تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 14:12
کد خبر : 64205

این افزایش دستمزد مُسکنی بیش نیست /افزایش دستمزد تورم زاست / کارگر فقط درحد زنده بودن فعالیت می کند

این افزایش دستمزد مُسکنی بیش نیست /افزایش دستمزد تورم زاست  / کارگر فقط درحد زنده بودن فعالیت می کند

آرمان شرق– جواد مرشدی:طی سالیان گذشته همواره در روزهای پایانی سال شورای عالی کار تشکیل جلسه می دهد و در مورد افزایش دستمزد کارگران تصمیم گیری می کند. امسال هم چندین دوشنبه نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولتی ها دور هم نشتند اما به نتیجه نرسیدند و همه چیز به آخرین شنبه کاری سال ۹۹

آرمان شرق– جواد مرشدی:طی سالیان گذشته همواره در روزهای پایانی سال شورای عالی کار تشکیل جلسه می دهد و در مورد افزایش دستمزد کارگران تصمیم گیری می کند. امسال هم چندین دوشنبه نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولتی ها دور هم نشتند اما به نتیجه نرسیدند و همه چیز به آخرین شنبه کاری سال ۹۹ موکول شد .حالا در واپسین روزهای قرن خبرهایی از افزایش ۳۴ درصدی دستمزد بگوش می رسد ،خبری که می تواند دلخوشی چند ماهه ای را برای کارگران به همراه داشته باشد چرا که به زعم کارفرمایان با این افزایش آنها هم مجبور خواهند شد کالای تولیدی خود را با قیمت بالاتری عرضه کنند و این خود می تواند باعث افزایش قیمت سایر اقلام و ایجاد تورم بیشتر گردد.دکترمحمود جامساز این افزایش دستمزد را مُسکنی مقطعی می داند . این اقتصاددان در گفت و گو با آرمان شرق اظهار داشت: مگر می شود کارفرما ۳۵ درصد حقوق کارگر را اضافه کند وقیمت تمام شده خود را تغییر ندهد

طبق شنیده ها بناست که حقوق کارگران ۳۴ درصد افزایش داشته باشد.تاثیر این افزایش حقوق را در اقتصاد چگونه می بینید؟

اصلا سنگ بنا از پایه کج گذاشته شده است ،مسئله این نیست که ما هرسال تورم داشته باشیم و حقوق را هم افزایش دهیم، تورم نتایج سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت باشد و برای اینکه جبران کاهش قدرت خرید مردم را کنند بیایند حقوق آنها را زیاد کنند.در این افزایش حقوق دو مسئله مطرح است نکته اول این است که این افزایش حقوق از کجا باید تامین شود .افزایش حقوق کارمندان و کارگران دولتی از طریق افزایش پایه پولی یعنی قرض کردن دولت از بانکها تامین می شود .اما  موسسات خصوصی که بخش واقعی اقتصاد هستند الان لنگ تنخواه گردان خودشان هستند و قدرت افزایش حقوق را ندارند .

دوم اینکه افزایش حقوق به خودی خود باعث افزایش تقاضا می شود،افزایش تقاضا مجددا باعث تورم می شود ،بنابراین یک تورم از این جهت به جامعه تحمیل می شود یک تورم هم از طریق افزایش پایه پولی که دولت برای تامین حقوق کارگران شرکت های دولتی و موسسات وابسته به خودش انجام می دهد ایجاد می شود و این دور باطل همینطور ادامه پیدا می کند.

وقتی تورم افزایش پیدا می کند سیاست های مالی دولت بر این قرار می گیرد که برای اینکه نارضایتی های مردم را پوشش دهد دستمزد ها را زیاد کند و بعد باز دوباره همین باعث تورم می شود و همین دور باطل ادامه پیدا می کند و این امر اقتصاد را نابود می کند زیرا ارزش پول ملی به شدت کاسته می شود.

از آنجا که اصولا  بین ارزش پول ملی و ارزهای معتبر خارجی از طرف پول ملی به طرف ارزهای خارجی است بنابراین وقتی پول ملی کاهش پیدا می کند ارزهای خارجی هم افزایش پیدا می کنند.بازخورد افزایش ارزهای خارجی  به سطح عمومی قیمت ها و انتظارات مردم برمی گردد.

یک عده با تفکر اینکه دلار بالا می رود و قیمت ها افزایش پیدا می کند کالاهای خود را احتکار می کنند و کبود کالا به وجود می آید و همین کمبود کالا باعث افزایش قیمت ها می شود و این یک اثر بسیار ناهنجار اخلاقی و اجتماعی دارد.

