تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آبان 1397 - 14:59
کد خبر : 48285

اجلاس اپک بدون بیانیه پایانی خاتمه یافت

آرمان شرق:در حالی که اجلاس اخیر سازمان همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) تحت‌الشعاع اختلافات میان چین و آمریکا در پاپوا گینه نو در حال برگزاری است، یک مقام چینی امروز (یکشنبه) گفت: رهبران اپک بیانیه پایانی معمول این اجلاس منطقه‌ای را منتشر نکرده و به جایش «بیانیه رییس» منتشر خواهد شد. به گزارش آرمان

آرمان شرق:در حالی که اجلاس اخیر سازمان همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) تحت‌الشعاع اختلافات میان چین و آمریکا در پاپوا گینه نو در حال برگزاری است، یک مقام چینی امروز (یکشنبه) گفت: رهبران اپک بیانیه پایانی معمول این اجلاس منطقه‌ای را منتشر نکرده و به جایش «بیانیه رییس» منتشر خواهد شد.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا ،به گفته ژانگ شائوگانگ، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بازرگانی چین برای اجلاس اپک پاپوا گینه نو باید یک «بیانیه رییس» به جای بیانیه پایانی منتشر کند.

این در حالی است که ریمبینک پاتو، وزیر خارجه پاپوآ گینه نو به رویترز گفت که دیدگاه‌های متعارض در قبال منطقه کار را برای صدور بیانیه پایانی این اجلاس دشوار ساخته و آمریکا و چین از بلند پروازی‌های ناسازگار خود برای منطقه سخن گفته‌اند.

در عین حال خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منبعی مدعی شده شرکت‌کنندگان اجلاس اپک در شهر پورت مورسبی پایتخت پاپوآ گینه نو بیانیه نهایی را مورد پذیرش قرار داده‌اند که شامل برخی بندهای مناقشه‌برانگیز نشده است.

پیش از این گزارش، خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه گزارش کردند که برای اولین‌بار بعد از برگزاری اجلاس اپک هیچ بیانیه پایانی تصویب نشده است.

منبع مذکور گفته است که این بیانیه در حقیقت مورد تصویب قرار گرفته، اما برخی بندهای مورد مناقشه نظیر بندهای مربوط به سازمان تجارت جهانی و شیوه‌های تجاری از آن حذف شده‌اند و این مسائل در سخنرانی رییس مورد پوشش قرار خواهند گرفت.

پیش از این خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که رهبران ۲۱ کشور عضو اپک با یکدیگر بر سر رفع اختلافات‌شان بعد از اختلاف‌نظرهای شدید آمریکا و چین در حال بحث هستند.

این خبرگزاری گزارش کرده که ساعاتی مانده تا پایان اجلاس دو روزه همچنان مقامات اپک بر سر دستیابی به اتفاق‌نظر به منظور صدور بیانیه مشترک پایانی جدال داشته‌اند و به طور خصوصی قبول کردند احتمالا صدور این بیانیه ممکن نخواهد شد.

اجلاس سالانه اپک به دلیل سخنرانی‌های شی جینپینگ، رییس جمهور چین و مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در روز یکشنبه که به نظر می‌رسید طرح‌های متعارضی برای رهبری منطقه ارائه می‌دهند، تحت‌الشعاع قرار گرفت و دچار تنش شد.

پنس هشدار داد: کشورهای کوچک‌تر نباید مجذوب برنامه زیرساختی جاده ابریشم چین که ظاهرا طی آن پکن و کشورهای فقیرتر برای پروژه‌های توسعه و ساخت‌وساز پول می‌دهند، شود.

به گفته پنس وام‌های «مبهم» در این پروژه همراه با محدودیت‌هایی خواهد بود و منجر به بدهی‌های پابرجا خواهد شد.

پنس این ابتکار عمل را با الفاظ «کمربند انقباضی» و «جاده یک طرفه» توصیف کرد و از کشورها خواست به جایش به هم‌پیمانی با آمریکا به دلیل آنکه «شرکایش را غرق در دریای بدهی نکرده یا استقلال‌شان را به فساد و فشار یا مصالحه نمی‌کشاند» رو بیاورند با این حال شی جینپینگ رییس جمهور چین دقایقی قبل از مایک پنس در سخنانی برای رهبران تجاری تاکید کرده بود که این ابتکار عمل چین یک «تله» نیست و دارای هیچ «دستور کار پنهانی» نیست.

شی جینپینگ در عین حال به سیاست «اول آمریکا» در تجارت حمله کرده و آن را یک رویکرد کوته‌نظرانه و محکوم به شکست خواند.

همچنین نخست‌وزیر گینه نو اعلام کرد که شیلی میزبان دور بعدی نشست اپک خواهد بود.

پیتر اونیل، نخست وزیر گینه نو به خبرنگاران گفت: نشست بعدی اپک در شیلی خواهد بود منتظر دیدار شما در ۲۰۱۹ درشیلی هستی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.