تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 17:03
کد خبر : 67014

دلار زیر ۲۳ هزار تومان قرار گرفت/سطله روند کاهشی بر بازار ارز و طلا

دلار زیر ۲۳ هزار تومان قرار گرفت/سطله روند کاهشی بر بازار ارز و طلا

ارمان شرق- قیمت ابتدایی دلار در بازار متشکل نیز از نرخ متوسط دیروز پایین‌تر بود و روی ۲۳ هزار و ۷۲ تومان قرار گرفت. البته نرخ انتهایی دلار متشکل در روز گذشته ۲۳ هزار و ۳۰ تومان بود، با این وجود نزدیک شدن به مرز ۲۳ هزار تومان در بازار متشکل می‌توانست سیگنالی کاهشی برای بازار آزاد باشد.

قیمت دلار در بازار آزاد زیر سطح ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان نوسان می‌کند و باقی ماندن در آن سطح نشان می‌دهد دلار وارد فاز نزولی شده است.قیمت طلا نیز در زیر مرز یک میلیون تومان ماندگار بوده اما قیمت سکه کماکان بالای مرز ۱۰ میلیون در حال مقاومت است.

به گزارش اقتصاد نیوز در پایان نیمه اول بازارها در روز چهارشنبه قیمت دلار در زیر سطح ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان باقی مانده و به نظر می‌رسد دامنه نوسان نرخ این ارز در زیر این سطح پایدار شده باشد. البته انتشار اخبار مربوط به آینده روابط سیاسی و تغییر نرخ ارز در بازارهای مجاور می‌تواند این دامنه را تغییر دهد. قیمت سکه نیز به رغم تمایلات کاهشی سطح ۱۰ میلیون تومان را حفظ کرد. طلای ۱۸ عیار بر خلاف سکه زیر ۱ میلیون تومان نوسان می‌کند و به نظر می‌رسد، مرز حساس ۱ میلیون تومانی برای طلای ۱۸ عیار از دست رفته است.

تغییرات قیمتی بازار طلا

سکه طرح جدید روز گذشته کار خود را با قیمت حوالی ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان به پایان رساند. نرخ سکه در شروع معاملات روز چهارشنبه ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان بود و نسبت به نرخ انتهایی دیروز تغییر محسوسی نداشت. نیم سکه، سکه ربع و سکه گرمی، بدون تغییر نسبت به روز گذشته کار خود را شروع کردند. قیمت نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. سکه ربع ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مبادله شد و سکه گرمی روی ۲ میلیون تومان قرار داشت. بر خلاف سکه امامی که در روز گذشته مرز حساس ۱۰ میلیون تومانی را حفظ کرد، طلای ۱۸ عیار پس از کشیده شدن به زیر سطح یک میلیون تومان هنوز نتوانسته آن را پس بگیرد و گویی وارد فاز نزولی شده است. قیمت تمام شده طلای ۱۸ عیار در روز گذشته در حوالی ۹۹۷ هزار تومان بود، امروز طلای ۱۸ عیار با افت ۳ هزار تومانی کار خود را با قیمت ۹۹۴ هزار تومان شروع کرد.

دامنه نوسانات در بازار سکه و طلا نسبتا محدود بود. با وجود این که طلای جهانی روز چهارشنبه را با روند نزولی آغاز کرد و از سطح ۱۷۷۲ دلار به زیر ۱۷۷۰ دلار کشیده شد، در ابتدای امر نتوانست بازار داخل را خیلی تحت تاثیر قرار دهد.

دامنه محدود نوسانات و حجم پایین مبادلات در بازار سکه به نوعی نشانه انتظار بازار است. با عملکرد ضعیف بورس در روزهای آتی و انتشار اخباری مربوط به نزاع‌های سیاسی قدری عدم اطمینان در بازار به وجود آمده است، اما این که این عدم اطمینان سرمایه‌گذاران را به سمت طلا هدایت کند یا رمز ارزها هنوز جای تردید دارد.

در ادامه معاملات نیمه اول روز طلای جهانی با دنبال کردن نوسان‌های جزئی روی قیمت ۱۷۶۹ دلار قرار گرفت و سکه نیز روی ۱۰ میلیون تومان متوقف شد. قیمت طلا و قیمت سکه البته در نیمه دوم بازار نیم نگاهی به بازار جهانی دارند زیرا امروز قرار است رئیس کل فدرال رزرو در سخنرانی سیاست های این نهاد را تشریح کند. برخی تصور می کنند پس از این سخنرانی قیمت طلا صعودی خواهد شد اما گروهی نیز اعتقاد دارند این سخنرانی پدیده ای جدیدی به همراه ندارد.  اما اگر بازار ها به سخنرانی آقای پاول واکنش شدیدی نشان دهند قطعا این واکنش بر بازار سکه و طلای داخلی بی تاثیر نخواهد بود و حتی ممکن است مرزهای قیمتی و دامنه نوسان جابجا شود.

تغییرات قیمتی دلار

انتظار و نوسانات کم دامنه به بازار طلا محدود نشد و بازار دلار را نیز فرا گرفت. دلار آمریکا معاملات روز چهارشنبه را با قیمت بسته شده روز گذشته یعنی ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان شروع کرد. در ابتدای امر قیمت دلار قدری تمایل به کاهش داشت.

به هر روی باقی ماندن دلار زیر سطح ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومانی این احتمال را مطرح می‌کرد که دامنه نوسان دلار در زیر این سطح پایدار شد و دلار در فاز نزولی است. بازار ارز داخل در انتظار بیرون آمدن نرخ نقدی دلار هرات به سر می‌برد. مبادلات دلار هرات عمدتا به صورت فردایی و در نرخ‌هایی بالای ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در حال انجام بود. درهم امارات نیز با افت جزئی ۱۰ تومانی نسبت به روز گذشته ۶ هزار و ۵۲۰ توان مبادله شد. متغیرهای مربوط به روابط سیاسی کشور نیز برای فعالان بازار ارز مهم تلقی می‌شد. به هر روی دلار در ادامه تغییراتی منفی را ثبت کرد و معاملات نیمه اول روز را با قیمت ۲۳ هزار و ۶۲۰ تومان به پایان رساند.

قیمت ابتدایی دلار در بازار متشکل نیز از نرخ متوسط دیروز پایین‌تر بود و روی ۲۳ هزار و ۷۲ تومان قرار گرفت. البته نرخ انتهایی دلار متشکل در روز گذشته ۲۳ هزار و ۳۰ تومان بود، با این وجود نزدیک شدن به مرز ۲۳ هزار تومان در بازار متشکل می‌توانست سیگنالی کاهشی برای بازار آزاد باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.