در نهایت مردم بخاطر پیش بینی ناپذیر بودن آینده و حفظ دارایی های خود به این راه سوق داده شده اند که تمام انسانیت و اخلاق گرایی اقتصادی را زیر پا بگذارند.مثال هم همین برنامه ای که در تلوزیون در مورد فروشگاه های کوروش پخش شد که قیمت  را ۴۰ درصد بالاتر می زدند و ۲۰ درصد تخفیف می دادند .اینها ناهنجاری و نااخلاقی هایی هستند که به وسیله سیاستگذاری های دولت به وجود آمده است.این اختلاس ها یی هم که انجام شده وفاصله بین فقر و غنا را به شدت افزایش داده ، در مجموع توزیع ثروت و درآمد به شدت ناعادلانه شده است.همین ها باعث شده که مردم هم گرفتار این بی اخلاقی ها شده اند.

برهمگان مبرهن است که طبقه کارگر آسیب پذیر و ضعیف است و از سبد معیشتی پایینی هم برخوردار هستند ولی در آن سو کارفرمایان برای تامین هزینه این افزایش دستمزد چه باید بکنند .آیا صرفا گران کردن محصول تولیدی راهکار مناسبی است.شما راهکاری برای آنان در نظر دارید؟

الان به لحاظ اینکه ارزش پول ملی خیلی افت کرده و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و تورم هم بالا رفته و اقلام مصرفی و معیشتی حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند دولت از یک جهت ناگزیر است که یک جوری این نارضایتی و اعتراضات مردم را تلخیص بکند و می آید افزایش حقوق را انجام می دهد اما از طرفی کارفرما واقعا نمی تواند هزینه این افزایش را تامین کند .بنابراین دولت باید یک فکری هم برای تامین حقوق این کارگرها از طریق بخش خصوصی بکند ،یعنی یک امکاناتی را به بخش خصوصی بدهد که بخش خصوصی بتواند چنین حرکتی را انجام دهد.در کوتاه مدت وقتی افزایش حقوق صورت می گیرد کارگر ها خوشحال می شوند ولی بعد از دو سه ماه انقدر تورم زیاد می شود که همین افزایش دستمزد تقریبا شاید نصف شود و کارگر ها با کاهش قدرت خرید مواجه شوند ضمن اینکه الان این مقداری را هم که دارند به حقوق کارگران اضافه می کنند زیر خط فقر است و کارگر را به لحاظ معیشتی تامین نمی کند . کارگر فقط درحد زنده بودن فعالیت می کند.

یعنی می توان این موضوع را یک مُسکن مقطعی قلمداد کرد.

بله . الان ارزش همین یارانه ای که از زمان احمدی نژاد پرداحت می کنند چقدر است ۴۵۵۰۰ تومان می شود کمتر از ۲ دلار این دیگر ارزشی ندارد . همین حقوق را هم که اضافه می کنند ۴ ماه دیگر همین وضعیت را پیدا می کند . یعنی هیچ اراده و هیچ سیاست گذاری را نمی بینیم که جلوی تورم را بخواهد بگیرد. تورم مرتبا در حال افزایش است چون دولت پول ندارد ،درآمد ارزی و مالیاتی ش هم کم شده ناچار از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی پول می گیرد نقدینگی بالا می رود و تورم هم بالا می رود و دود آن در چشم مردم می رود.مردم هستند که باید تاوان سیاست گذاری های غلط دولت و بانک مرکزی را بدهند.

فرض کنیم که اگر کارفرما ها بتوانند چنین حرکتی را هم بکنند و افزایش حقوق را انجام دهند ۴ ماه دیگر کارگر ها به همین وضع فعلی دچار می شوند مضاف بر اینکه اگر کارفرما پولی به اینها بدهد حتما روی قیمت تمام شده می گذارد .

مگر می شود کارفرما ۳۵ درصد حقوق کارگر را اضافه کند وقیمت تمام شده خود را تغییر ندهد .همان افزایش قیمت تمام شده می شود فشار هزینه،فشار هزینه ای که منافذ ورود تورم در اقتصاد کشور است.تاکید می کنم فشار هزینه یکی از منافذ ورود تورم به اقتصاد کشور است .دولت همینطور دارد تورم را گسترش می دهد ضمن اینکه برخی از کارفرمایان الان پول ندارند ،حتی تنخواه هم ندارند و مشخص است که کارگر شان از کار بیکارمی شود و اشتغال نابود می شود . اگر دولت می خواهد اقتصاد از هم نپاشد می بایست روش هایی را اتخاذ کند که تولید تقویت شود.تقویت تولید است که ایجاد اشتغال و درآمد و رشد اقتصادی می کند .این نیازمند یک استراتژی علمی است و این استراتژی در کوتاه مدت عملی نیست .این برنامه هایی که الان انجام می دهند مسکن است .دولت باید نگاهش به آینده باشد.دولت باید به کارفرما ها تسهیلات ارائه کند یعنی باید از یارانه های پنهان که به مردم می دهد به تدریج کم کند و در اختیار بانک ها بگذارد تا آنها با نرخ بهره صفر درصد در اختیار کارفرمایان قرار دهند تا چرخ تولید بچرخد و تنخواه ایجادشود . بانک ها هم بهره شان را از دولت بعنوان یارانه می گیرند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.