تاریخ انتشار : جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 9:45
کد خبر : 67125

نقض اطلاعات؛ بحران عصر دیجیتال/ چگونه اطلاعات آنلاین خود را ایمن کنیم؟

نقض اطلاعات؛ بحران عصر دیجیتال/ چگونه اطلاعات آنلاین خود را ایمن کنیم؟

ارمان شرق- نتیجه‌گیری نهایی این است که با توجه به اینکه داده‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مدام در معرض خطر افشاء قرار دارند و بارها و بارها این اتفاق رخ داده، ضمن رعایت موارد بالا، بهتر است اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذارید و از دادن اطلاعات حساس به پلتفرم‌های آنلاین خودداری کنید.

نقض داده‌های اخیر برخی شرکت‌ها همچون فیس‌بوک، لینکدین و کلاب‌هاوس نشان می‌دهد که زمان آن رسیده تا امنیت داده‌ها را بهتر از قبل تضمین کنیم.
به گزارش آنا، داده‌ها امروز خون و روح صنایع هستند. اطلاعات فراوانی که به‌صورت آنلاین در دسترس است توسط نهادها هم استفاده و هم مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌گوییم هر سکه دو روی دارد، فضای دیجیتالی‌ای که خیلی دوست داریم نیز چنین است. چه تعداد از ما از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنیم؟ آیا این مورد حتی می‌تواند به‌عنوان یک سؤال مطرح شود؟! حقیقت این است که امروزه ما بیش از دنیای واقعی در دنیای مجازی هستیم و وقت خود را آنجا سپری می‌کنیم.

رسانه‌های اجتماعی نحوه گذراندن وقت ما در اینترنت را تغییر داده‌اند. اما آیا ما می‌دانیم که در حال تولید انبوهی از داده‌ها در این پلتفرم‌های اینترنتی هستیم و آنها به‌اندازه کافی آسیب‌پذیر هستند؟ احتمالاً نه.

شرکت‌ها و غول‌های شبکه‌های اجتماعی از این داده‌ها برای افزایش شخصی‌سازی تجربه کاربران استفاده می‌کنند. این روزها تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به امری عادی برای دستیابی به رشد تجارت تبدیل شده است. اما آنچه معمولاً نادیده می‌گیریم داشتن استراتژی‌های بهتر برای امنیت و حریم خصوصی داده‌ها است. نشت اطلاعات در شرکت‌ها چیز جدیدی نیست، سال ۲۰۲۰ شاهد نشت داده‌های بسیاری از شرکت‌ها، نهادها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها بودیم. در حال حاضر، نشت اطلاعات شخصی ۵۳۳ میلیون کاربر فیس‌بوک، ۵۰۰ میلیون کاربر لینکدین و ۱.۳ میلیون کاربر کلاب‌هاوس کانون توجهات رسانه‌های اجتماعی است.

«سوندار بالاسوبرامانیان» یک کارشناس هندی می‌گوید: افشاء اطلاعات جدید فیس‌بوک ممکن است مانند حادثه قبلی این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۹ باشد؛ زمانی که میلیون‌ها شماره تماس با نقض سیاست‌های حفظ حریم خصوصی داده‌ها از سایت فیس‌بوک به سرقت رفت. تاکنون انگیزه انتشار داده‌های اخیر به‌صورت آنلاین روشن نشده، زیرا انگیزه مالی در ارائه رایگان اطلاعات وجود ندارد. آسیب اصلی این است که اطلاعات مربوط به نیم میلیارد کاربر به بیرون درز کرده و مواردی همچون شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات مکان آنها به‌صورت آنلاین در دسترس است. گزارش‌ها نشان داد که اطلاعات و بیوگرافی مارک زاکربرگ نیز در میان داده‌های فاش شده وجود دارد.

نقض اطلاعات؛ بحران عصر دیجیتال/ چگونه از داده‌های خود محافظت کنیم؟

اما نقض داده‌های فیس‌بوک توجه ما را به سمت اطمینان از امنیت سایبری شخصی‌ از طریق ایمن‌سازی داده‌هایی که به چنین پلتفرم‌های دیجیتالی داده‌ایم، جلب می‌کند. درواقع این نقض‌های پی‌درپی نشان می‌دهد اطلاعات کاربران فیس‌بوک از امنیت کافی برخوردار نیست.

چگونه اطلاعات آنلاین خود را ایمن کنیم؟

با افزایش موارد نقض داده‌ها و نگرانی‌های مربوط به امنیت داده‌ها، کاربران باید مدتی را صرف درک روش‌هایی کنند که از طریق آن می‌توانند از اطلاعات شخصی خود محافظت کرده و از هک شدن داده‌ها جلوگیری کنند. این کارشناس هندی برای محافظت از داده‌های کاربران می‌گوید: اطلاعات جدید درباره فیس‌بوک را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید و آگاهی ایجاد کنید. این افشاء اطلاعات اخیر فیس‌بوک باعث شده کمپین‌های فیشینگ فعال شوند و در قالب اکانت های دوستان نزدیک شما، درخواستی ارائه دهند و شمارا به‌راحتی فریب دهند. نکته مهم دیگر فعال کردن احراز هویت ۲ مرحله‌ای است، روشی که می‌تواند امنیت این شبکه اجتماعی را بالاتر ببرد. همچنین روی لینک‌هایی که از طریق پیام یا ایمیل برای شما ارسال می‌شود به‌هیچ‌وجه نباید کلیک کنید و باید به‌صورت دستی وارد وب‌سایت فیس‌بوک شوید.

در ادامه مراحل مهمی برای اطمینان از ایمنی داده‌ها را بیان می‌کنیم:

. رمزهای عبور قوی و احراز هویت دو مرحله‌ای می‌توانند داده‌ها را تا حدی از دستیابی به اطلاعات نجات دهند.

. تنظیمات حریم خصوصی را به‌طور مداوم به‌روز کنید و هرگونه رویکرد مشکوک را گزارش دهید.

. استفاده از VPN اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات و مکالمات شما رمزگذاری شده و از یک کانال امن عبور می‌کند.

. سیستم خود را با نرم‌افزارهای لازم ضدویروس و ضد بدافزار به‌روز نگه دارید.

. اطلاعات شخصی را با اپلیکیشن‌هایی که می‌گویند می‌توانید چهره خود را در ۳۰ سال آینده ببینید یا سایر اظهاراتی که درواقع یک طعمه هستند، مبادله نکنید.

. سوپرکوکی هایی را که بی‌خطر به نظر می‌رسند اما می‌توانند اطلاعات شخصی شمارا در اختیار بگیرند و به‌طور خودکار پاک نمی‌شوند، مسدود کنید. (سوپر کوکی درواقع نوعی از کوکی است که به ردیابی فعالیت‌های شما در اینترنت می‌پردازد.)

. مکان خود را در وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید، مگر اینکه حیاتی باشد.

. استفاده از پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود برای ورود به سایر وب‌سایت‌ها می‌تواند منجر به نقض داده شود.

نقض اطلاعات؛ بحران عصر دیجیتال/ چگونه از داده‌های خود محافظت کنیم؟

نتیجه‌گیری نهایی این است که با توجه به اینکه داده‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مدام در معرض خطر افشاء قرار دارند و بارها و بارها این اتفاق رخ داده، ضمن رعایت موارد بالا، بهتر است اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذارید و از دادن اطلاعات حساس به پلتفرم‌های آنلاین خودداری کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.