تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 - 2:10
کد خبر : 118705

یادگاری ایران روی دیوار چین!

یادگاری ایران روی دیوار چین!

آرمان شرق-گروه بین الملل:تجارت و روابط گسترده‌ای که چین با عربستان در طول سال‌های اخیر به وجود آورده است قابل مقاسیه با تجارت «تهران-پکن» نیست و همین موضوع می‌رساند که عربستان برای چین متحد ثروتمندی محسوب می‌شود و نیازی نمی‌بینید که بخواهد به مواضع ایران در قبال عربستان فکر کند.

آرمان امروز، گروه دیپلماسی: بیانیه مشترک «پکن» و «ریاض» در مورد همکاری ایران و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج ایران به همراه داشت. برخی معتقدند که یادگاری ایران بر روی دیوار چین باعث شده تا چینی‌ها بتوانند از این موضوع استفاده کنند در منطقه به دنبال افزایش روابط امنیتی اقتصادی با دیگر کشورها باشند. ولی موضوع اصلی این است که چین به عربستان به چشم یک مشتری پول دار نگاه می‌‎کند که تجارتش با ایران چند درصد تبادلات تجاری چشم بادامی‌ها با اعراب است و همین موضوع خود می‌رساند که چین هرگز برای توسعه رابطش با سعودی‌ها، منافع‌ش با ایران را در اولویت قرار نمی‌دهد. تبادلات جهانی در دهه‌های اخیر به سمتی رفته است که دیگر موضوعات ایدئولوژیکی و ایده‌های آرمان‌خواهی در روابط بین کشورها اهمتی ندارد. چین در حال حاضر با تمام اختلافات ریشه‌ای که با ایالات محتده امریکا دارد ولی همچنان از شریکان تجاری رده اول یکدیگر محسوب می‌شوند و این می‌رساند که دولت چین هرگز نمی‌تواند برای ایران دیوار محکمی برای یادگاری نوشتن باشد. زیرا «تضاد منافع» سبب می‌شود تا چین متحد قابل اعتمادی برای ایران نخواهد بود.
«چین و عربستان» در بخشی از بیانیه مشترک خود پس از پایان دیدار سران دو کشور، به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و خواسته‌هایی را در رابطه با همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای مطرح کردند.
روز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در «ریاض» برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد. در بیانیه مشترک دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به حاشیه‌هایی که در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر رخ داد، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد. عربستان همواره مدعی است که ایران هسته‌ای آنها را تهدید خواهد کرد. ادعایی به بیش از اشاره به فعالیت‌های هسته به دلیل مسائل رقابتی و اختلافاتی که بین این دو همسایه وجود داشت مطرح شده است. دو طرف همچنین از تهران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. موضوعی که ایران همواره در مورد ان اعلام کرده است که قصدش از فعالیت‌های هسته‌ای همواره در زمینه مسائل صلح آمیز خواه بود و موارد مطرح شده از سوی برخی از کشورها را سیاسی‌بازی خوانده است. اما در این بیانیه تنها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره نشده است و در بخش دیگری از بیانیه بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. که می‌تواند اشاره‌ای به فعالیت‌های نظامیان حوثی‌های یمن باشد که خودشان را نزدیک به ایران می‌دانند و از این موضوع در تقابل‌های نظامی که در یمن با سعودی‌ها دارند استفاده کرده‌اند.
چین متحد نزدیک ایران نیست

«فریدون مجلسی»، تحلیل‌گر مسایل بین‌الملل در واکنش به این بیانیه با اشاره به اهمیت بازار عربستان سعودی برای چین‌ها و تلاش‌ این دو کشور برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «تجارت و روابط گسترده‌ای که چین با عربستان در طول سال‌های اخیر به وجود آورده است قابل مقاسیه با تجارت «تهران-پکن» نیست و همین موضوع می‌رساند که عربستان برای چین متحد ثروتمندی محسوب می‌شود و نیازی نمی‌بینید که بخواهد به مواضع ایران در قبال عربستان فکر کند. یادگاری ایران روی دیوار چینفراموش نکنید که پیش از ۲۰۱۵ که توافقنامه برجام به امضا رسید، چین یکی از کشورهایی بود که به شش قطعنامه‌ شورای حکام که برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر شده بود رای مثبت داد پیش از بررسی و تحلیل در مورد بیانیه اخیر عربستان و چین باید بگوییم که پکن هم نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و همواره در مجامع بین‌المللی از ایران خواسته تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را با قوانین بین‌المللی همراه کند. به این موضوع هم اشاره کنیم که اگر از سوی دیگر به موضوع نگاه کنیم این بیانیه و حرکت چین می‌تواند به نفع ایران هم استفاده شود، چون ایران هم همواره دستیابی خود به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.»
او در همین مورد با اشاره به اینکه که در وضعیت کنونی روابط بین‌الملل، هیچ کشوری نمی‌تواند به دیگر اعتماد کند، ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید که در حال حاضر ایران هم اعتمادی به چین ندارد و در فضای بین‌الملل این تنها روسیه است که فیلا به‌عنوان متحده ایران محسوب می‌شود. این رابطه نزدیک روسیه با ایران تنها به‌دلیل این است که مسکو می‌خواهد از ایران به‌عنوان متحد جنگ در اوکراین استفاده کند. در این شرایط هیچ کشوری نمی‌تواند به کشور دیگری اعتماد داشته باشد. از سوی دیگر عربستان هم به عنوان همسایه ایران به اندازه نگران توسعه‌ تاسیسات هسته‌ای ایران است و سعی می‌کند همواره این دغدغه خود را در چنین مواقع‌ای نشان دهد.»
مجلسی با تاکید بر اینکه دولت تاجر چین بر افزایش روابط خود با عربستان اصرار دارد، اضافه می‌کند: «چین یک کشور تاجر است که همواره به‌دنبال خرید مواد اولیه و فروش محصولات خودشان هستند، که عربستان به‌دلیل تنوع محصولات نفت و انرژی می‌تواند سوژه جذابی برای پکن باشد. ولی در مقابل باید بگوییم که تجارت ایران تنها چند درصد از مبادلات چین در خاورمیانه را در بر
می‌گیرد. از سوی دیگر باید به این موضوع اشاره کنیم که کشور عربستان به نوعی رهبری برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بر عهده دارد. تجارت چین با عربستان می‌تواند اهرمی برای ارتباط با سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد. از سویی ایران که در حال حاضر در جهان با کشورهای زیادی همکاری ندارد، روابط با چین به‌عنوان پنجره‌ باز روابط اقتصادی ایران محسوب می‌شود که در هر شرایطی در موقعیت زمانی کنونی به آن نیاز خواهد داشت. اینکه عربستان بر علیه منافع ایران فعالیتی انجام دهد جای تعجب ندارد زیرا اولویت چینی‌ها و سایر کشورها بر منافع ملی خودشان است. چینی‌ها حتی با آمریکا که اختلافات بنیادی و ایدولولوژیکی دارند روابط تجاری درخشانی ایجاد کرده‌اند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.