تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آذر 1401 - 6:19
کد خبر : 117884

تعریف ۱۳۸ پروژه دانش‌بنیان و مصرف بهینه انرژی در فولادمبارکه

تعریف ۱۳۸ پروژه دانش‌بنیان و مصرف بهینه انرژی در فولادمبارکه

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با توجه به اهمیت هریک از حوزه‌های انرژی، به‌ویژه آب، درمجموع کل نواحی ۱۲ پروژه دیگر برای کاهش مصرف برق نواحی یادشده، ۱۱ پروژه برای کاهش مصرف گاز، ۱۹ پروژه برای کاهش مصرف آب و ۳۴ پروژه نیز برای کاهش ضایعات و پیشگیری از هدررفت محصول و جلوگیری از تولید محصول نامنطبق در نظر گرفته شد.

تعریف 138 پروژه دانش‌بنیان و مصرف بهینه انرژی در معاونت بهره‌برداری فولادمبارکه
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق گفت: در حوزه بهره‌برداری این راهبرد بروز و ظهور بیشتری داشته و در چندین بخش و ناحیه شرکت، پروژه‌های متعددی در این زمینه تعریف و پس از مطالعه طرح، بلافاصله وارد فاز اجرا شده است.

 غلامرضا سلیمی در همین زمینه ادامه داد: در سال جاری ۶۲ پروژه دانش‌بنیان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در نواحی آهن‌سازی، فولادسازی، نورد گرم و سرد، مجتمع فولاد سبا و خدمات فنی و پشتیبانی با هدف کاهش مصارف آب، گاز، برق و همچنین کاهش ضایعات تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت هریک از حوزه‌های انرژی، به‌ویژه آب، درمجموع کل نواحی ۱۲ پروژه دیگر برای کاهش مصرف برق نواحی یادشده، ۱۱ پروژه برای کاهش مصرف گاز، ۱۹ پروژه برای کاهش مصرف آب و ۳۴ پروژه نیز برای کاهش ضایعات و پیشگیری از هدررفت محصول و جلوگیری از تولید محصول نامنطبق در نظر گرفته شد. به‌طورکلی از ابتدای سال جاری ۱۳۸ پروژه برای بهینه‌سازی و کاهش مصارف و کاهش ضایعات (جلوگیری از تولیدات خارج از استاندارد) و افزایش بازدهی محصول تعریف و وارد فاز اجرا شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنابر اظهارات معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، اجرای چنین پروژه‌هایی علاوه ‌بر مزایای اقتصادی که برای شرکت به ارمغان می‌آورد، از این نظر که سطح فرهنگ کاری همکاران را  در زمینه محوریت دانش بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد، حائز اهمیت است؛ چراکه در ادامه راه خواهیم دید دانش‌بنیان بودن فولاد مبارکه بروز و ظهور بیشتری خواهد یافت.

وی در تشریح چگونگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: در ابتدای سال، جلسه‌ای با حضور مدیریت عالی  شرکت و مدیریت شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. طی این جلسه و جلسات بعدی، ضمن دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این شهرک، علاوه بر ادامه همکاری‌های قبل، خواسته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و انتظارات و موضوعات کاری فولاد مبارکه مطرح و مقرر شد با عنایت به ظرفیت‌های علمی این شهرک، موضوعات شرکت مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. این در حالی است که بسیاری از پروژه‌ها نیز با همکاری دانشگاه‌های استان و کشور مورد بررسی قرار گرفت.

سلیمی تصریح کرد: هم‌اکنون این پروژه‌ها، همان‌گونه که اشاره شد، فقط در حوزه بهره‌برداری به ۶۲ پروژه دانش‌بنیان افزایش یافته است که انجام آن‌ها به‌طور قطع برای شرکت نتایج ارزشمندی را به همراه خواهد آورد.

طراحی و تولید ۱۲ محصول در سال ۱۴۰۱

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تنوع محصول در فولاد مبارکه اشاره کرد و در این باره گفت: مدیریت شرکت با آگاهی کامل از شرایط بازار و اقدامات رقبای خود در بازارهای جهانی، عزم خود را برای تنوع حداکثری محصولات جزم کرد که این تغییر رویکرد یکی از اثربخش‌ترین استراتژی‌های فولاد مبارکه طی سالیان اخیر بوده است. در سال جاری حدود ۱۲ محصول جدید در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا طراحی و تولید شده است که بخش عمده‌ای از این محصولات اکنون با پشت سر گذاشتن مراحل تست وارد فاز تولید انبوه و عرضه به بازار شده است.

به گفته غلامرضا سلیمی ۱۲ محصول جدید عبارت‌اند از :

– تختال  فولاد زنگ‌نزن (Stainless Steel  ) مورداستفاده در صنایع خودرویی، لوازم خانگی و… ؛

– تختال فولاد الکتریکی مورداستفاده در صنایع الکتریکی؛

– کلاف سرد CK45 مورداستفاده در صنایع خودرویی؛

– کلاف سرد M600 مورداستفاده در موتورهای الکتریکی؛

–  تختال API X65  مورداستفاده در خطوط انتقال نفت و گازترش؛

– کلاف سرد DC01-RAD  مورداستفاده در رادیاتورسازی با خواص ویژه؛

– کلاف سرد  ۳۴۰YC مورداستفاده در صنایع خودرویی؛

– کلاف گالوانیزه S250GD مورداستفاده در مصارف ساختمانی؛

– کلاف سرد CORTEN مورداستفاده در ساخت مخازن؛

– فولاد الکتریکی M400  مورداستفاده در صنایع الکتریکی؛

– کلاف گرم فولاد دوفازی مورداستفاده در صنایع خودرویی؛

– کلاف گرم He445D مورداستفاده در صنایع خودرویی(استحکام بالا).

وی گفت: به‌هرحال تنوع و توسعه سبد محصولات رویکرد جدید و جدی فولاد مبارکه برای خودکفایی هرچه بیشتر صنعت کشور است که از سال ۱۴۰۱ با قوت هرچه بیشتر مطرح شده است. در این راه تولیدهای فولادهای زنگ‌نزن را می‌توان آغاز راهی برای تولید انواع فولادهای خاص و زنگ‌نزن در کشور دانست که می‌تواند پایه تولید بسیاری از محصولات کیفی پرکاربرد با ارزش‌افزوده بالای اقتصادی باشد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: به‌طورکلی سال ۱۴۰۱ برای فولاد مبارکه سرآغاز همکاری حداکثری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع انرژی و تنوع روزافزون سبد محصولات بوده است که امیدواریم در نتیجه این همکاری‌ها و با همت همکاران در همه بخش‌ها به توفیقات بیشتری دست یابیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.