تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 - 6:19
کد خبر : 117840

مرعشی: شرایط فراهم باشد حضور خاتمی موثر است

مرعشی: شرایط فراهم باشد حضور خاتمی موثر است

آرمان شرق-گروه سیاست:بخشی از مردم هم هنوز خواهان اصلاح جمهوری‌اسلامی هستند که باید گفت، عده‌شان کم نیست. در واقع شخصیت‌هایی مثل خاتمی، ناطق‌نوری روی بخش میانه جامعه اثرگذارند و می‌توانند از این طریق قدم‌های مثبتی برای آرامش جامعه بردارند.

شرایط فراهم باشد ، حضور خاتمی موثر است

آرمان امروز: «محمدخاتمی می‌تواند زمینه گفت‌وگو را فراهم کند» هفته‌نامه «صبح‌صادق» رسانه نزدیک به سپاه در حالی این تیتر را برای گزارش خود انتخاب کرده است که «خاتمی» حدود یک‌دهه است انواع و اقسام محدودیت‌ها را متحمل شده است تا این سئوال مطرح شود «خاتمی با چه ساز و کاری می‌تواند قدم مثبتی در راستای آرامش جامعه بردارد». یعنی وی به‌عنوان رهبر اصلاح‌طلبان فعالیت خواهد کرد یا یک شخصیت مستقلی که در فضای سیاسی و  اجتماعی جایگاه قابل‌توجهی دارد؟
حسین‌ مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران در گفت‌وگو با « آرمان‌امروز» در این‌رابطه به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید:
*سید محمد خاتمی مدت‌هاست که حاشیه‌نشینی را تجربه می‌کند. با توجه به این موقعیت،‌ ایشان می‌تواند برای ایجاد زمینه گفت‌وگو تحرکی تاثیرگذار داشته باشد؟
خاتمی از شخصیت‌های معتبر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به‌شمار  می‌ورد و به‌همین دلیل اگر فضای مطلوبی در اختیار داشته باشد،‌ می‌تواند در راستای کاهش مشکلات کشور  و  در نتیجه آرامش عمومی فعالیتی توام با نتیجه مثبت داشته باشد. در واقع ایشان با همه فراز و نشیب‌ها همچنان موثر و مفید  خواهند بود. البته بازهم تاکید می‌کنم، باید شرایط فراهم باشد. البته وقتی حکومت به این تصمیم برسد که کسی را در رادیو و تلویزیون، مطبوعات و … محروم کند، طبیعی است که تاثیر می‌گذارد. همچنین با تغییر نسل، عده‌ای به سن پیری رسیده و تعدادی فوت می‌کنند و گروهی هم کسانی هستند که در زمان دولت اصلاحات نبودند که به‌طور طبیعی فاصل شخصیت‌ها با مردم را بیشتر می‌کند. در اینصورت باید افراد برجسته باید سعی‌شان را به‌کار بگیرند تا از طریق بودن در رسانه‌ها فعالیت کنند و از هر طریقی که ممکن است با مردم حرف بزنند تا این فاصله به‌نوعی جبران شود.

*بر فرضِ ورود برای تاثیرگذاری،‌ خاتمی با عنوان رهبر اصلاحات فعالیت خواهد کرد یا با تکیه بر شخصیت مستقل اقدام‌هایی را انجام خواهد داد؟
خاتمی شخصیت‌اش را از اصلاح‌طلبان نگرفته است و به‌عنوان یک‌فرد شخصیت برجسته‌ ذاتی دارد. البته این توضیج هم لازم است، به‌دلیل رابطه‌ای که ایشان با جریان اصلاحات دارد‌، به‌قائده ابزار مهمی برای تاثیرگذاری در اختیار دارد. یعنی خاتمی علاوه بر شخصیت ذاتی فردی، یک‌امکانی هم‌ به‌نام اصلاحات به قدرت ایشان اضافه می‌کند.
*البته ذهنیتی راًی به این می‌دهد که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رد شده‌اند.
این ادعا در حالی در سال‌های اخیر توسط گروهی مطرح می‌شود که هیچ‌کس نمی‌تواند از جانب مردم حرف بزند یا نظری را مطرح کند. وقتی از «مردم» حرف می‌زنیم، درباره یک‌طیف اظهارنظر نمی‌کنیم. مردم چند دسته‌اند، عده‌ای به بحث‌های سیاسی هیچ علاقه‌ای ندارند و به هیچ‌کدام از اتفاق‌ها هم ورود نمی‌کنند. گروهی دیگر در واقع فوق‌العاده به نظام علاقه‌مند هستند و اعتقاد دارند در هر شرایطی باید از سیاست‌های رسمی و استراتژیگ نظام دفاع کرد. همچنین عده‌ای هم مطلقاً جمهوری‌اسلامی را قبول ندارند. همچنین بخشی از مردم هم هنوز خواهان اصلاح جمهوری‌اسلامی هستند که باید گفت، عده‌شان کم نیست. در واقع شخصیت‌هایی مثل خاتمی، ناطق‌نوری روی بخش میانه جامعه اثرگذارند و می‌توانند از این طریق قدم‌های مثبتی برای آرامش جامعه بردارند.
*توجه به کدام الزام یا الزام‌ها می‌تواند به شخصیتی مثل خاتمی در راستای ایجاد زمینه گفت‌وگو کمک کند؟
با این توضیح که نظام و مردم از هم جدا نیستند، ایشان می‌تواند با سلیقه‌های مختلف جامعه وارد فضای گفت‌وگو شود و همچنین راه‌کارهایی را در دستور کار قرار بدهد تا هم نظام رسمی و هم افکار عمومی استقبال کنند.
*سئوال پایانی؛ اساسا فضای سیاسی و اجتماعی آمادگی گفت‌وگو دارد؟
هر نوع فضایی هیچ‌گاه پایدار نیست و بالا و پایین دارد. در پاسخ به سئوال باید بگویم،‌ در شرایطی که تنش پررنگ است و گروه‌ها با همدیگر نزاعی جدی را تجربه می‌کنند، نمی‌توانیم توقع برقرای گفت‌وگوی موثر داشته باشیم. یعنی در شرایطی که قلیان‌احساسات است، به‌هیچ وجه نمی‌توان گفت‌وگو کرد. لازم است، جامعه به آرامش برسد تا طرف‌های جدل بتوانند گفت‌وگوهایی توام با نتیجه داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.