پزشکیان انتخاب شده بود که البته پزشکیان اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد.

حزب ندای ایرانیان

حزب ندای ایرانیان که به دنبال گزینه‌های مثل صادق خرازی و عباس آخوندی بود، حالا پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده که حمایت از کاندید پیروز ضد فساد است. اعضای این حزب پیش از این هم نشان دادند همین که خاطر اصولگرایان را مکدر نکنند، برای آن‌ها کفایت می‌کند.

حزب وحدت و همکاری ملی و حزب همبستگی ایران اسلامی هم هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده است. حزب وحدت و همکاری ملی بعد از درگذشت راه‌چمنی به شدت از میزان فعالیت خود کاسته و حزب همبستگی هم احتمالا فعالیت خود را معطوف به حضور سالاری در شورای شهر تهران خواهد کرد. جدول زیر وضعیت احتمالی احزاب اصلاح طلب در حمایت از کاندیداهای موجود را نشان می‌هد:

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.