تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 20:27
کد خبر : 68047

بایدن چگونه ایران را به سمت مذاکره سوق خواهد داد؟

بایدن چگونه ایران را به سمت مذاکره سوق خواهد داد؟

ارمان شرق- جو بایدن و مقامات ایران اظهار کرده‌اند که یک هدف مشترک دارند: هر دو خواهان بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای هستند که دونالد ترامپ سه سال پیش آن را کنار گذاشته و لغو تحریم‌ها علیه ایران را که تحت فشار اقتصادی قرار گرفته مشروط به اعمال محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای کرده است

قتصاد نیوز : جو بایدن و مقامات ایران اظهار کرده‌اند که یک هدف مشترک دارند: هر دو خواهان بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای هستند که دونالد ترامپ سه سال پیش آن را کنار گذاشته و لغو تحریم‌ها علیه ایران را که تحت فشار اقتصادی قرار گرفته مشروط به اعمال محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای کرده است.

دور پنجم از مذاکرات کمیسیون برجام در شهر وین در شرایطی در حال انجام است که به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان به مرحله تفاهم نزدیک‌تر شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی را در این زمینه به قلم استیون ارلانگر از بروکسل و دیوید ای سنگر از واشینگتن با عنوان «ایالات متحده و ایران خواهان احیای توافق هسته‌ای هستند؛ هر چند مقصودشان عمیقا اختلاف دارد» منتشر کرده و از چالش‌ اختلاف مقاصد میان دو طرف در احیای برجام پرده برداشته است.
اشتراک اهداف، افتراق مقاصد

جو بایدن و مقامات ایران اظهار کرده‌اند که یک هدف مشترک دارند: هر دو خواهان بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای هستند که دونالد ترامپ سه سال پیش آن را کنار گذاشته و لغو تحریم‌ها علیه ایران را که تحت فشار اقتصادی قرار گرفته مشروط به اعمال محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای کرده است.

اما پس از پنج هفته دست‌وپنجه نرم کردن پشت‌پرده در اتاق های هتل وین -جایی که هر دو طرف دیدگا‌ه‌های خود را از طریق واسطه‌های اروپایی به طرف مقابل منتقل می‌کنند- مشخص شد که توافق‌نامه قبلی، دست‌کم برای بلند مدت، به کار هیچ یک از دو طرف نمی‌آید.

طرف ایرانی به دنبال این است که تجهیزات پیشرفته تولید سوخت هسته‌ای -که پس از خروج ترامپ از توافق به کار می‌برد- را حفظ و خواهان ادغام در سیستم مالی جهانی فراتر از آن‌چه در توافقنامه ۲۰۱۵ تعهد شده، است.

دولت بایدن، به زعم خود، معتقدست که احیای توافق‌نامه قدیمی تنها به عنوان یک گام به شمار می‌آید و به دنبال آن باید بلافاصله توافق در مورد محدود کردن توان موشکی، پشتیبانی از تروریسم [ادعایی] و امکان تولید سوخت کافی برای ساخت یک بمب برای دهه‌ها توسط ایران است. اما ایرانی‌ها از قبول آن خودداری می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.