تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 10:55
کد خبر : 66601

قالیباف و رئیسی برنامه انتخاباتی دارند/ حضور قطعی رئیسی در پرده ابهام

قالیباف و رئیسی برنامه انتخاباتی دارند/ حضور قطعی رئیسی در پرده ابهام

ارمان شرق- آقای رئیسی در معرض تصمیمی سخت قرار دارد. اتفاقا اگر به سرعت می‌گفت که می‌آیم برایش راحت‌تر هم بود زیرا فعالیت انتخاباتی‌اش زودتر شروع می‌کرد؛ خاصه اکنون که در شرایط کرونا قرار داریم و برگزاری نشست‌ها و جلسات بسیار سخت‌تر از گذشته است.

محسن کوهکن گفت: آقای رئیسی مشغول سبک‌سنگین کردن است تا ببیند کدام کار درست است و میان دستگاه قضا و قوه مجریه در کدام یک می‌تواند منشأ اثر باشد.
نامه‌نیوز: کمتر از یک‌ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و هنوز مشخص نیست که سید ابراهیم رئیسی در انتخابات نامزد می‌شود یا خیر. حضور رئیسی در انتخابات از آن جهت دارای اهمیت است که اگر او نامزد شود، بسیاری از شخصیت‌های در جبهه اصولگرایی نامزد نخواهند شد. حتی حضور رئیسی در روند انتخاباتی جبهه اصلاحات هم تأثیرگذار است زیرا در شرایطی که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به‌شدت متزلزل شده است، نیروهای اصلاح‌طلب صرفا به عدم اجماع اصولگرایان چشم دوخته‌اند تا در آن شرایط بتوانند شانسی برای خود قائل باشند و اگر رئیسی نامزد شود و همه اصولگرایان بر او اجماع کنند، عملا اصلاح‌طلبان شانسی در انتخابات نخواهند داشت.

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه چرا تا کنون تکلیف آمدن یا نیامدن رئیسی مشخص نشده است، به «نامه‌نیوز» گفت: «معمولا دیده‌ایم که نامزدهای انتخاباتی برای بازارگرمی مدام می‌گویند نمی‌آییم و ناگهان وارد انتخابات می‌شوند اما آقای رئیسی واقعا چنین روحیه‌ای ندارد و بین دو تکلیف قرار دارد. او مشغول سبک‌سنگین کردن است تا ببیند کدام کار درست است و میان دستگاه قضا و قوه مجریه در کدام یک می‌تواند منشأ اثر باشد».

او ادامه داد: «اکنون رئیس قوه مقننه هم در معرض نامزد شدن قرار دارد و او هم که با رأی نمایندگان مسئولیت ریاست مجلس را برعهده دارد باید در بین دو تکلیف یعنی ادامه مسئولیت ریاست مجلس و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یکی را انتخاب کند. علاوه بر این می‌دانیم که رؤسای قوا برای حضور در انتخابات نیازی به استعفا ندارند؛ همان‌طور که در سال۷۶ آقای ناطق در عین حال که رئیس مجلس پنجم بود اما در انتخابات شرکت کرد؛ بنابراین حتی اگر رؤسای قوا نامزد شوند و پیروز هم نشود می‌تواند به کار خود در مسئولیتش ادامه دهد».

او درباره اینکه در نهایت رئیسی نامزد می‌شود یا نه، بیان کرد: «من فکر می‌کنم آقای رئیسی در معرض تصمیمی سخت قرار دارد. اتفاقا اگر به سرعت می‌گفت که می‌آیم برایش راحت‌تر هم بود زیرا فعالیت انتخاباتی‌اش زودتر شروع می‌کرد؛ خاصه اکنون که در شرایط کرونا قرار داریم و برگزاری نشست‌ها و جلسات بسیار سخت‌تر از گذشته است. اگر او تا این لحظه زمان را از دست داده است به دلیل ملاحظاتی است که در نظر دارد و نمی‌خواهد صرفا برای اینکه به ریاست‌جمهوری برسد، از منافع مردم غافل شود».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر رئیسی نامزد نشود، وضعیت انتخاباتی جبهه اصولگرایی به چه شکل خواهد شد، اظهار کرد: «نامزدشدن آقای رئیسی می‌تواند همه گروه‌های اصولگرایی را دور هم جمع کند و تردیدی نیست که به سرعت بر او اجماع رخ می‌دهد و حتی گروه‌هایی که خود را انقلابی می‌دانند و حتی نسبت به اصولگرایان هم انتقاد می‌کنند و به شدت در پی فسادستیزی و شفافیت هستند هم روی آقای رئیسی نظر مثبتی دارند. بنابراین به دلیل آنکه از نظر اصولگرایان و نیروهای ارزشی و انقلابی آقای رئیسی نامزد اصلح است، همه احساس تکلیف می‌کنند که از او حمایت کنند اما اگر نامزد نشود، کار قدری سخت می‌شود. شاید در یک فضایی برخی از سر از خودگذشتگی به نفع دیگری کنار بروند اما ایجاد اجماع حداکثری بسیار مشکل خواهد شد زیرا نامزدهای موجود دیگری را برتر از خود نمی‌بینند».

