به گزارش آرمان شرق به نقل از برنا، شطرنج یکی از رشته‌هایی است که در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کشور ما داشته است و با ظهور شطرنج‌بازان جوان، ایران توانست در میادین بین‌المللی مدال‌های ارزشمندی را به دست آورد. مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۸ روز گذشته در ترکیه به پایان رسید و پرهام مقصودلو استاد بزرگ شطرنج ایران با درخشش خیرکننده در این مسابقات در فاصله یک دور مانده تا پایان بازی‌ها با قرار گرفتن در جایگاه نخست مدال ارزشمند طلا را کسب کرد. مقصودلو بعد از این افتخارآفرینی و بازگشت به ایران با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص این موفقیت و برنامه‌هایش برای آینده صحبت کرد. متن گفتگوی خبرنگار برنا با این ملی‌پوش شطرنج را در زیر می‌خوانید.

مقصودلو  با اشاره به اینکه سطح مسابقات قهرمانی جوانان جهان بسیار بالا بود و نفرات خوبی در این دور از مسابقات حضور داشتند اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در ترکیه برگزار شد شرکت کردم و با آمادگی خوبی که از خود نشان دادم توانستم یک دور قبل از پایان مسابقات قهرمان شوم با اقتدار این مدال تاریخی را برای شطرنج ایران به دست بیاورم.

حضور پرهام مقصودلو در خبرگزاری برنا

شطرنج باز کشورمان درخصوص تمریناتی که قبل از این رقابت‌ها انجام داده بود گفت: در این مدت تمرینات مداوم و بدون وقفه‌ای انجام میدادم و خیلی تلاش کردم. روزانه ۱۶ ساعت یا بیشتر هم تمرین کردم که بتوانم پا در این عرصه بگذارم و بهترین نتیجه را بگیرم. خوشحالم که نتیجه تلاشم را دیدم و توانستم در چند وقت اخیر در اکثر مسابقات بینالمللی که شرکت کردم قهرمان شوم و در ۱۱ مسابقه‌ای که حضور داشتم در ۸ رویداد عنوان نخست را به دست آوردم. تا چند ماه پیش در ریتینگ جهانی در رده ۱۳۰ جهان بودم ولی الان به خاطر نتایجی که کسب کردم در رده ۵۵ هستم و تقریبا در لیست ۵۰ نفر برتر دنیا قرار گرفته‌ام و این رشد بینظیری است. کارلسن قهرمان شطرنج جهان این فاصله‌ای را که من برای صعود در ریتینگ جهانی در دو سال و ۶ماه گذراندم او در ۳ سال و سه ماه رفته است.

مقصودلو ادامه داد: هر رشته سختیهای خودش را دارد ولی هیچ رشتهای مثل شطرنج را نمیبینید که هر ورزشکار مجبور باشد در سه وعده ۵ یا ۶ ساعته تمرین کند و اکثر ورزشها شاید روزی یکی دو مرحله دو سه ساعت تمرین کنند، ولی برای شطرنج باید خیلی وقت بیشتری گذاشت و فکر نمیکنم ورزشی این طور باشد. بازیهای خیلی سخت و فشردهای هم هست، مثلا در یک مسابقه مثل همین جوانان جهان در یک روز دو بازی داشتم و تقریبا نزدیک ۱۲ ساعت بازی می‌کردم و هر دور بازی حدود ۵ یا ۶ ساعت طول کشید و باید پشت میز بنشینی و علاوه بر کنترل احساسات و هیجانات و اینکه بتوانی آرامش خود را حفظ کنی و شطرنج بازی کنی. این پشت میز نشستن و فکر کردن خیلی فشار میآورد و خیلی باید قدرت داشته باشی که  بتوانی این کار را انجام دهی.

قهرمان شطرنج جهان درخصوص برنامه‌ بعدی خودش افزود: گام بعدی من حضور در المپیاد جهانی در گرجستان است. آمادگیام خیلی خوب است و راضی هستم و امیدوارم روی میز یک بروم و مدال انفرادی بگیرم و خداروشکر تیم در شرایط خیلی خوبی است و میتوان گفت روی بهترین نقطه خود  هستیم. از لحاظ روانی و قدرتی و روحی نیز بعد از قهرمانی که در جام ملتها به دست آوردیم تیم به خودباوری رسیده است و میتوانیم با همدلی هر مقامی بدست بیاوریم. در جام ملتها با حضور کشورهای قدرتمندی همچون چین و هند قهرمانی به دست آمد.

حضور پرهام مقصودلو در خبرگزاری برنا

وی خاطرنشان کرد: هدف من تمام شدنی نیست و شطرنج تمام نمیشود و به هر جایی که میرسید اهداف دیگری وجود دارد و من هم تا وقتی شطرنج بازی میکنم همچنان  هدف دارم. امیدوارم فدراسیون با آوردن یک مربی خوب بتواند هم به من هم به بچههای تیم ملی کمک کند که بیشتر مقام بیاوریم و تیم ملی بیشتر بدرخشد و وزارت ورزش نیز باید توجه خود را به فدراسیون بیشتر کند و از لحاظ مالی ساپورت شود و بتواند هم برای اعزام و هم برای جذب مربی مطرح ما را یاری کند.

وی در پایان گفت با توجه به افتخاری که برای کشور به دست آوردم و اینکه می‌خواهم تمرکزم برای افتخارآفرینی‌های بعد نیز باشد از مسئولین تقاضا دارم که مشکل سربازی‌ام حل شود و این دغدغه برای خیلی از قهرمانان کشور است. در حال حاضر با وثیقه از کشور خارج می‌شوم ولی این دغدغه میتواند نباشد و با آرامش و خیال راحتتری این مسیر را ادامه دهیم و این مسابقات را راحت برویم.