تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 آذر 1397 - 19:45
کد خبر : 51454

رئیسی موفق‌تر می‌شد!/رئیسی و روحانی آدم های درجه یک ایران نیستند/دولت‌ها حسابدار هستند/آقای رئیسی موفقیت‌های ۳۰ سال اخیرشان را بفرمایند تا بدانیم/زیر و بم همه مسئولین این مملکت معلوم است/همه دارند خطا می‌کنند؛روحانی تنها نیست/دلسوزان حداقلِ نقد را می‌کنند

آرمان شرق-جواد مرشدی:بیشتر از یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می گذرد و اصول گرایان شکست خورده هنوز دست بردار نیستند،گویی سوز پاییزی هم مرحمی بر داغ بهار ۹۶ نیست.رئیسی که هنوز سنگینی بار حمایت خواننده متواری پاپ را بر دوش می کشد، دست بردار نیست و در سخنانی خود را ناجی

آرمان شرق-جواد مرشدی:بیشتر از یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می گذرد و اصول گرایان شکست خورده هنوز دست بردار نیستند،گویی سوز پاییزی هم مرحمی بر داغ بهار ۹۶ نیست.رئیسی که هنوز سنگینی بار حمایت خواننده متواری پاپ را بر دوش می کشد، دست بردار نیست و در سخنانی خود را ناجی اقتصاد افتضاح به جا مانده از دوران همتای اصولگرای خود دانسته.داماد علم الهدی و حتی دختر وی اذعان داشتند که اگر رئیسی رئیس جمهور می شد اوضاع مردم بهتر بود.آری،شاید چنین می شد.چرا که بیشتر مشکلات روحانی بر آمده از کارشکنی های اصول گرایان و همین دوستان آقا رئیسی است و اگر او می شد چنین نبود و دوستان همراهی را جایگزین کار شکنی می کردند.روحانی هم ضعف هایی دارد اما بعد از ممیزی های انتخاباتی اصلح ترین فرد بین کاندیداها بود.ضمن اینکه باید در نظر داشت در کشور ما اساسا دولت ها تا چه حد تاثیر گذار هستند و چه نقشی در ساختار قدرت دارند.اینکه تا چه حد مشکلات فعلی به مدیریت دولت بر می گردد سوالی بود که آرمان شرق از فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح طلب پرسید.

آقای رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی گفته اند که اگر ایشان رئیس جمهور می شد اوضاع مردم بهتر بود .نظر شما در مورد این حرف چیست و اساسا آقای رئیسی و طیف فکری و سیاسی همراه ایشان آیا کارنامه و رزومه مدیریتی قابل قبولی دارند که این ادعا را محتمل کند؟

اگر خودمانی صحبت کنیم به باور من همینطور است ،چون اگر این طرف کار انجام دهد، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و بخاطر همین سعی می کنند که کاری نتواند انجام دهد، ولی او را نمی توانستند در کارش کارشکنی کنند چون از طیف خودشان بود.این یک واقعیت است ،اگر آقای رئیسی می شد، بهتر می شد چون آن موقع راحت با هم کنار می آمدند .منتهی نمی خواهند این موفقیت ها به نفع این طرفی ها تمام شود .اما اینکه آقای رئیسی فرمودند ما اگر می شدیم و اینها… بالاخره زیر مجموعه آقای رئیسی ایراد کار خود را بیرون دهند و بعد بیایند بگویند مثلا اگر من فلان جا بودم فلان اتفاق می افتاد .در زمانی که آقای رئیسی در قوه قضاییه تشریف داشتند، هر چه عملکردشان بوده را بریزند بیرون ببینیم چه اتفاقی افتاده . بالاخره ۳۰ سال در آنجا کار کردند و اگر تخصص هم نداشتند الان تخصص پیدا کرده اند حاصل آن چه بوده است ،بغیر از اینکه امروز ورودی پرونده هاحدود ۱۴، ۱۵ میلیون است .حالا آنها که در حل اختلاف و پلیس حل و فصل می شود به کنار .ما چرا داریم بیراهه می رویم ،مجموعه ای که آقای رئیسی دور خود چیده و قرار بود بعنوان وزرای احتمالی از آنها استفاده کنند مشخص است ،سابقه آقای رئیسی و تیمی که می خواهد از آن استفاده کند مشخص است .چکار می خواستند بکنند ،چه توانایی هایی داشتند که در سنوات قبل که وزیر و مسئول بودند آن را انجام دادند و مردم از آن بهره مند شدند؟ تا حالا یک فرصتی دوباره بگیرند که مثلا برای مردم یک کار ویژه ای انجام دهند که بهتر شود، تا مشخص گردد که حالا واقعا این اتفاق می توانست بیافتد یا نه.آقای رئیسی باید منصفانه عمل کند ،با تمام نقد هایی که به آقای روحانی هست باید منصفانه صحبت کنیم که چطور می توانست آقای رئیسی بهتر از روحانی انجام دهد . آقای رئیسی باید ببیند فرضا محبوبیتش نزد کارگران چقدر است ،در همان قوه قضاییه چقدر است که بخواهد با آنها همکاری کند ،در قوه مقننه چقدر است .شما ببینید تعداد آدم هایی که از آقای روحانی حمایت کردند با تعداد آدم هایی که از آقای رئیسی حمایت کردند را مقایسه کنید.ما آمار ها را یکی یکی بسنجیم ببینیم مجموعه کسانی که از ایشان حمایت کردند، چقدر است .ضرب المثلی هست که می گوید هر کس را که می خواهید بشناسید ببینید اطرافیانش چه کسانی هستند ،آقای رئیسی خودش اینجوری نیست ولی از بیرون تتلو برای جمع کردن رای می آید.آقای رئیسی اینجور نیست ولی پذیرفت که می شود از تتلو برای جلب توجه و رای استفاده کرد .این خودش در قاموس عقلانی و اعتقادی جای شبهه دارد ،همین که اقایان می گویند فلان بحث جای شبهه دارد و نباید وارد شوید ولی عملا در بحث شبهه وارد شدند و ما می بینیم که حاصل این شبهه بعد از اینکه ایشان از ایران رفت چه حرف هایی زد.این بابا ذاتش این است و من نمی خواهم در مورد تتلو قضاوت کنم .شما با تتلو می خواستید رای جمع کنید و بر امورات و مقتدرات جمهوری اسلامی عمل کنید .کجای این می توانست بهتر باشد .

