تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 - 7:53
کد خبر : 66534

اخبار جدید از فعل و انفعالات برجامی:برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام /اختلاف ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه

اخبار جدید از فعل و انفعالات برجامی:برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام /اختلاف ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه

ارمان شرق- اما ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه ادعایی «تروریسم» اختلاف دارند. رسانه آمریکایی همچنین به نقل از منابع آگاه نوشته دولت جو بایدن در حال حاضر قصد رفع تحریم‌های «تروریستی» علیه سپاه پاسداران را ندارد. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه تحریم‌ها را ابزار کلیدی برای پاسخگو نگهداشتن کشورها از جمله ایران دانست، مدعی شد واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته با آنکه دولت بایدن گفته آماده رفع تحریم‌های اعمال‌شده از سوی علیه ترامپ علیه ایران است اما ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه ادعایی «تروریسم» اختلاف دارند. رسانه آمریکایی همچنین به نقل از منابع آگاه نوشته دولت جو بایدن در حال حاضر قصد رفع تحریم‌های «تروریستی» علیه سپاه پاسداران را ندارد.

یک رسانه آمریکایی چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که دولت امریکا آماده برداشتن برخی تحریم‌های ایران است.
بیشتر بخوانید
وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا آماده رفع تحریم‌های نفتی و بانکی ایران است

وال‌استریت‌ژورنال نوشته با آنکه دولت بایدن گفته آماده رفع تحریم‌های اعمال‌شده از سوی علیه ترامپ علیه ایران است، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حق حفظ برخی از تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و حمایت ایران از متحدانش در منطقه را برای خود محفوظ می‌دانند.

این رسانه همچنین گزارش داده ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه ادعایی «تروریسم» اختلاف دارند.

رسانه آمریکایی همچنین به نقل از منابع آگاه نوشته دولت جو بایدن در حال حاضر قصد رفع تحریم‌های «تروریستی» علیه سپاه پاسداران را ندارد.

سخنگوی کاخ سفید: یمن موضوع مذاکرات وین نیست

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر اینکه مذاکرات وین تنها بر مساله هسته‌ای تمرکز دارد، گفت یمن موضوع این مذاکرات نیست. وی افزود: همانطور که می‌دانید مذاکرات در وین ادامه دارد و تمرکز نخست آن، مساله هسته‌ای ایران است و اینکه چگونه همه طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر اینکه مذاکرات وین تنها بر مساله هسته‌ای تمرکز دارد، گفت یمن موضوع این مذاکرات نیست.

جن ساکی در نشست خبری روز چهارشنبه خود این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که در نشست تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن این موضوع مطرح شد که ایا با ایرانی‌ها درباره یمن هم در مذاکرات وین صحبت شده است؟

وی افزود: همانطور که می‌دانید مذاکرات در وین ادامه دارد و تمرکز نخست آن، مساله هسته‌ای ایران است و اینکه چگونه همه طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: کانال‌های مختلفی درباره یمن داریم اما فکر می‌کنم که مذاکرات وین فقط درباره مساله هسته ای است.

خبرنگاری پرسید منابع غربی گفته‌اند شاید تا دو هفته دیگر به توافق وین دست یابند، آیا منظورشان همان برگشت به توافق ۲۰۱۵ است؟

ساکی پاسخ داد: در چند هفته گذشته تیم مذاکراتی آمریکا به سرپرستی رابرت مالی رویکرد محکمی برای یافتن چگونگی گام‌هایی که آمریکا و ایران باید بردارند تا به پایبندی متقابل بازگردند، داشتند.

وی خاطرنشان کرد: با این که مذاکرات به شکل غیر مستقیم بوده‌ اما دقیق و متفکرانه انجام شده است. ما ایده‌هایی را ارائه داده‌ایم و همچنان انتظار داریم به جلو حرکت کنیم.

سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: فکر نمی‌کنم در موقعیتی باشیم که یک هدف بلندپروازانه‌ ۲ هفته‌ای برای دستیابی به جمع‌بندی اعلام کنیم.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره تلاش مایک پمپئو و جمعی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه برای ارائه طرح فشار حداکثری بر ایران هم گفت: از طرح پمپئو خبر ندارم اما دیدگاه ما این است که دیپلماسی در توافق هسته‌ای ایران دنبال شود.

وی افزود: خروج دولت گذشته از این توافق به این منجر شد که ما توانایی نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران را از دست بدهیم که یقینا ما را ایمن‌تر نکرد. از این رو، ما کاملا رویکرد متفاوتی را با آنها داریم.

آمریکا: برای برداشتن تحریم‌های ضد برجام آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه تحریم‌ها را ابزار کلیدی برای پاسخگو نگهداشتن کشورها از جمله ایران دانست، مدعی شد واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام است.

ند پرایس در نشست خبری روز چهارشنبه خود، افزود: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین دیده شده است اما همچنان مسیری طولانی در پیش داریم. این هم به خاطر این است که ما به صورت غیرمستقیم گفت‌وگو داریم، همچنین موضوعات آن ساده نیست بلکه پیچیده است.

به ژزارش ایرنا، وی ادامه داد: علاوه بر آن، بی اعتمادی بین ایران و آمریکا و بین ایران و سایر مذاکره‌کنندگان وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تشکیل دو کارگروه تخصصی در مذاکرات وین برای بررسی اقداماتی که ایران باید برای ادامه تعهداتش انجام دهد، و همچنین گام‌هایی که آمریکا برای ادامه پایبندی خود تحت برجام باید بردارد، اشاره کرد و گفت: ما آماده برداشتن گام‌های ضروری برای بازگشت به برجام هستیم که شامل برداشتن تحریم‌های ناسازگار با آن هستند.

پرایس درباره تحریم‌های آمریکا افزود: این موضوعاتی است که در کارگروه دوم در حال بحث است و نمی‌خواهیم به طور علنی درباره آن چیزی بگوییم. راب مالی در راه بازگشت به واشنگتن است و همچنان که در بیانیه روز گذشته کمیسیون مشترک آمده بود، مذاکرات در هفته آینده از سرگرفته می‌شود.

وی در عین حال گفت: دولت گذشته در قالب‌های مختلفی بر ایران تحریم اعمال کرد، در این مرحله ما بر روی تحریم‌هایی تمرکز داریم که با توافق هسته‌ای ناسازگار است. همچنین مناطقی وجود دارند که مورد پذیرش نیست و نگرانی وجود دارد که ناشی از رفتار ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در موضوعاتی همچون حقوق بشر، برنامه موشک بالستیک و آنچه که حمایت از تروریست و نیابتی‌ها در منطقه خواند، ایران را پاسخگو نگه می‌دارند.

پرایس تحریم‌ها را ابزار کلیدی برای همه آنها دانست و اظهار کرد در برجام هم وجود ندارد که آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان نتواند در موضوعات دیگر، با استفاده از تحریم، ایران را به خاطر آنچه که او رفتارهای بدخواهانه نامید، پاسخگو نگهدارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.