تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 18:36
کد خبر : 66943

اصلاح طلبان و اصولگرایان به وحدت نرسند انتخابات به مرحله دوم می‌رود

اصلاح طلبان و اصولگرایان به وحدت نرسند انتخابات به مرحله دوم می‌رود

ارمان شرق- پیروزی نامزد مستقل سخت است و اگر قرار باشد اصلاح طلبان و اصولگرایان به وحدت نرسند انتخابات به مرحله دوم می‌رود چرا که هیچ کدام از نامزد‌ها ۵۰ درصد آراء را کسب نخواهند کرد و دو نفر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و قطعاً هر کدام مواضع متفاوتی خواهند داشت و شاید اصولگرایان از یکی و اصلاح طلبان از دیگری حمایت کنند و آن موقع نتیجه انتخابات مشخص می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نامزدی برخی چهره‌های اصلاح طلب که شاید خودشان هم فکر کنند تأیید صلاحیت نمی‌شوند، نوعی فرار به جلو و حمایت از نامزد‌های دیگر محسوب می‌شود.

آقای محمدرضا باهنر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در پی مکاتبه آیت الله موحدی کرمانی با ۱۰ نفر از نامزد ریاست جمهوری کدامیک پاسخ داده اند؟ افزود: تا دیروز که پیگیری می‌کردم پاسخی دریافت نشده بود.

وی گفت: ظاهراً سوالات خوب و جانداری مطرح شده است که آقایان نامزد باید بتوانند پاسخ دهند.

این فعال سیاسی در ادامه به خاطره‌ای از یکی از روسای جمهور گذشته اشاره کرد و افزود: زمانی که ایشان به صورت غیر مترقبه رئیس جمهور شد، من آن موقع مجلس بودم و دو سه روز بعد از اعلام پیروزی برای عرض تبریک پیش او رفتم و بعد سوال کردم که آیا کابینه اش را مشخص کرده است که خندید و گفت من اصلاً فکر نمی‌کردم که رئیس جمهور شوم که امروز بخواهم کابینه ام را اعلام کنم.
وی گفت: این خیلی بد است و باید نامزد‌های انتخابات با برنامه بیایند و در این متن سوالاتی که تهیه شده است مثلاً پرسیده اند که نامزد مورد نظر پنج نفر از نیرو‌ها و کادر اصلی دولتش را معرفی کند و یا بزرگترین دغدغه خود و یا اولین مشکلی را که باید حل کند بگوید.
آقای باهنر افزود: بالاخره هر کسی می‌تواند نظری و پاسخی داشته باشد مثلاً برخی می‌گویند ما می‌خواهیم مشکل اقتصادی را حل کنیم و باید برای حل تورم برنامه بدهند.
وی گفت: موضوع تورم فقط با اراده یک انسان حل نمی‌شود چرا که ده‌ها عامل وجود دارد که تورم را شکل می‌دهد و چهار پنج ماه پیش یکسری از آقایان اقتصادی به این جمع بندی رسیدند که در کشور ما هر ۲۴ ساعت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود که فکر می‌کنم الان این عدد به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده باشد.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: رئیس جمهور جدید باید بگوید که چطور می‌خواهد جلوی تورم و افزایش نقدینگی را بگیرد.
آقای باهنر گفت: اگر قرار باشد که فقط شعار بدهد و ابزار کار را نشناسد و نداند که با چه ابزاری باید جلوی تورم را بگیرد راه به جایی نمی‌برد، بنابر این من فکر می‌کنم آقای موحدی کرمانی کار خوبی کردند و من توصیه ام به نامزد‌های ریاست جمهوری این است که روی این سوالات فکر کنند و برای آن پاسخ حکیمانه داشته باشند نه پاسخی پوپولیستی که فقط بخواهند یک جور از این گردنه عبور کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مذاکرات شورای وحدت برای رسیدن به نامزدی واحد به نتیجه رسیده است؟ افزود: مذاکرات زیادی انجام شده است، اما باز هم به نظر می‌رسد در ریاست جمهوری نامزد‌ها هستند که نتیجه نهایی را مشخص می‌کنند و، چون رسانه ملی است نمی‌خواهم اسم افراد را ببرم، اما برخی نامزد‌ها هستند که اگر مطرح شوند شورای وحدت و ائتلاف و بقیه به خودی خود به وحدت می‌رسند و اگر آن نامزد نیاید و ثبت نام نکند آن موقع نه تنها شورای وحدت و ائتلاف به وحدت نمی‌رسند بلکه بین خود این‌ها هم اختلاف ایجاد می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: هم اکنون حدود چهار نفر از نمایندگان مجلس و حدود چهار پنج نفر از سپاهیان قدیم و جدید اعلام نامزدی کردند و نامزد‌هایی که در گذشته مطرح بودند بعضاً هستند و برخی عزیزان هم که مدت‌ها نامشان مطرح نبود آمده اند و اگر این‌ها بمانند حضورشان باعث می‌شود وحدتی در میان جناح‌های کشور بوجود نیاید و به نوعی وحدت بشکند.

