تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1400 - 16:40
کد خبر : 69356

تحلیل محتوای اتهامات انتخاباتی اصولگرایان علیه دکتر پزشکیان

تحلیل محتوای اتهامات انتخاباتی اصولگرایان علیه دکتر پزشکیان

آرمان شرق – با وضوح هر چه بیشتر فضای انتخابات ۱۴۰۰، وزن و تأثیر هر یک از نامزدهای انتخابات به ویژه آنان که امکان تأیید صلاحیت دارند بیشتر و بیشتر به چشم می آید؛ یکی از این نامزدها، دکتر مسعود پزشکیان است که با داشتن ویژگی هایی روز به روز حضور خود را چشمگیر و شایان توجه ساخته است.
به همین دلیل، آرام آرام، شاهد حمله بیشتر رسانه های اصولگرا به وی هستیم که بی تردید، این رویکرد آنها، مبین احساس خطر از سمت دکتر پزشکیان به عنوان یک چهره جدید و پدیده انتخابات ۱۴۰۰ است که به احتمال زیاد، باید روز به روز با شناخت بیشتری که جامعه و مردم از او پیدا می کند، شاهد افزایش محبوبیت و پیش افتادن او از سایر نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باشیم.

تحلیل محتوای اتهامات انتخاباتی اصولگرایان علیه دکتر پزشکیان
هوشمند سفیدی
آرمان شرق – با وضوح هر چه بیشتر فضای انتخابات ۱۴۰۰، وزن و تأثیر هر یک از نامزدهای انتخابات به ویژه آنان که امکان تأیید صلاحیت دارند بیشتر و بیشتر به چشم می آید؛ یکی از این نامزدها، دکتر مسعود پزشکیان است که با داشتن ویژگی هایی همچون پاکدستی و نداشتن حاشیه، علم گرایی و تکیه بر عقلانیت، تأکید بر رفع تبعیض و نابرابری، فساد ستیزی و رویکرد عدالت همه جانبه و توسعه متوازن، مردمی بودن و بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر، روز به روز حضور خود را چشمگیر و شایان توجه ساخته است.
به همین دلیل، آرام آرام، شاهد حمله بیشتر رسانه های اصولگرا به وی هستیم که بی تردید، این رویکرد آنها، مبین احساس خطر از سمت دکتر پزشکیان به عنوان یک چهره جدید و پدیده انتخابات ۱۴۰۰ است که به احتمال زیاد، باید روز به روز با شناخت بیشتری که جامعه و مردم از او پیدا می کند، شاهد افزایش محبوبیت و پیش افتادن او از سایر نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باشیم.
در این نوشتار، برخی از اتهامات آن ها را مرور کرده و سعی می کنیم تا رویکرد دکتر پزشکیان را درباره آنها، روشن کنیم:
۱-اتهام قومیت گرایی
رسانه های اصولگرا با اتهام قومیت گرایی به دکتر پزشکیان، آن را خطرناک تلقی می کنند؛ باید توجه داشت رویکرد دکتر پزشکیان، قومیت گرایی نیست و اصولاً هرگونه “ایسم” یا اصالت دادن به یک موضوع خاص را نمی پذیرد؛ بلکه وی بر رفع تبعیض قومیتی تأکید دارد و همه اقوام را به رسمیت شناخته و تأمین حقوق آنها را در دستور کار خود دارد.
از طرف دیگر، پایگاه رأی او، قومیتی یا منطقه ای نیست و او دارای نگاه ملی است، چنانکه پس از ثبت نام در وزارت کشور و در کنفرانس خبری خود، همه اقوام را نام برد؛ البته این رویکرد به معنی نادیده انگاشتن ظرفیت رأی او در بین آذری ها و کردها – که دارای شناخت بیشتری در قیاس با سایر قوم ها از او هستند – نیست؛ پزشکیان، خود را متعلق به همه ایرانیان می داند و بر همین اساس است که دولت خود را “دولت مردم ایران” نام نهاده است.
۲-اتهام حمایت تمام قد دکتر پزشکیان از دولت روحانی
دومین اتهامی که رسانه های اصولگرا علیه دکتر پزشکیان مطرح می کند، حمایت تمام قدی وی از دولت روحانی است.
به یقین، این اتهام قابل پذیرش نیست؛ زیرا اولاً دکتر پزشکیان در سال ۱۳۹۶، نپذیرفت نامزد پوششی آقای روحانی باشد و دلیل خود را داشتن انتقاد به عملکرد وی عنوان کرد و گفت نمی توانم از دولتی به عملکرد آن نقد دارم، دفاع کنم، از طرف دیگر، یکی از نقدهای مهم دکتر پزشکیان به دولت روحانی، طرح تحول سلامت بود که از همان ابتدا، آن را نقد کرد و پیش بینی کرد که شکست می خورد که همان هم شد.