خانم علم الهدی همسر آقای رئیسی هم در گفت و گویی ضمن تایید ادعای رئیسی گفته اند در شرایط فعلی ضعف مدیریتی داریم .تا چه حد مشکلات و وضعیت فعلی به مدیریت این دولت بر می گردد و چه میزان آن نقض های ساختاری است ،ایرادات اصلی کجاست؟

بالاخره همسر محترم آقای رئیسی نظر شخصی شان را گفته اند ولی در دانشگاه خودشان نظر سنجی کنند و ببینند بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد گفته اند که اگر آقای رئیسی می آمد وضعیت مطلوب تر نمی شد.مشکل آقای روحانی و آقای رئیسی نیست ما مشکل در حوزه های دیگر داریم .من بارها گفته ام وقتی ما در صلاحیت ها ممیزی می کنیم و آدم های درجه دو و درجه سه و درجه چهار وسط می آیند ،آقای روحانی و آقای رئیسی و امثال این ها که تاکید کرده بودند آدم های درجه یک ایران نیستند ،اینها در تراز ایران نیستند.در تراز قامت ریاست جمهوری ایران نبوده و نیستند ولی ما وقتی ممیزی می کنیم اینها می مانند و اینها که می مانند در آنها می گردیم و می بینیم بهترین شان آقای روحانی است ،سابقه سواد و اطلاعاتش بیشتر است و بالاخره امتحان پس داده و همه جوره با نظام بوده حالا رفتارها و خصلت هایش به خودش مربوط است ولی بالاخره پای نظام است و به این راحتی به عقب نمی کشد . ما مشکل ساختاری داریم و آن این است که نیرو های درجه یک و آن کس که در تراز جمهوری اسلامی است، نمی توانند وسط بیایند .یا نمی توانند و یا نمی آیند .چون شرایط به گونه ای است که نمی آیند .

 

