تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 8:21
کد خبر : 118184

اشتغال‌زایی؛ یک اولویت در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس

اشتغال‌زایی؛ یک اولویت در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس اظهار داشت: در حال تکمیل طرح انتقال پساب شهر بندرعباس به صنایع مستقر در منطقه خلیج‌فارس هستیم که از ظرفیت ۶۵ هزار مترمکعب آب صنعتی در هر شبانه‌روز، برخوردار است. در گام بعدی، این میزان به ۱۴۰ هزار مترمکعب (در شبانه‌روز) افزایش خواهد یافت.

 منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس از شمال به پالایشگاه‌های هشتم، ستاره خلیج‌فارس و هرمز و از جنوب به اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی، آب‌های آزاد و خلیج‌فارس، از غرب به بندر شهید رجایی و از شرق به نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط، دسترسی دارد که این امر شرایط متمایزی را برای سرمایه‌گذاران، پدید آورده است و تأمین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات توسط منطقه، استفاده از معافیت‌های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش‌افزوده، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده برای شرکت‌های فعال در منطقه، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا، حمایت برای اخذ وام از طریق منابع داخلی و خارجی، مشاوره در تمام مراحل اجرای پروژه و انجام عملیات اخذ مجوز اشتغال برای کارکنان خارجی سرمایه‌گذاران ازجمله تسهیلاتی است که به سرمایه‌گذاران این منطقه ارائه می‌شود.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس این منطقه طی سال‌های اخیر، ۵ میلیارد دلار سرمایه‌ بخش خصوصی را برای توسعه این منطقه ویژه جذب کرده است.

دکتر خلج‌طهرانی عنوان کرد: افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه فناوری‌های مدرن حوزه تولید، همکاری بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای بهره‌وری، بهبود کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به‌منظور رقابت در بازارهای جهانی، ازجمله اهداف ترسیم‌شده این منطقه‌ اقتصادی در سال ۱۴۰۱ بوده که پیگیری می‌شود و در حال اجراست.

طرح بزرگ توسعه منطقه ویژه خلیج‌فارس

دکتر خلج‌طهرانی با اشاره به طرح توسعه منطقه ویژه خلیج‌فارس عنوان کرد: با ایجاد پست‌های اسکله جدید، ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری منطقه ویژه خلیج‌فارس به ۷۰ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله در منطقه ویژه خلیج‌فارس ۱۲ میلیون تن در بخش معدن و صنایع معدنی و ۱۵ میلیون تن در بخش محصولات نفتی است.

وی عنوان کرد: مساحت فعلی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس ۲۱۰۰ هکتار است و بناست در طرح توسعه ۲۵۰۰ هکتار به مساحت فعلی افزوده شود. همچنین ۳۶ شرکت در منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ۲۰ شرکت در حال تولید محصول و ۴۲ شرکت نیز در حال ساخت پروژه‌های جدید هستند. در افق ۱۴۱۰ قرار است با توسعه زیرساخت‌ها، سالانه ۳۰ میلیون تن محصول فلزی تولید و ۳۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم ایجاد شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس اشتغال فعلی بیش از ۱۳ هزار نفر در این منطقه‌ ویژه اقتصادی خلیج‌فارس را نشان‌گر توسعه‌ی صنعت و معدن در جنوب کشور دانست و افزود: هم‌اکنون ۱۹ شرکت با سرمایه‌گذاری بیش از ۴.۵ میلیارد دلار در این منطقه عظیم اقتصادی فعالیت هستند که نقش به‌سزایی در ایجاد ارزش‌افزوده، جلوگیری از خام فروشی، تأمین بازار داخلی و ایجاد رونق در صادرات بر عهده دارند.

او در تشریح چشم‌انداز اشتغال‌زایی این صنایع نیز گفت: ۱۶ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم طرح‌های در دست اجراست که اگر اشتغال‌زایی غیرمستقیم آنان را نیز در نظر بگیریم مطمئناً می‌تواند، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش بیکاری در جنوب کشور داشته باشد.

