تاریخ انتشار : جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 10:39
کد خبر : 67143

افت نرخ دلار به زیر ۱۸ هزار تومان موقتی خواهد بود

افت نرخ دلار به زیر ۱۸ هزار تومان موقتی خواهد بود

ارمان شرق- خوش‌بینی به تاثیر برجام، حتی در صورت بازگشت طرفین به آن، واهی است چرا که وضعیت قرمز برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد افسارگسیخته نقدینگی به سرعت تاثیر برجام را خنثی می‌کند.
بنابراین بازار در یک واکنش هیجانی ممکن است در کوتاه مدت چنین قیمتی را تجربه کند اما در بلند مدت قیمت دوباره افزایش پیدا می کند.

بعضی از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند در صورت بازگشت آمریکا به برجام ممکن است قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان هم سقوط کند. اما گروهی از کارشناسان هم معتقدند این اتفاق رخ نمی‌دهد چون اقتصاد خودش را با این شرایط تطبیق داده است.

به گزارش کاماپرس، ریزش قیمت دلار از پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد. در حال حاضر دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی است و بعضی از کارشناسان معتقدند قیمت دلار بعد از مذاکرات وین و در صورت بازگشت آمریکا سقوط می کند و به زیر ۱۸ هزار تومان می رسد.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی درباره سقوط دلار بعد از موافقت احتمالی در مذاکرات وین می گوید: با توجه به اتفاقات احتمالی مثل بازگشت آمریکا به برجام قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد.

به گفته نام آور محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ نیز کاهش پیدا کند.

قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نمی رسد

اما کمیل طیبی، اقتصاددان معتقد است دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌رسد. اودراین باره به خبرآنلاین می گوید: قیمت ارز نمی‌تواند به زیر ۲۰ هزار تومان برسد، زیرا که اقتصاد خودش را با این شرایط تطبیق داده است.

وقتی در بازار ثبات به وجود بیاید کانال های اقتصادی نسبت به تطبیق خودشان اقدام می‌کنند و در نتیجه در یک نقطه تعادلی قرار می‌گیرند. در این حالت اقتصاد هم برای تامین منابع ارزی و هم ثبت عرضه و تقاضا به تعادل دست پیدا می‌کند. به گفته طیبی هزینه‌های تولید خیلی از صنایع و بنگاه‌ها با ارز بالای بیست هزار تومان تطبیق یافته و بعید است کاهش آن‌چنانی در قیمت دلار اتفاق بیفتد.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اقتصادی هم جزو کسانی است که اعتقاد دارد قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نمی رسد، او دراین باره به تجارت‌نیوز می گوید: خوش‌بینی به تاثیر برجام، حتی در صورت بازگشت طرفین به آن، واهی است چرا که وضعیت قرمز برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد افسارگسیخته نقدینگی به سرعت تاثیر برجام را خنثی می‌کند.
بنابراین بازار در یک واکنش هیجانی ممکن است در کوتاه مدت چنین قیمتی را تجربه کند اما در بلند مدت قیمت دوباره افزایش پیدا می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.