تاریخ انتشار : جمعه 29 اسفند 1399 - 17:38
کد خبر : 64499

نمودارها هشدار می‌دهند: موج مرگ کرونایی در راه است

نمودارها هشدار می‌دهند:  موج مرگ کرونایی در راه است

ارمان شرق- البته خوشبختانه هنوز موج مرگباری مانند آنچه پاییز ۹۹ رخ داد، در کشور به وجود نیامده است، اما با توجه به نمودارهای کروناویروس در کشور هر اتفاقی ممکن است منجر به شروع موج چهارم پاندمی در کشور بشود. آن طور که مسئولان هشدار داده‌اند سفرهای نوروزی، می‌توانند دقیقا همان عامل شروع موج چهارم باشند.

نیو صدر: آخرین هفته سال ۹۹ مانند آنچه در یک سال گذشته رخ داده بود، با مرگ صدها نفر بخاطر کروناویروس، بستری هزاران نفر از بیماران کووید-۱۹ و ابتلای ده‌ها هزار نفر به این بیماری به کشور به پایان رسید.

البته خوشبختانه هنوز موج مرگباری مانند آنچه پاییز ۹۹ رخ داد، در کشور به وجود نیامده است، اما با توجه به نمودارهای کروناویروس در کشور هر اتفاقی ممکن است منجر به شروع موج چهارم پاندمی در کشور بشود. آن طور که مسئولان هشدار داده‌اند سفرهای نوروزی، می‌توانند دقیقا همان عامل شروع موج چهارم باشند.

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در این رابطه امروز هشدار داد که سفرها می‌تواند به معنای موج بعدی کرونا در کشور باشد و گفت: «سفر کردن برای مردم ضروری است اما در شرایط فعلی کار نادرستی و باید از آن پرهیز شود چون فارغ از موضوع کرونا مردم در شهرهای خود با تامین موادخوراکی همچون مرغ و روغن با مشکل مواجه هستند و وقتی گردشگر به آن مناطق سفر می‌کند مشکلات دو چندان خواهد شد؛ امیدوارم مردم به فکر خودشان باشند.»

آمار مرگ در هفته گذشته؛ ۵۶۵ نفر

البته هنوز خبری از این موج در کشور نیست و حتی خوشبختانه آمار مرگ‌ومیر چند صدنفره کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است، البته یک هفته اخیر آمار کرونا در کشور نوسانات زیادی داشته است، به طوری که تعداد جان‌باختگان روز ۲۲ اسفند به ۵۳ نفر رسید و سه روز بعد تقریبا دو برابر شد و به ۱۰۰ نفر رسید. به طور میانگین در هفته اخیر به طور روزانه نزدیک ۸۱ زندگی بخاطر کرونا به پایان رسیدند.

نمودارها هشدار می‌دهند: سفر نروید، موج مرگ در راه است

براین اساس در مجموع در آخرین هفته سال ۱۳۹۹، ۵۶۵ نفر در اثر کروناویروس در کشور فوت کردند؛ ۲۰ نفر کمتر از هفته گذشته. به طور کلی آمار بیماری در کشور در این مدت نوسانات زیادی داشته است و تقریبا ثابت است.

کاهش تعداد مبتلایان پس از ۷ هفته

خلاف نمودار مرگ، نمودار مبتلایان کرونا در کشور در هفت هفته گذشته صعودی بود، که خوشبختانه این روند صعودی در یک هفته اخیر متوقف شد. به طوری که پس از دو هفته تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور به زیر ۸ هزار نفر هم رسید و برای چهار روز کمتر از ۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند. به طور میانگین در این مدت هر روز ۷۹۸۹ نفر به کرونا مبتلا و تعداد مبتلایان روز ۲۴ اسفند به حداقل رسید و ۷۵۹۳ نفر به کرونا مبتلا شدند.

در واقع از ۲۲ تا ۲۸ اسفند، ۵۵۹۲۳ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند، یعنی تعداد مبتلایان ۲۴۴۷ نفر کمتر از هفته قبلی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در هفت هفته گذشته نمودار تعداد مبتلایان با شیب ملایمی اما روند ثابتی افزایشی بود و باعث شده بود که نگرانی‌ها نسبت به شروع موج بعدی کروناویروس در کشور بیشتر و بیشتر شود.

بستری‌‎ها زیاد شدند

البته متاسفانه درباره نمودار تعداد بستری‌ها این اتفاق رخ نداد و بستری‌های کرونایی کشور در یک هفته گذشته به طور چشمگیری افزایش یافت، احتمالا علت افزایش بستری‌ها، افزایش تعداد مبتلایان در هفته‌های گذشته بود. به گفته کارشناسان افزایش بستری‌ها می‌تواند به معنای افزایش فوتی‌های کرونا در کشور در هفته‌های بعدی باشد. به طور میانگین هفته گذشته هر روز ۷۱۷ نفر از مبتلایان کووید بستری شدند و حتی در روز ۲۵ اسفند تعداد بستری‌ها تا مرز چهار رقمی شدن پیش رف

به طور کلی در هفته اخیر ۵۰۲۱ نفر بخاطر ابتلا به کروناویروس در کشور بستری شدند، آخرین بار تعداد بستری‌ها در چهادرهمین هفته از ابتدای پاییز بالای ۵هزار نفر رسیده بود، حالا ۱۱ هفته بعد این اتفاق دوباره تکرار شده است، موضوعی که می‌تواند هشدار نگران‌کننده‌ای از افزایش آمار فوتی‌های کرونایی در کشور باشد.

وضعیت شهرستان‌ها؛ کاهش مناطق قرمز

همچنین ۱۱ شهرستان هم اکنون در وضعیت قرمز و ۳۱ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. این در حالی است که هفته پیش ۱۱شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی بودند.

شهرستان گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون از استان خوزستان از جمله شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری هستند.

همچنین شهرستان‌های سراب و عجب‌شیر از استان آذربایجان شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده از آذربایجان غربی، شهرستان گلپایگان از استان اصفهان، شهرستان دهلران از استان ایلام، شهرستان‌های دیلم، کنگان و گناوه از استان بوشهر، شهرستان سامان از چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های امیدیه، ایذه، اندیمشک، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزدگان، شادگان و مسجد سلیمان از استان خوزستان، شهرستان‌های ارسنجان و زرین دشت از استان فارس، شهرستان دیوان‌دره از کردستان، شهرستان‌های پل دختر و درود از لرستان، شهرستان خمین از استان مرکزی، شهرستان بندر خمیر از استان هرمزگان، شهرستان نهاوند از استان همدان و شهرستان خاتم از استان یزد از جمله شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی بیماری هستتند.

به طور کلی به نظر می‌رسد کرونا در وضعیت ثبات قرار دارد، اگرچه آن طور که نمودارها نشان می‌دهند و همانطور که موج‌های دوم و سوم کرونا نشان داد هر لحظه امکان صعودی شدن نمودارهای بیماری وجود دارد. همین موضوع بسیاری را نسبت به سفرهای نوروزی نگران کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.