تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 8:22
کد خبر : 118182

چادرملو؛ از معدن تا شمش

چادرملو؛ از معدن تا شمش

آرمان شرق-گروه اقتصاد: واحد فولادسازی چادرملو در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر یک میلیون و ۵۴ هزار تن فولاد تولید کرده است و با توجه به آمارهای ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد این شرکت امسال نیز موفق شود این رکورد را پشت سر بگذارد. ضمناً چادرملو در سال ۱۴۰۰ بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است و آمار تولید این محصول در پنج‌ماهه نخست امسال این نوید را می‌دهد که چادرملو در سال ۱۴۰۱ توانمندی عبور از رکورد تولید آهن اسفنجی سال گذشته را دارد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از قطب های تولید مواد اولیه صنایع فولاد کشور است که زنجیره کامل تولید فولاد را نیز در اختیار دارد. این شرکت یکی از سرمایه‌های ملی ایران در حوزه صنایع معدنی است که به‌عنوان مجموعه عظیم تولیدکننده کنسانتره و گندله، ضمن تأمین نیاز صنایع فولاد کشور به مواد اولیه، زنجیره تولید فولاد را نیز از معدن تا شمش به‌طور کامل توسعه داده و علاوه بر اشتغال‌زایی و توسعه و نقش مهمی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در استان یزد و محدوده شهرستان اردکان دارد.

مهندس طاهرزاده، مدیرعامل‌ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو: به دنبال اکتشاف و دستیابی به منابع جدید سنگ‌آهن هستیم

مدیرعامل چادرملو با اشاره‌ای به روند فعالیت معدن چادرملو عنوان کرد: مجموعه معدنی و صنعتی چادرملو یک مجموعه اثربخش در اقتصاد ملی است و قطعاً می‌دانیم وظیفۀ خطیری برای تأمین مواد اولیۀ واحدهای بزرگ فولادی کشور بر دوش ماست.

مهندس طاهرزاده تأکید کرد: باید تلاش کنیم به نحو احسن از ظرفیتی که در اختیار داریم در راستای اقتصاد ملی قدم‌های مثبتی برداریم و تکلیف امانت‌داری را به‌خوبی به‌جا آوریم.

وی افزود: با حفظ تأمین و توسعۀ خوراک پایدار و با استفاده از نیروهای فنی و مجرب خود به دنبال اکتشاف و دستیابی به منابع جدید سنگ‌آهن هستیم.

 

نگاهی به آمارهای تولیدات شرکت چادرملو

چادرملو در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از دو میلیون و ۷۶۴ هزار تن سنگ‌آهن و بیش از ۱۷ میلیون و ۸۵۲ هزار تن باطله از معادن تحت پوشش استخراج کرده است. همچنین مجموع سنگ‌آهن مصرفی در این کارخانه در پایان مردادماه ۱۴۰۱ به رقمی بالغ‌بر شش میلیون و ۵۵۳ هزار تن رسیده و مجموع تولید کنسانتره سنگ‌آهن خشک که محصول قابل‌فروش این شرکت در حوزه مواد اولیه صنایع فولادی به شمار می‌رود، در پایان مردادماه ۱۴۰۱ رقمی بالغ‌بر چهار میلیون و ۱۲۳ هزار تن بوده است. علاوه بر این در پایان مردادماه امسال، چادرملو در بخش گندله‌سازی و فولادسازی خود نیز به آمارهای قابل‌توجهی دست یافته به این ترتیب که مجموع گندله تولیدی این مجتمع در پایان مردادماه به رقمی بیش از یک میلیون و ۴۳۶ هزار تن رسیده و این شرکت بیش از ۷۵۶ هزار تن آهن اسفنجی و بیش از ۴۸۰ هزار تن فولاد نیز طی پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ تولید کرده است.

واحد فولادسازی چادرملو در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر یک میلیون و ۵۴ هزار تن فولاد تولید کرده است و با توجه به آمارهای ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد این شرکت امسال نیز موفق شود این رکورد را پشت سر بگذارد. ضمناً چادرملو در سال ۱۴۰۰ بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است و آمار تولید این محصول در پنج‌ماهه نخست امسال این نوید را می‌دهد که چادرملو در سال ۱۴۰۱ توانمندی عبور از رکورد تولید آهن اسفنجی سال گذشته را دارد. در سال ۱۴۰۰ محصولات تولیدی شرکت چادرملو در بخش گندله و کنسانتره سنگ‌آهن که محصولات پایه این شرکت به شمار می‌آید به ترتیب سه میلیون و ۸۰۹ هزار تن و دوازده میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است که عبور از این رکورد نیز برای چادرملو امکان‌پذیر است و باید در انتظار آمار تولید این محصولات در ماه‌های بعد بود و آمار تولید این محصولات را در نیمه اول سال ۱۴۰۱ موردبررسی قرار داد.

 

برنامه‌ریزی برای مدیریت هزینه‌های انرژی و تأمین آب

معضل قطعی گاز صنایع در زمستان و قطعی برق در تابستان در سال‌های اخیر یکی از مسائلی است که فعالان این حوزه باید برای آن راه‌حل پایدار بیابند. مشکل برق در تابستان امسال نیز گریبان گیر چادرملو بود و این مجموعه با وجود سرمایه‌گذاری در تأمین برق مصرفی و بهره‌مندی از نیروگاه اختصاصی و همکاری با شبکه سراسری برق برای ارائه مازاد برق به شبکه خانگی، باز هم دچار خاموشی‌های زمان‌بندی‌شده بود که بر تولید این مجموعه تأثیر منفی داشت؛ البته این شرکت برنامه‌هایی در راستای احداث پنج نیروگاه جدید از جمله نیروگاه خورشیدی در دست اقدام دارد که با عملیاتی شدن این نیروگاه‌ها برق تولیدی در نیروگاه‌های چادرملو افزایش چشمگیری خواهد داشت. در مورد تأمین آب نیز این شرکت به‌صورت هم‌زمان سرمایه‌گذاری در طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و توسعه فناوری‌های نوین تولید در جهت کاهش مصرف آب را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.

 

چادرملو و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و ورزش

چادرملو به‌عنوان مجموعه‌ای تأثیرگذار در ارائه خدمتت در قالب زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در یزد محسوب می‌شود.

این شرکت از ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به ساکنان بومی منطقه تا کمک به هم‌وطنان خسارت‌دیده از بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل و برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین و … را در برنامه داشته و موجب باز شدن گره از معضلات شهرستان اردکان، استان یزد و دیگر نقاط کشور شده است.

چادرملو در حوزه ورزش کارگری نیز از بدو تا سیس تاکنون عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته که قابل‌تقدیر است .‌ در حوزه ورزش خارج از سازمان چادرملو‌ نیز در شهرستان حمایت مالی از ورزش شهرستان برحسب نیاز صورت گرفته است. پروژه زیرساختی سالن ۶۰۰۰ هزار نفری در مساحتی به وسعت ۶ هکتار نیز از طرح‌های این شرکت بود. پروژه مجتمع ورزشی چادرملو‌ در وسعت ۴۲ هکتاری طراحی شده و در شرف شروع عملیات اجرایی است. در این پروژه کمپ‌های ورزشی، سالن‌های استخر و ورزش‌های آبی و زمین‌های ورزشی مختلف پیش‌بینی‌شده بود. پروژه ورزشی مجتمع ورزشی چادرملو‌ یک پروژه منحصربه‌فرد در سطح کشور است که قابلیت برگزاری اردوهای ورزشی حتی به‌صورت خانوادگی را خواهد داشت ./معدن نامه

.

.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.