تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 17:36
کد خبر : 64209

ویک: آمریکا بدهکار ایران است؛ زمان لغو تحریم‌ها رسیده است

ویک: آمریکا بدهکار ایران است؛ زمان لغو تحریم‌ها رسیده است

ارمان شرق- نشریه آمریکایی «ویک» در گزارشی نوشته است «اکنون زمان آن فرا رسیده که بایدن بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را به عنوان بخشی از مذاکرات بازگشت به برجام و نشان دادن حسن نیت خود کاهش دهد؛ آمریکا، این را به ایران بدهکار است.»

نشریه ویک در مطلبی می‎گویید آمریکا با توجه به اقدام های ضد ایرانی خود باید نخستین گام برای احیای برجام را بردارد.
خبرگزاری میزان – وعده انتخاباتی «جو بایدن» در مورد به کار بستن همه تلاشش برای بازگشت به برجام، ۵۰ روز پس از آغاز ریاست جمهوری، هنوز محقق نشده است.

نشریه آمریکایی «ویک» در گزارشی نوشته است «اکنون زمان آن فرا رسیده که بایدن بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را به عنوان بخشی از مذاکرات بازگشت به برجام و نشان دادن حسن نیت خود کاهش دهد؛ آمریکا، این را به ایران بدهکار است.»

اصرار بایدن برای بازگشت ایران به برجام پیش از لغو هرگونه تحریم، آن هم در شرایطی که ایران به دلیل نقض برجام توسط آمریکا در وهله نخست، خلاف این را می‌خواهد، نکات مهمی را آشکار می‌کند.

نخست، این که آمریکا کاملا در اشتباه بود، موضوعی غیرقابل بحث است؛ ایران با حسن نیت به برجام پیوست و این «دونالد ترامپ» بود که در ماه می ۲۰۱۸ ظاهرا به دلیل انتقام جویی از «باراک اوباما» و ترغیب جنگ افروزی از این توافق خارج شد.

دو، این آمریکا بود که دست به ترور سردار سلیمانی در خاک عراق زد که به خشم سران ایرانی و عراقی منجر شد.

سه، اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب شد تا این کشور به ویژه در مورد تجهیزات پزشکی با دشواری مواجه شود.

این امر تاثیر بدی بر شیوع کرونا در ایران داشت؛ زیرا بیمارستان‌های این کشور در حالی برای درمان بیماران تلاش می‌کردند که تجهیزات حفاظتی مناسبی نداشتند؛ در نتیجه این اقدام آمریکا، هزاران نفر جان خود را از دست دادند.

چهار، ایران دلایل تاریخی زیادی برای بی اعتمادی به آمریکا دارد؛ حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ که به جان باختن ۲۹۰ مسافر آن انجامید، حمایت مالی، آموزشی و نظامی آمریکا در پوشش دیپلماتیک از رژیم صدام در جنگ علیه ایران که ۸ سال به درازا انجامید و البته کودتای ۱۹۵۳ تحت حمایت آمریکا برای سرنگونی دولت این کشور.

یادداشت «ویک» در ادامه از منظری استراتژیک به موضوع می‌نگرد و تاکید دارد که ایران نقشی مهم در مسئله منافع جدی آمریکا دارد.

نگارنده همچنین با اشاره به نقض برجام توسط ترامپ و تاکید بر نقض این توافق از سوی آمریکا، اصرار دارد که این آمریکاست که باید حسن نیت خود را نشان دهد.؛ به معنای واقعی کلمه این کمترین کاریست که آمریکا می‌تواند انجام دهد.

بایدن تاکنون نشان داده که در پرونده قتل «جمال خاشقجی»، منتقد سعودی از مجازات «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان چشم پوشی می‌کند، اما در مورد ایران همچنان سختگیرانه از چالش‌های تهران برای منافع امنیتی آمریکا سخن می‌گوید.

یادداشت «ویک» در پایان، ضمن توصیف مواضع بایدن به عنوان طرحی از سیاست خارجی دولت وی، نتیجه گیری می‎‌کند که احتمالا رویکرد بایدن در سیاست خارجی تفاوت چندانی با ترامپ نخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.