آقای باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا این روز‌ها از میان اصلاح طلبان کسانی نامزد شده اند که زمانی گفته بودند که نظام و شورای نگهبان را قبول ندارند؟ افزود: این‌ها می‌خواهند سود خودشان را بخورند و به نوعی کاسبی کنند چرا که یک تعدادی از این عزیزان واقعاً صلاحیت شان در شورای نگهبان احراز نمی‌شود البته ما نمی‌خواهیم پیش بینی کنیم، چون این کار در اختیار شورای نگهبان است، اما بالاخره سخنگوی شورای نگهبان هم گفته است کسانی که در دوره‌های گذشته صلاحیت شان احراز نشده است اکنون اگر بخواهد احراز شود باید اتفاقات جدیدی رخ دهد و بالعکس کسانی که صلاحیت شان تأیید شده اگر بخواهد رد شود باید اتفاقات جدیدی رخ دهد.

وی گفت: این‌ها برای این که بتوانند از این نیرو و اهرم استفاده کنند اسم خود را مطرح کردند و ممکن است ثبت نام کنند و صلاحیت شان هم تأیید نشود و سپس از نامزدی دیگر حمایت کنند و این نوعی فرار به جلو است.

این فعال سیاسی افزود: این دفعه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی با مشارکت حداکثری رخ دهد و اخیراً نیز مقام معظم رهبری در سخنرانی برای مردم آذربایجان تاکید جدی تری داشتند و فرمودند که حضور حداکثری این دفعه برای ما، اهم و انتخاب صالح و اصلح، مهم است.

آقای باهنر گفت: برخی‌ها قبل از این صحبت فکر می‌کردند که اگر مردم کمتر شرکت کنند، اما آدم کارآمد انتخاب شود بهتر است در حالی که آدم کارآمد با رأی پایین به درد نمی‌خورد و باید پشتوانه قوی و رأی بالایی هم داشته باشد.

وی افزود: فکر می‌کنم این صحبت قاطع و صریح حضرت آقا برای برخی‌ها پیام داشت مثلاً فرض کنید جریان اصلاح طلبی که مدعی هستند که کاندیداهایشان تأیید نمی‌شود می‌توانند کاندیدا‌هایی انتخاب کنند که مطلوب شان باشد و قبولش هم داشته باشند و احتمال بالا بدهند که شورای نگهبان تأیید شان کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: البته معتقدیم که شورای نگهبان هم برای رسیدگی به صلاحیت‌ها باید یک مقدار با سعه صدر بیشتری برخورد کند تا اکثر شهروندان در روز انتخابات احساس کنند که یک کاندید نزدیک به مواضع شان در فهرست وجود دارد و خود همین موضوع می‌تواند مشوقی برای حضور حداکثری باشد.

آقای باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات پیش رو به وحدت نرسند چقدر احتمال دارد نامزد مستقل پیروز شود؟ افزود: پیروزی نامزد مستقل سخت است و اگر قرار باشد اصلاح طلبان و اصولگرایان به وحدت نرسند انتخابات به مرحله دوم می‌رود چرا که هیچ کدام از نامزد‌ها ۵۰ درصد آراء را کسب نخواهند کرد و دو نفر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و قطعاً هر کدام مواضع متفاوتی خواهند داشت و شاید اصولگرایان از یکی و اصلاح طلبان از دیگری حمایت کنند و آن موقع نتیجه انتخابات مشخص می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.