انتقال آب از پساب بندرعباس به ۱۴۰ هزار مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس اظهار داشت: در حال تکمیل طرح انتقال پساب شهر بندرعباس به صنایع مستقر در منطقه خلیج‌فارس هستیم که از ظرفیت ۶۵ هزار مترمکعب آب صنعتی در هر شبانه‌روز، برخوردار است. در گام بعدی، این میزان به ۱۴۰ هزار مترمکعب (در شبانه‌روز) افزایش خواهد یافت.

الزام لایروبی اسکله و کانال‌ دسترسی به اسکله در سال پیش رو

دکتر خلج‌طهرانی از لایروبی اسکله و کانال در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: کشتی‌ها برای آن‌که وارد اسکله شوند باید از کانال دسترسی به این اسکله به طول ۷ کیلومتری عبور کنند و با توجه به اینکه در سالیان اخیر لایروبی دوره‌ای انجام نشده است، آبخور کشتی‌ها کاهش یافته است و نیاز است لایروبی دوره‌ای آن در سال ۱۴۰۱ انجام پذیرد و برای این منظور هزینه ای حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است که انجام آن در برنامه‌های سال جاری گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های بندرعباس در فصول پاییز و زمستان به‌صورت رگباری می‌باشد یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته را آب‌گرفتگی معابر و محوطه‌ها را در زمان بارندگی‌های فصلی شمرد که برای حل این مشکل پروژه هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی سایت شمالی در حال اجرا می‌باشد و برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال جاری با تکمیل این پروژه، این معضل برطرف گردد. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مشاور این منطقه در حال بررسی و تهیه نقشه‌های اجرایی کانال‌های جمع‌آوری و هدایت سیلاب در سایت توسعه نیز است.

دریافت دو استاندارد جدید در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی اقتصادی خلیج‌فارس از دریافت دو استاندارد ISO۵۰۰۰۰۱ و ISO۱۰۰۰۰۴ خبر داد.

حسن خلج طهرانی با اعلام خبر دریافت گواهینامه‌‌‌ استاندارد بین‌‌‌المللی مدیریت مصرف انرژی موسوم به ISO۵۰۰۰۰۱ در این منطقه عظیم اقتصادی گفت: این استاندارد با هدف توانمندسازی سازمان‌ها برای بهبود عملکرد مدیریت مصرف انرژی ایجاد شده است و اجرای این استاندارد بین‌‌‌المللی سبب افزایش بهره‌‌‌وری، مدیریت مصرف بهینه انرژی و بهبود شاخص‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی در صنایع خواهد شد. وی افزود: ممیزی این استاندارد از سوی شرکت گواهی دهنده‌‌‌ بین‌‌‌المللی SGS صورت گرفته است و این نشان‌‌‌دهنده‌‌‌ بهبود شاخص‌‌‌های این حوزه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس است.

خلج طهرانی دریافت گواهی استاندارد ارتقای رضایت مشتریان موسوم به استاندارد ISO۱۰۰۰۰۴ را نیز یکی دیگر از دستاوردهای اخیر این شرکت اعلام کرد و گفت: به‌منظور ارتقای عملکرد در حوزه مشتری‌‌‌مداری با همکاری تمام کارکنان و همچنین استقرار تیمی علمی متشکل از دانشگاهیان ضمن اخذ و جاری‌‌‌سازی این استاندارد توانستیم گامی رو به ‌‌‌جلو در راستای افزایش اطمینان خاطر سرمایه‌‌‌گذاران و تسهیل سرمایه‌‌‌پذیری منطقه برداریم.

تقویت ارتباط با مراکز دانش‌بنیان

خلج طهرانی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری با مراکز دانش‌بنیان و علمی کشور ازجمله دانشگاه هرمزگان، گفت: تقویت پیوند صنعت و دانشگاه سبب ارتقای دوسویه خواهد شد و ما به دنبال نزدیکی بیشتر اهالی دانشگاه با محیط‌های صنعتی هستیم.

وی افزود: با ارتقای سطح تعاملات این منطقه ویژه اقتصادی با شرکت راه‌آهن هرمزگان، ظرفیت تخلیه و بارگیری ریلی در منطقه بهبود یافته است. همچنین، با توجه به اهمیت آموزش مدیران در حوزه‌ی پدافند غیرعامل در شرایط امروز جهانی، این شرکت طی یک سال گذشته بر تقویت این حوزه نیز تمرکز کرد.

.

.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.