تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 18:21
کد خبر : 118564

باهنر : باید صدای جریان های مختلف را شنید/شروع اعتراضات با مسائل فرهنگی بود

باهنر : باید صدای جریان های مختلف را شنید/شروع اعتراضات با مسائل فرهنگی بود

آرمان شرق-گروه سیاست: باید صدای جریان های مختلف را شنید و در این ارتباط اصولگرایان و اصلاح طلبان می بایست برای تامین منافع کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند زیرا با کمک یکدیگر می‌توانند کشور را به پیش ببرند.

به گزارش تازه‌نیوز، محمدرضا باهنر که حضور در هفت دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد و در دو دهه گذشته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا، به تحلیل شرایط کشور، عوامل موثر بر شکل گیری حوادث اخیر و راهکارهایی را برای بهبود شرایط ارایه کرد؛ وی معتقد است که باید صدای جریان های مختلف را شنید و در این ارتباط اصولگرایان و اصلاح طلبان می بایست برای تامین منافع کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند زیرا با کمک یکدیگر می‌توانند کشور را به پیش ببرند.

شروع اعتراضات امسال با مسائل فرهنگی بود

باهنر در بیان علل ایجاد آشوب‌های اخیر در کشور و اینکه اعتراضات امسال چه تفاوتی با دوره های قبل دارد، گفت: اعتراض، اغتشاش و فتنه هر از چندگاهی در کشور رخ می دهد؛ اگر به گذشته نه چندان دور باز گردیم، در سال ۷۸ دیدیم که اعتراضاتی که بعداً به «کوی دانشگاه» معروف شد، شکل گرفت؛ در سال ۸۸ در جریان انتخابات، فتنه بزرگی آغاز شد و قدری نیز طول کشید. سال ۹۶ یکسری شلوغی‌ها در شهرها و نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد و در آن زمان بیشتر تلگرام و فضاهای مجازی اعتراضات را رهبری می‌کردند و در سال ۹۸ هم بحث افزایش قیمت بنزین بهانه‌ای برای شلوغی‌ها شد و الان هم به اعتراضات ۱۴۰۱ رسیدیم.

وی ادامه داد: مقایسه این حوادث که در دو دهه گذشته روی داد، نشان می دهد که جنس این اعتراض‌ها هر بار تغییر می‌کند؛ برای مثال در سال ۷۸ و ۸۸ ظاهر قضیه از یکسری اعتراضات سیاسی آغاز شد که در سال ۸۸ به طور مشخص به موضوع انتخابات باز می‌گشت؛ سال ۹۶ و ۹۸ بیشتر بهانه‌ها، مسائل اقتصادی و موضوعاتی مثل گرانی‌ها و بنزین بود اما شروع اعتراض‌ در سال ۱۴۰۱ بیشتر با مسائل فرهنگی بود.

 

رئیس جبهه پیروان امام و رهبری اظهار داشت: اگر بخواهیم قضیه را قدری موشکافی کنیم، می‌بینیم که در اغتشاشات اخیر از نظر بسیج همه نیروهای خارجی، معاند، دولت‌های خارجی، سازمان‌های مردمی ( NGO ها)، سلبریتی‌ها، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و افراد پرمخاطب خارج از کشور، اتحاد بی‌نظیری در بین آنها به‌وجود آمد تا بتوانند اغتشاشات را پوشش بدهند، مردم را تحریک کنند و کار را جلو ببرند.

باهنر، موضوع مرگ خانم مهسا امینی را یک بهانه برای بسیج معاندان ایران دانست و افزود: درباره اینکه چرا دشمنان به صورت متمرکز و با استفاده از همه ابزارها برای رویارویی وارد میدان شدند، تحلیل‌های متفاوت و متضادی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند که چون ایران خیلی پیشرفت کرده و تحریم‌ها را پشت سرگذاشته و به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند، نظام‌های ظالم و استکبار بین‌الملل به این جمع‌بندی رسیدند که باید ترمز دستی ایران را بکشند و این پیشرفت‌ها را متوقف کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی هم معتقدند که این حوادث به دلیل آب شدن برخی از سرمایه‌های اجتماعی، کمبود شرکت مردم در انتخابات بوده است و دشمنان را به این تحلیل رسید که نظام، اقتدار و مشروعیت و مقبولیت خود را از دست داده و لغزان شده و باید با یک بسیج همگانی بین‌الملل کار را تمام کنند و لذا بحث تغییر نظام را مطرح کردند.

وی در عین حال اظهار داشت: البته در برخی مواقع واژه «تغییر نظام» را به واژه «تغییر رفتار نظام» اصلاح می‌کردند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، رفتارهایی را می‌خواهند تغییر دهیم که به اصطلاح خود نظام و ماهیت آن تغییر کند. بنابراین اینها خیلی متفاوت نیست و هدف گذاری دشمنان روی تغییر نظام و یا تغییر رفتارهای نظام است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.