تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 10:09
کد خبر : 68348

نگاهی به چهره‌های موسیقی ایران معاصر به قلم هوشنگ اتحاد

نگاهی به چهره‌های موسیقی ایران معاصر به قلم هوشنگ اتحاد

ارمان شرق- هوشنگ اتحاد مولف کتاب ۱۴ جلدی پژوهشگران معاصر ایران که به تازگی کار چاپ چهارمین جلد از کتاب چهره‌های موسیقی ایران معاصر را به پایان رسانده است در این کتاب درباره جلوه‌های شخصیتی، زندگی و حرفه برخی از نامدارترین چهره‌های موسیقی ایران یعنی احمد عبادی، اسماعیل مهرتاش، روح‌انگیز، حسینقلی مستعان، علی‌اصغر بهاری، مهدی ناظمی، قمرالملوک وزیری، نورعلی برومند، حسن رادمرد، نصرالله زرین‌پنجه، سلیمان سیاح‌ سپانلو، رضاقلی میرزا ظِلّی، محمد عشقی، حسن مشحون، حسین یاحقی، حسینعلی وزیری‌تبار، حسین یاوری، علی‌محمد خادم میثاق، سیلمان روح‌افزا و احمد فروتن‌راد قلم زده است.

از احمد عبادی تا پرویز یاحقی چهره‌هایی هستد که در جدیدترین مجلد از چهره‌های موسیقی ایران معاصر معرفی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، چهارمین جلد از کتاب چهره‌های موسیقی ایران معاصر _۴ نوشته هوشنگ اتحاد به‌تازگی توسط نشر نو منتشر شده است.

هوشنگ اتحاد مولف کتاب ۱۴ جلدی پژوهشگران معاصر ایران که به تازگی کار چاپ چهارمین جلد از کتاب چهره‌های موسیقی ایران معاصر را به پایان رسانده است در این کتاب درباره جلوه‌های شخصیتی، زندگی و حرفه برخی از نامدارترین چهره‌های موسیقی ایران یعنی احمد عبادی، اسماعیل مهرتاش، روح‌انگیز، حسینقلی مستعان، علی‌اصغر بهاری، مهدی ناظمی، قمرالملوک وزیری، نورعلی برومند، حسن رادمرد، نصرالله زرین‌پنجه، سلیمان سیاح‌ سپانلو، رضاقلی میرزا ظِلّی، محمد عشقی، حسن مشحون، حسین یاحقی، حسینعلی وزیری‌تبار، حسین یاوری، علی‌محمد خادم میثاق، سیلمان روح‌افزا و احمد فروتن‌راد قلم زده است.

پیش از معرفی این‌چهره‌ها، فهرست تصاویر درج شده در کتاب آمده است و پس از آن‌ها هم کتاب‌نامه و نمایه.

در بخشی از این کتاب در معرفی احمد عبادی (۱۲۸۳-۱۳۷۱ ش.) آمده است:

عبادی سلالۀ سلسلۀ هنر موسیقی در سرزمین ما بود. خاندانش به حق خاندان هنر نام داشتند. همۀ قبیلۀ او سرآمدان موسیقی سنتی ایران بودند و این بزرگوار آخرین آنها بود. آخرینی که اگر نه بهترین، دست‌کم یکی از بهترین های این دوران و دودمان بود. استاد عبادی در مقام پیرو پیش‌کسوت اهل موسیقی ملجا و پناهگاه هنرمندان و دوستان بود. درِ خانه‌اش همه وقت به روی خسته‌گامان و شکسته‌دلان باز بود.

بسیار اتفاق می‌افتاد که کسان با کوله باری از حکایات و شکایات و زخم‌خورده از ابنای روزگار بر او وارد می‌شدند و با روی خوش و چهره متبسم و گشادۀ او روبرو می گشتند. با حوصله و همدلی به سخنانشان گوش جان می سپرد و عاقبت با چند کلمه پندآمیز که از ریشه جان و بن دندانش نشات می گرفت و نیز نثار دو تکیۀ کلام جانانه «تصدقت» و «جان عزیزت» بر زخم دل‌های خسته مرهم می گذاشت و یاران را به گذشت و سلوک و مهربانی فرا می خواند (ص.۹).

گفتنی است که پیش تر سه جلد از این کتاب روانه بازار کتاب گشته بود؛ جلد اول تیرماه ۹۶، جلد دوم فروردین ۹۷ و جلد سوم نیز سال ۹۸ به بازار نشرعرضه شدند.

