تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 14:58
کد خبر : 64345

انتقاد خانه روابط عمومی ایران از اتخاذ تصمیمات غیر تخصصی برای نهاد روابط عمومی و تضعیف آن

انتقاد خانه روابط عمومی ایران از اتخاذ تصمیمات غیر تخصصی برای نهاد روابط عمومی و تضعیف آن

ارمان شرق- خانه روابط عمومی ایران ، با انتقاد و اظهار تاسف از چنین اقدامی که بدون مشورت نهاد های تخصصی و مدنی این حوزه رخ می دهد ، خواهان تغییر نگرش و سیاست دولت نسبت به نهاد تخصصی روابط عمومی است و از مسیولان کشور ، تقاضا دارد تا در سیاست های خود نسبت به روابط عمومی ، نگاه تخصصی داشته باشندو آثار و پیامد های عملکرد روابط عمومی در نظر بگیرندو از هرگونه تصمیم غیر تخصصی اجتناب ورزند.

خانه روابط عمومی ایران با صدور بیانیه ای از اتخاذ تصمیمات غیر تخصصی و تضعیف کننده برای این حرفه انتقاد کرد. در این بیانیه امده است:
طی سالیان اخیر ، متاسفانه علی رغم توقعی که از دولت تدبیر و امید می رفت و در انتظار تدبیری امید بخش برای خروج نهاد روابط عمومی از دایره مظلومیت و ظهور دوره طلائی آن بودیم ، شاهد تداوم مسیر قهقرایی روابط عمومی ، آن هم با شدت و گستره بیشتر بودیم . عدم تولی گری این نهاد توسط دولت و افت شاخص های کلی رشد و توسعه آن و فقدان نهادی که از این حرفه حمایت و صیانت کند ، مهمترین نهاد این پسرفت حرکت توسعه ای روابط عمومی است ، به گونه ای که طی ۸ سال اخیر انواع و اقسام بخشنامه ها و مصوبه ها صادر شد تا پیکره نحیف این نهالی که به ویژه از سالهای ۶۳ تا ۸۴ در حال رشد بود به وضعیت احتضار برسد. از جمله ی این بخشنامه ها ، “بخشنامه ضوابط سازماندهی واحد های عمومی ” است که ششم مرداد سال ۱۳۹۵ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صادر شد.در این بخشنامه متاسفانه روابط عمومی واحدی تعریف شده که می تواند با روابط بین الملل ، حوزه مدیریت و امور استانها ادغام شود تا ظاهرا سازماندهی ساختاری و وظیفه ای رخ دهد . همچنین در مصوبه ششم تیر سال ۱۳۹۴ ، این خط دنبال شده است . آنچه که در این واقعه ،مایه تاسف بیشتر و موجب نگرانی دست اندرکاران روابط عمومی کشور است ، بی توجهی به جنبه های تخصصی روابط عمومی است یک تخصص پیچیده و پیشرفته که در سطح علمی و آکادمیک تا سطح دکتری تدریس می شود و حرفه ای تخصصی است که با وظیفه حوزه مدیریت وزیر، رئیس سازمان یا مدیرعامل شرکت و یا هماهنگی امور استانها یکی نیست، متاسفانه از پیامد های چنین رویکردی ،همین ضعف اطلاع رسانی دولت است که مسیولان کشور از صدر تا زیر از آن سخن می گویند و این ضعف گریبان حوزه دولت تدبیر و امید را نیز گرفته است.
نکته دیگر ، جایگاه روابط عمومی در یک سازمان به لحاظ لزوم واکنش سریع است که عاملی بسیار مهم دز حوزه خبری ، ارتباطی و اطلاع رسانی محسوب می شود و کارامدی در این باره ،انجام وظیفه زیر نظر مستقیم بالاترین مقام یک دستگاه را می طلبد که در اکثر بخشنامه های صادره از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۸ موردتوجه قرار گرفته و رویکردی علمی و مدیزیتی است.لذا نتیجه چنین نگاهی ، مسابقه ادغام روابط عمومی در سایر واحد های سازمانی بوده و طی ۸ سال اخیر ، همین اقدام به تضعیف هرجه بیشتر روابط عمومی منجر شده است.
اخیرا نیز زمزمه هایی برای انجام چنین اقدامی در صنعت برق به گوش می رسد که می تواند خط مقدم صنعت برق را در ارتباط با مردم دچار نقصان و ضعف کند و موجب تشدید نارضایتی و صدمه به بهینه ساری مصرف برق شود.
بنابراین ، خانه روابط عمومی ایران ، با انتقاد و اظهار تاسف از چنین اقدامی که بدون مشورت نهاد های تخصصی و مدنی این حوزه رخ می دهد ، خواهان تغییر نگرش و سیاست دولت نسبت به نهاد تخصصی روابط عمومی است و از مسیولان کشور ، تقاضا دارد تا در سیاست های خود نسبت به روابط عمومی ، نگاه تخصصی داشته باشند و آثار و پیامد های عملکرد روابط عمومی را در نظر بگیرند و از هرگونه تصمیم غیر تخصصی در این زمینه اجتناب ورزند.
این نامه اعتراضی به شورای اطلاع رسانی دولت ، سازمان امور اداری و استخدامی کشود و مدیر عامل شرکت توانیر نیز ارسال شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.