تاریخ انتشار : جمعه 13 فروردین 1400 - 21:35
کد خبر : 65482

هفته آینده ایران و آمریکا با هم به برجام باز می گردند

هفته آینده ایران و آمریکا با هم به برجام باز می گردند

ارمان شرق- رسانه های غربی ادبیات امیدوارانه ای را در زمینه بازگشت ایران و آمریکا به برجام به کار می برند. روزنامه «نیویورک تایمز»، در آخرین خبر خود از توافق تهران و واشنگتن برای مذاکره غیرمستقیم از طریق یک میانجی سخن گفته است تا هر دو طرف به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردند. قرار است این دیدار هفته آینده در وین برگزار شود.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن در نشست هفته آینده وین است.

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضای برجام برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد.

در همین راستا وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از همه طرف های برجام خواست برای بازگشت این توافق به حالت اولیه و اجرای کامل آن تلاش کنند.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: روز دوم ماه آوریل (امروز) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در نشست برخط کمیسیون مشترک برجام که در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه ها برگزار شد، شرکت کرد.

در بیانیه گفته شده است: در این نشست راههای مشخص اجرای تفاهم های اصولی برای احیای کامل برجام که در بیانیه مشترک وزیران خارجه برجام در نشست روز ۲۱ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ منعکس شده بود، بررسی شد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: طرف روسی بر این باور است که برجام بدون جایگزین است و از همه طرف های شرکت کننده در آن دعوت به حداکثر تلاش برای بازگرداندن معامله هسته ای به حالت و چارچوب اولیه می کند.
واشنگتن: در نشست وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام شرکت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست سه‌شنبه هفته آینده در وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام شرکت می‌کند.
واشنگتن: در نشست وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام شرکت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا خبر داد که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

وزارت خارجه آمریکا دربیانیه خود اعلام کرد: «ما برای شرکت در گفت‌وگوها با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای مشخص کردن موضوعاتی که شامل بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام با ایران است، موافقت کردیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «از آنجا که مذاکرات سختی پیش رو قرار دارد، ما انتظار تحول غیر منتظره فوری نداریم اما معتقدیم که این گامی رو به جلو است».

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است: «این گفت‌وگوها درباره گروه‌های کاری که اتحادیه اروپا با باقیمانده اعضای برجام از جمله ایران تشکیل می‌دهد،‌ ایجاد خواهد شد. موضوعات اولیه‌ای که مورد بحث قرار خواهد گرفت گام‌های هسته‌ای است که ایران باید در راستای بازگشت به پایبندی به شرایط برجام اتخاذ کند و گام‌های کاهش تحریمی است که آمریکا باید در راستای بازگشت به پایبkدی بردارد ».

در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر انتظار نداریم که گفت‌وگوهای مستقیمی میان آمریکا و ایران در این روند انجام شود اگر چه آمریکا آماده آن است. این گفت‌وگوها روز ۶ آوریل (۱۷ فروردین) در اتریش آغاز می‌شود».

این بیانیه وزارت خارجه آمریکا در حالی منتشر می‌شود که در پی برگزاری جلسه مجازی امروز کمیسیون برجام یک منبع بلندپایه آگاه به پرس تی وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا قبل از رفع کلیه تحریم‌ها هیچ گفتگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد.

این منبع بلندپایه تاکید کرد: همانطور که آمریکا بدون مذاکره از برجام خارج شد و تحریمها را بر ایران تحمیل کرد اکنون نیز بدون مذاکره باید همه تحریم‌ها را بردارد.

امروز نیز «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتی اعلام کرد که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن «غیرضروری» است.
پس از نشست در وین
هفته آینده ایران و آمریکا با هم به برجام باز می گردند

رسانه های غربی از توافق امروز نمایندگان گروه ۴+۱ در زمینه دیدار غیرمستقیم نمایندگان ایران و ایالات متحده در هفته آینده در وین خبر دادند.

به گزارش تحریریه، رسانه های غربی ادبیات امیدوارانه ای را در زمینه بازگشت ایران و آمریکا به برجام به کار می برند. روزنامه «نیویورک تایمز»، در آخرین خبر خود از توافق تهران و واشنگتن برای مذاکره غیرمستقیم از طریق یک میانجی سخن گفته است تا هر دو طرف به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردند. قرار است این دیدار هفته آینده در وین برگزار شود.

آخرین گزارش روزنامه «گاردین» نیز به نقل از مقام های روس عنوان داشت که ایران و ایالات متحده در مسیر بازگشت به توافق هسته ای قرار گرفته اند. مذاکرات امروز میان طرفین موجب دستیابی به توافقی در زمینه دیدار حضوری مقام های ارشد دو طرف در هفته آینده شد.

گاردین به نقل از «میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه در وین نشست کاری امروز را جدی و واقعی توصیف کرد و عنوان داشت «تصور این است که در مسیر درستی قرار داریم اما آسان نیست و به تلاش های فشرده ای نیاز است:. وی گفت: ذینفعان برای این کار راضی هستند.

شبکه خبری سی ان ان هم امروز صبح در گزارشی عنوان داشت که ایران، روسیه و چین و کشورهای اروپایی در زمینه بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با یکدیگر گفت وگو می کنند.

این گزارش تحت عنوان چالش های احیای توافق ایران آورده است: کمیسیون مشترک برجام به ریاست «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و ایران برگزار می شود، تا شرکت کنندگان در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام و چگونگی کسب اطمینان از اجرای کامل و موثر توافق گفت وگو کنند.

به نوشته این گزارش ترامپ در سال ۲۰۱۸ به امید مهار بیشتر برنامه هسته ای ایران از توافق خارج شد. جو بایدن اکنون می گوید در ازای بازگشت ایران به توافق حاضر است به برجام ملحق شود.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل در مورد دیدار امروز عنوان داشت که کاخ سفید این اقدام را مثبت ارزیابی می کند.

وی تصریح کرد: آمریکا آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود همزمان با ایران است.

سخنگوی کاخ سفید افزود که آمریکا با متحدان خود در مواقع گوناگون رایزنی کرده است تا بازگشت به توافق هسته ای به صورت گام های اولیه متقابل صورت بپذیرد. طبق ادعای وی گزینه هایی نیز در مورد آن مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آن مذاکره غیرمستقیم با ایران از طریق شرکای اروپایی آمریکا بوده است.

* از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد

عراقچی همچنین گفت: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم. ما فقط یک گام نهایی داریم که آمریکا باید بردارد و تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته اعمال کرده، چه مجددا اعمال کرده، چه جدید اعمال کرده و چه برچسب‌هایش را عوض کرده را باید بردارد و بعد از آن است که ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد هم ایران به تعهداتش برمی‌گردد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما هیچ عجله‌ای نداریم.

به گزارش فارس، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین به صورت رو در رو از سر بگیرند. بعد از آن خبری را وال استریت ژورنال منتشر کرد که قرار است آمریکا هم در همان زمان در وین حضور یابد. در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در اظهاراتی با بیان اینکه در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی در این باره نوشت: در جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام ایران و اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی +۲ توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را به صورت رو در رو از سر بگیرند. ایران و ایالات متحده آمریکا دیداری نخواهند داشت، غیر ضروری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.
گفتنی است، پیش از این خبرگزاری ژاپنی کیودو‌ از برگزاری این نشست خبر داده و اعلام کرده بود که مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند.

یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن «پنجره کوچک فرصت» پیشنهاد داده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) ۱۲ فروردین در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در این نشست درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت‌وگو خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.