کوهکن در پایان گفت: «حالا ممکن است برخی بگویند که آقای رئیسی منصوب رهبر انقلاب است و ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری عدول از انتصاب ولی‌فقیه است. این سخن گفته می‌شود اما من در پاسخ می‌گویم که اگر آقای رئیسی بخواهد نامزد شود، حتما نظر رهبر انقلاب را کسب می‌کند و در صورت عدم مخالفت ایشان وارد انتخابات می‌شود که در این صورت دیگر تخطی از انتصاب مقام معظم رهبری نخواهد بود. در همین چندروز اخیر شنیدیم که سید حسن آقای خمینی خدمت رهبری رفت و کسب تکلیف کرد و رهبر انقلاب هم توصیه به عدم حضور کردند که سیدحسن آقا هم به امر ولی فقیه تمکین کرد که کار شایسته‌ای هم بود. حتما آقای رئیسی هم همین‌طور خواهد بود و هر آنچه رهبر انقلاب در نظر داشته باشند، بی‌کم‌وکاست عمل می‌کنند. البته مقام معظم رهبری هیچگاه به صراحت کسی را از ورود به انتخابات نهی و کسی را هم به ورود به انتخابات امر نمی‌کنند و معمولا می‌فرمایند که هر طور خودتان تشخیص می‌دهید؛ مگر مواردی استثناء که آن هم برای رعایت مصلحت خود فرد یا جامعه باشد».

به نظر می رسد تا چند روز دیگر تصمیم آیت الله سیدابراهیم رئیسی برای نامزدی یا عدم نامزدی در مشخص شود که این مسئله می تواند آرایش اصلی عرصه انتخابات را تعیین می کند.

در همین رابطه خبرنگار نامه نیوز با شخصیت های مختلف سیاسی همچون سیدمهدی هاشمی رئیس ستاد انتخابات استان تهران سیدابراهیم رئیسی در سال ۹۶، سیدحسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات استان تهران سعید جلیلی در سال ۹۲، غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت، حسین سبحانی نیا عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت و مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتگو کرد تا جزئیات بیشتری در این رابطه مشخص شود.

رفتار سیاسی آقایان قالیباف و رئیسی نشان می‌دهد که برنامه انتخاباتی دارند. هیچ کدام از این دو نفر تا به حال رسما اعلام حضور نکرده اند اما رفتارشان در جامعه و بین سیاسیون به گونه است که در انتخابات حضور خواهند یافت. قالیباف و رئیسی دو گزینه مهم اصول گرایان هم هستند؛ دونفری که در صورت حضور یکی از آنها باید در مراحل پایانی به نفع دیگری کنار رود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در مورد حضور یا عدم حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه گفت: رفتار سیاسی آقایان قالیباف و رئیسی نشان می‌دهد که برنامه انتخاباتی دارند. هیچ کدام از این دو نفر تا به حال رسما اعلام حضور نکرده اند اما رفتارشان در جامعه و بین سیاسیون به گونه است که در انتخابات حضور خواهند یافت. قالیباف و رئیسی دو گزینه مهم اصول گرایان هم هستند؛ دونفری که در صورت حضور یکی از آنها باید در مراحل پایانی به نفع دیگری کنار رود.

ذبیح الله اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد پیش بینی‌ خود از مشارکت مردم و آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: متأسفانه چهره‌هایی که می‌خواهند به میدان بیایند، دقیقا مشخص نیستند. البته تکلیف کسانی مثل دکتر پزشکیان یا سید حسن خمینی مشخص شده است. حضور پزشکیان قطعی است و حضور سید حسن خمینی منتفی شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم در مورد حضور چهره‌هایی مثل محمدجواد ظریف و آیت الله رئیسی گفت: بسیاری از چهره‌هایی که مردم منتظر آنها هستند، به نوعی عدم حضور خود را اعلام کرده‌اند. مثلا محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری از یک طرف و آیت‌الله رئیسی از طرف دیگر عدم حضور خود در انتخابات را اعلام کرده‌اند اما هنوز انگاره‌ای قطعی در مورد حضور یا عدم حضور این افراد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تکلیف بعضی نامزدها با خودشان و مردم مشخص نیست، گفت: این بلاتکلیفی در حدی است که هنوز نمی‌دانیم که اشخاصی مثل علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند یا خیر.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تأکید کرد: آنچه مسلم است این است که تب و تاب انتخاباتی از اواسط اردببهشت ماه خیلی بیشتر از این روزها خواهد شد.

اعظمی در پایان در مورد پیش بینی‌اش از حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه اظهار کرد: رفتار سیاسی آقایان قالیباف و رئیسی نشان می‌دهد که برنامه انتخاباتی دارند. هیچ کدام از این دو نفر تا به حال رسما اعلام حضور نکردند اما رفتارشان در جامعه و بین سیاسیون به گونه است که در انتخابات حضور خواهند یافت. این در حالی است که قالیباف و رئیسی دو گزینه مهم اصول گرایان هم هستند. دونفری که در صورت حضور یکی از آنها باید در مراحل پایانی به نفع دیگری کنار رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.