در جلد اول کتاب پیش رو، آقا علی اکبر فراهانی معروف به جناب میرزا، آقا غلامحسین معروف به دماغ کج، آلفرد ژان باپتیست لومر، علی اکبر شیرازی معروف به شیدا، میرزا عبدالله، علی خان نایب السلطنه معروف به حنجره دریده، اسدالله اصفهانی معروف به نایب اسدالله، محمدصادق سرورالملک، حبیب سماع حضور، سید احمدخان ساوه‌ای سارنگی، میرزا حسینقلی معروف به جناب میرزا، محمدنصیر حسینی ملقب به فرصت الدوله معروف به فرصت شیرازی و میرزاآقا سید رحیم اصفهانی، غلامرضا مین باشیان معروف به سالارمعزز، مهدی قلی خان هدایت ملقب به مخبرالسلطنه معروف به خانِ خانان، علی خان دولو قاجار ملقب به صفاعلی معروف به ظهیرالدوله، ابوالحسن اقبال آذر معروف به اقبال السلطان، حسین اسماعیل زاده، حسین هنگ آفرین معروف به حسین خان «رِ»، غلامحسین درویش معروف به درویش خان، مهدی صلحی معروف به منتظم الحکما، حاج آقا محمد ایرانی مجرد معروف به حاج آقا محمد، حسین خضوعی معروف به میرزا حسین ساعت ساز، ابراهیم آژنگ معروف به ابراهیم ویولنی، سید محمد صادق شهاب اصفهانی معروف به شهاب چشم دریده، باقرخان رامشگر، اُوانس آبکاریان معروف به یحیی دوم، مهدی نوایی، اسماعیل قهرمانی، تقی دانشور معروف به اعلم السلطان، حسن وحید دستگردی ملقب به سلطان الشعرا، جهانگیر حسام معروف به حسام السلطنه، چهره‌هایی بوده اند که مورد معرفی و تعریف قرار گرفته اند.

در جلد دوم، ابوالقاسم عارف قزوینی، حسینعلی عراقی تفرشی معروف به نکیسا، نصرالله مین باشیان معروف به نصرالسلطان، حسین طاهرزاده، میرزا حبیب اصفهانی معروف به حبیب شاطرحاجی، سلیمان امیرقاسمی معروف به سلیم خان، محمدتقی بهار معروف به ملک الشعرا، علی اکبر شاهی، حبیب الله شهردار معروف به مشیر همایون، سورن آراکلیان، علینقی وزیری معروف به کلنل وزیری، رکن الدین مختاری معروف به سرپاس مختاری، موسی معروفی، عبدالله دوامی، یوسف فروتن، عبدالحسین برازنده، حسین گل گلاب، حسین استوار، محمدعلی امیرجاهد، عبدالحسین صدر اصفهانی معروف به صدرالمحدثین، علی محمد صفایی، حسین سنجری، علی اکبر شهنازی، سعید هرمزی، یحیی زرپنجه شهرتِ‌هارون جزاسند، رضا محجوبی معروف به رضا دیوانه، ابراهیم منصوری، حسین پژمان بختیاری، مرتضی محجوبی، رجبعلی امیری فلاح و حبیب سماعی، چهره‌ایی بوده‌اند که معرفی شده اند.

جلد سوم نیز در ادامه انتشارات دو جلد اول و دوم این‌مجموعه به چاپ رسید و اواخر سال ۹۹،‌ نوبت به چاپ چهارمین جلد از کتاب «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» رسید.

در جای دیگری از این اثر و در معرفی پرویز یاحقی (۱۲۸۵-۱۳۴۷ ش.) آمده است:

مردی است پنجاه و چهارساله. چهره ای جذاب دارد و آثار رضایت خاطر از سیمایش به خوبی هویداست. بسیار فروتن و متواضع است. تکیه کلامش «یا حق» است و سیگار هما هیچ وقت از لای انگشت هایش جدا نمی شود. آرام و بردبار، صبور و خویشتن دار است. از دنیا جز سوروسات بچه ها چیزی نمی خواهد. بسیار قانع است و از زندگی خود هم راضی است. از ظاهرش پیداست که اهل تظاهر و ریا و سالوس نیست. با دوستان مروت با دشمنان مدارا پیشه ساخته و این پند حافظ را چنان به کار بسته است که حاضر نیست دمی آن را از یاد ببرد و معتقد است که از آن جز سود چیزی ندیده. همه استادان موسیقی به استادی او معترف‌اند ولی خود وی داعیه ای ندارد و می گوید دیگران نسبت به من لطف می فرمایند وگرنه من آن طورها هم که می گویند نیستم (ص.۵۳۶).

انتشارات فرهنگ نشر نو کتاب چهره‌های موسیقی ایران معاصر ۴ اثر هوشنگ اتحاد را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، در ۶۶۶ صفحه منتشر کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.