تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 - 15:39
کد خبر : 69844

برد در یک شرایط غیررقابتی چه آورده‌ای برای اصولگرایان دارد؟

برد در یک شرایط غیررقابتی چه آورده‌ای برای اصولگرایان دارد؟

ارمان شرق- «آقای کدخدایی قضیه را لو داد و گفت که مساله میزان مشارکت در مشروعیت نظام تاثیری ندارد، اما این کاملا خلاف نظر رهبری است، زیرا ایشان گفته بودند که مشارکت پایین به نظام لطمه می‌زند».

ک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اقدام شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیگر هیچ رقابتی در کار نیست. در این شرایط کسی باقی نمانده که اصلاح‌طلبان پشت او بروند. همه راه‌ها برای اصلاح‌طلبان بسته شده است.

رویداد۲۴ رویکرد شورای نگهبان پس از اعلام اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری طی روز‌های اخیر با انتقادات بسیاری همراه شد و سوالات مختلفی را نیز درباره این انتخابات ایجاد کرد. مثلا اینکه اصلاح‌طلبان و طیف میانه‌رو که تقریبا نامزد قابل اعتنایی ندارند، چه خواهند کرد؟ یا اینکه برد در یک شرایط غیررقابتی چه آورده‌ای برای اصولگرایان دارد؟

به گزارش آزادی، ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی است که به این اقدام شورای نگهبان واکنش نشان داد.

او گفت: «دیگر هیچ رقابتی در کار نیست. حتی علی لاریجانی که احتمال می‌رفت رقیبی برای گزینه مورد نظر خودشان باشد، رد صلاحیت کردند. یا مسعود پزشکیان که به هرحال تا حدی در جامعه مقبولیت داشت را رد صلاحیت کردند. در این شرایط کسی باقی نمانده که اصلاح‌طلبان پشت او بروند».

وی با بیان اینکه «همه راه‌ها برای اصلاح‌طلبان بسته شده است» گفت: «اگر عقلانیتی در کار باشد اصلاح‌طلبان سراغ این افرادی که در لیست هستند نخواهند رفت». قوامی در پاسخ به اینکه آیا محسن مهرعلیزاده شانس آن را دارد که به گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان تبدیل شود، گفت: «اقای مهرعلیزاده قبلا هم در انتخابات شرکت کرده و فکر کنم حدود دویست، سیصد هزار رای آورده بود. به نظر من او خیلی مقبولیت ندارد و نمی‌توان روی او حساب کرد. ضمن اینکه هیچ‌گونه مواضع اصلاح‌طلبانه روشنی ندارد. نمی‌دانم اصلاح‌طلبان با کدام متر و معیار می‌توانند او را اصلاح‌طلب تلقی کنند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه عبدالناصر همتی چقدر شانس دارد، گفت: «من نمی‌دانم که همتی را بر چه مبنایی تایید صلاحیت کرده‌اند، اما با صرفا در بانک مرکزی پول چاپ و تقسیم کردن که نمی‌توان رئیس جمهور شد. او هیچ کار اجرایی نکرده است. نه استاندار بوده، نه وزیر و …. البته این امر درباره همه این هفت نفر صدق می‌کند و هیچ کدام شایستگی‌های لازم را برای ریاست جمهوری ندارند.»

وی تاکید کرد: «من به عنوان یک اصلاح‌طلب که راه نجات کشور را اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… می‌دانم معتقدم که در این شرایط اصلاح‌طلبان باید کنار بمانند تا روزی که کشور دچار بحران بود، مورد اعتماد مردم باشند و بتوانند اوضاع را جمع و جور کنند. به نظر من اصلاح‌طلبان نه باید انتخابات را تحریم کنند و نه باید مشارکت کنند. بهتر است مثل سال ۹۸ و انتخابات مجلس فقط ساکت باشند».

قوامی با اشاره به اینکه «ارائه این فهرست از سوی شورای نگهبان نشان داد حاکمیت بنا دارد همه روزنه‌های نفوذ اصلاح‌طلبان را ببندد» گفت: «چون احتمال می‌رفت که پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان بشود یا با لاریجانی همراهی کنند، این‌ها را هم رد صلاحیت کردند لذا پیداست که بنا ندارند به اصلاح‌طلبان فرصت حضور بدهند پس دیگر دلیلی ندارد که اصلاح‌طلبان هم در انتخابات مشارکت کرده و از فردی حمایت کنند. بهتر است که به فکر ترمیم پایگاه اجتماعی خود باشند».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پیروزی اصولگرایان در این شرایط و در یک انتخابات غیررقابتی چه ارزشی دارد؟ گفت: «این مدل انتخابات را هیچ کسی نمی‌پسندد. دیدیم که حتی عضو شورای نگهبان هم اعتراض شدید می‌کند. خود آقای صادق لاریجانی گفت که این رویکرد قابل دفاع نیست؛ لذا اینکه آقای رئیسی یا جلیلی و یا هر فرد دیگری برنده شود، امتیازی برای او ندارد».

قوامی ادامه داد: «ضمن اینکه افراد معرفی شده اصلا جدای از هم نیستند. معلوم نیست که قرار است در مناظرات به هم چه بگویند. مثلا آقای رئیسی چه باید به جلیلی بگوید یا برعکس! من فکر می‌کنم که هر کدام رای بیاورد نمی‌تواند به آن افتخار کند». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «آقای کدخدایی قضیه را لو داد و گفت که مساله میزان مشارکت در مشروعیت نظام تاثیری ندارد، اما این کاملا خلاف نظر رهبری است، زیرا ایشان گفته بودند که مشارکت پایین به نظام لطمه می‌زند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.