عملکرد دولت را در حوزه های مختلف چگونه می بینید ،نقاط ضعف و قوت آن کجاست؟

باید دید خروجی مجلس و قوه قضاییه در رابطه با دولت چیست ،آن موقع که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند، حسب گفته مقامات عالی کشور یک چیزی حدود ۲۵ میلیارد قاچاق داشتیم ،خوب این مشکل کجاست ؟مجلس که نمی تواند حتما قوانین مورد نظر را تصویب کند و قوه قضاییه هم نمی تواند جلوی این قاچاق را بگیرد و حاصل آن می شود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق .وقتی ما این حجم قاچاق را داریم و از طرفی با کالاهای بنجول خودمان داریم اقتصاد کشور را فلج می کنیم ایا این مشکل آقای روحانی است؟ آقای رئیسی در رگه های قوه قضاییه کار کرده اند می آمدند آن را درست می کردند .وقتی قاچاق کم شود ممکن است اشتغال و رضایتمندی مردم بیشتر شود .خوب چرا نکردند .ما یکی دو تا مشکل نداریم که بیاییم بگوییم آقای روحانی ضعف دارد ،بله آقای روحانی ضعف هایی دارد ولی این ضعف تنها دست آقای روحانی نیست و قوه قضاییه و قوه مققنه هم مشکل دارند ،قوه مجریه هم مشکل دارد .البته یک سری رفتار های خصلتی آقای روحانی دارد و متاسفانه در عمل پذیرای نظرات کارشناسی نیست .از این فرصت یک سری دوستان اصول گرا استفاده کردند و دارند می گویند چه نشسته اید که اگر آقای رئیسی رئیس جمهور می شد چه اتفاقاتی می افتاد . نه . مگر احمدی نژاد نشد . از احمدی نژاد همه آنها حمایت کردند حاصلش چه شد . این موسسات مالی که ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کردند چه کسانی بودند و چرا قوه قضاییه جلوی آن را نگرفت ،همین دوستان اصولگرا بودند .آخر هم آمدند از جیب هر ایرانی ۴۰۰ هزار تومان در آوردند و به این بدهی دادند . این عملکرد که بود . هنوز هم که هنوز است کشور با عملکرد دوستان اصولگرا مانده و دارد دست و پا می زند .با مشکلات عدیده ای روبروست و این دور از انصاف است واصلا به نفع نظام نیست .بالاخره دوران آقای روحانی هم تمام می شود حالا یا یک نفر از این طرف یا از آن طرف می آید ،مشکل جدی؛ ساختاری و نوع برخورد ماست. دوستان در صدد آسیب شناسی بنیادی و اساسی در مورد عملکرد قوا و کشور نیستند بنا به دلایل زیاد. این می شود که ما فقط برای کشور هزینه می سازیم .روشنایی مقابلمان کم است ،مه گرفته است . با این چیز هایی که درپیرامون مان می بینیم امروز کشور در حالت انفجار است ،با رفتار مجلس و قوه قضاییه و مجریه کشور در حالت بحرانی است . در این حالت بحرانی هر کسی برای ایران و اسلام و انقلاب و مردم دلسوز است باید آستین بالا بزند و بیاید پیشنهاد منطقی دهد .نه اینکه بگویند اگر این می شد اینجور بود .نه،زیر و بم همه مسئولین این مملکت معلوم است .همه درعمل نشان داده ایم که کی هستیم؛ چکاره هستیم و چه توانی داریم.همه ما همدیگر را می شناسیم .الان قوای ما با سه تا چهار برابر هزینه متعارف جهانی اداره می شود ،با این هزینه بگوییم شرع مقدس ،قبول شرع مقدس ولی سه چهار برابر از جیب مردم پول در می آید تا مملکت اداره شود .با خطبه خواندن و سخنرانی نمی شود کشور را اداره کرد.آقای روحانی هم همین مشکل را دارد .اداره کشور متخصص دلسوز، قدرتمند، صادق و حرف شنو می خواهد که هر جا اشتباه کرد، بیاید بگوید مردم عذر خواهی میکنم و اگر کارشناسان نظری دارند به ما بدهند . ما عادت نکردیم از مردم عذر خواهی کنیم.همه ما داریم خطا می کنیم و این خطا فقط مختص روحانی نیست.

اساسا دولت ها چه نقشی در ساختار قدرت دارند و تا چه میزان تاثیر گذار هستند و چگونه می توان هم جایگاه دولت منتخب ملت را در ساختار قدرت افزایش داد و هم آنان را مسئولیت پذیر ساخت؟

واقعیت این است که ما از دولت ها مسئولیت می خواهیم ولی دولت ها اختیار ندارند ،فقط بعنوان یک حسابدار هستند .ما نمی توانیم به یک دولت حسابدار بگوییم، همه چیز می خواهیم.فقط می توانیم بگوییم در مورد دخل و خرج می توانیم بگوییم درآمدت چقدر است؛ درست خرج کردی یا نه.که عملا آن هم انجام نمی شود . من به یاد دارم در زمان دولت دهم از رئیس دیوان محاسبات سوال شد که آقا می بینید دولت انقدر خطا می کند چرا جلوی آن را نمی گیرید! نمی کنند مسئولین ،یعنی مسئولین به یک بیماری بی تفاوت شدن دچار هستند .یعنی حرف می زنند؛ عمل نمی کنند . اختیار دولت فوق العاده پایین است .ما اختیار ندادیم و میگوییم پاسخگو باشید .ما باید ببینیم قانون اساسی برای ما چه ترسیم کرده و چقدر بر اساس آن جلو رفته ایم.باید دلسوزان راهکار علمی برای حل معضلات کشور ارائه دهند ،وقتی دلسوزان و منتقدان در حوزه های مختلف حضور ندارند، قطعا شما نمی توانید دولت را باز خواست کنید .توانش انقدر است و بیشتر از این نمی تواند .مگر احمدی نژاد که آن بلا را سر کشور آورد بازخواست کردیم و دیدید که جلوی همه ایستاد ،قوه قضاییه ،مجلس ایستاد و الان نقد هایی که به نظام می کند و نه فقط به قوا چه کسی او را گرفته که می تواند این رفتار را بکند .نمی شود به واسطه اینکه شما فرهیخته های کشور را کنار گذارده اید ،یا بی تفاوت شده اند و یا به خارج رفته اند و یا گوشه نشین شده اند، حاصل آن می شود همین.مشکل اینجاست که افراد حاضر نیستند در مورد عملکرد خود پاسخگو باشند . دلسوزان حداقلِ نقد را می کنند و نقد های دست چندم در کشور انجام می شود، نقد ها هدایت شونده نیست ،چرا؟ به دلیل اینکه هزینه دارد .مگر این مملکت مال ۸۲ میلیون نفر نیست ،چرا باید آنها حق نظر،حق نقد و حق مواخذه نداشته باشند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.