۳-اتهام نامشخص بودن سیاست دکتر پزشکیان درباره “برجام”
این اتهام نیز مردود است؛ زیرا دکتر پزشکیان به صراحت، خود را مدافع برجام اعلام کرده است و اینک نیز احیای آن را برای تنش زدایی در سیاست خارجی و بهره برداری از مزیت های آن برای بهبود اقتصادی ضروری می داند.
۴-اتهام پوششی بودن و ائتلاف با نامزدهای دیگری مثل جهانگیری و لاریجانی
در این زمینه هم، موضع دکتر پزشکیان به وضوح بیان شده است که به نفع کسی کنار نمی رود و با نامزدی ائتلاف نخواهد کرد.
درخصوص ائتلاف با آقای لاریجانی، این احتمال دقیقاً صفر است؛ زیرا رویکرد دکتر پزشکیان با رویکرد وی صددرصد زاویه دارد و به هیچوجه با آقای لاریجانی ائتلاف نخواهد کرد، در مورد آقای جهانگیری هم، براساس قاعده جبهه اصلاح طلبان، معیار نظرسنجی ملی و علمی پس از مناظره است که دکتر پزشکیان اعتقاد دارد، هر نامزد اصلاح طلب، رأی بیشتری داشت، باید بماند و در معرض رأی مردم شریف ایران در ۲۸ خرداد قرار گیرد؛ بنابراین دکتر پزشکیان، نه نامزد پوششی است و نه با نامزد دیگری ائتلاف خواهد کرد، حتی با احتمال بسیار ضعیف و لذا، این امکان را می توان “صفر” فرض کرد.
۵-عدم انتقاد از سیاست دولت در زمینه مهار و غلبه بر کرونا و نداشتن برنامه مشخص
در این خصوص برخلاف نظر دوستان اصولگرا، باید تأکید کرد یکی از مزیت های دکتر پزشکیان در انتخابات ۱۴۰۰، توانایی وی در پایان دادن به این بحران و واکسیناسیون سریع مردم است.
خاطرنشان می سازد در همان اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۸ دکتر پزشکیان خواستار قرنطینه کامل قم شد و بر ایجاد اتاق جنگ در این خصوص، تأکید کرد که متأسفانه گوش شنوایی پیدا نکرد، سال گذشته نیز در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار قرنطینه کشور از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شد تا از شکل گیری پیک چهارم کرونا در کشور جلوگیری شود که متأسفانه توجهی به آن نشد؛ لذا، دکتر پزشکیان هم منتقد عدم قرنطینه در مبارزه با کرونا بود و هم طرح مشخص داشت.
۶-تأکید بیش از حد بر “انصاف” به عنوان پیام کمپین خود
باید اشاره کرد که انصاف به معنی، استفاده از روش های اخلاقی در اجرای عدالت است و دکتر پزشکیان بر آن تأکید دارد؛ اما پیام کمپین تبلیغاتی وی، رفع تبعیض و نابرابری است که در همه ابعاد و سطوح مدنظر است و صرفاً حوزه اقتصادی را در بر نمی گیرد، ضمن اینکه معلوم نیست که چرا اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که تأکید بر انصاف، دست دکتر پزشکیان را می بندد و این به نفع او هم تمام نخواهد شد.
در اینجا، این نکته را باید افزود که دکتر پزشکیان از تصاحب قدرت به هر شیوه ای گریزان است و تأکید دارد قدرت سیاسی را باید از مسیر صحیح و اخلاقی کسب کرد.
۷-اتهام صداقت بیش از حد!
بعضی از اصولگرایان، ضعف دکتر پزشکیان را در صداقت بیش از حد او می دانند و آن را برای سیاست ورزی مصلحت نمی دانند.
در اینجا باید گفت که درک عامیانه از سپهر سیاسی و دنیای سیاست، معمولاً این باور را به دست می دهد که سیاست توأم با فریب و نیرنگ است، در حالی که در علم سیاست، چنین باوری کاملاً غلط است و سیاست بر پایه صداقت، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه موجد سرمایه اجتماعی، مقوم اعتماد عمومی و عامل همدلی بین ملت و دولت خواهد بود، دولتی که دروغ بلد نیست و آن را به هیچوجه سزاوار نمی داند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.