تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 8:11
کد خبر : 117805

برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود به صفر می‌رسد

برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود به صفر می‌رسد

آرمان شرق-گروه اقتصاد:با رویکرد کاهش وابستگی به آب خام و در راستای بهینه‌سازی مصرف آب، پروژه‌های توسعه دیگری ازجمله تبدیل برج‌های خنک‌کننده تر به هیبریدی و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های جمع‌آوری و انتقال پساب‌های شهری و چندین پروژه دیگر تعریف شده که مصرف شرکت را در آینده نزدیک به حداقل ممکن و صفر خواهد رساند.

برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود به صفر می‌رسد
برداشت آب فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود از سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۲ درصد رسیده است؛ بااین‌حال این شرکت با مشارکت در پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی، نه‌تنها گام بلندی برای به صفر رساندن برداشت آب از حوضه آبریز زاینده‌رود برای فرایند تولید برداشته، بلکه با این اقدام برای کاهش بحران آب در استان نیز نقش ‌انکارناپذیری ایفا خواهد کرد.

محمدکاظم صباغی هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، بابیان مطلب فوق گفت: پس از سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه برای ایجاد شبکه فاضلاب در ۹ شهر هم‌جوار شرکت و جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی در چرخه تولید شرکت، از سال گذشته به میزان ۵۰ درصد مصرف آب صنعتی خطوط تولید از محل استفاده از پساب‌های مذکور فراهم ‌شده است.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه ضمن برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت، سیاست‌های خود را بر مبنای کاهش حجم مصرف آب تنظیم کرده تا سهم برداشت از حوضه آبریز زاینده‌رود را به‌طور مستمر کاهش دهد.

صباغی هرندی با اشاره به سایر اقدامات فولاد مبارکه برای کاهش هرچه بیشتر برداشت آب از حوضه آبریز زاینده‌رود تصریح کرد: با رویکرد کاهش وابستگی به آب خام و در راستای بهینه‌سازی مصرف آب، پروژه‌های توسعه دیگری ازجمله تبدیل برج‌های خنک‌کننده تر به هیبریدی و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های جمع‌آوری و انتقال پساب‌های شهری و چندین پروژه دیگر تعریف شده که مصرف شرکت را در آینده نزدیک به حداقل ممکن و صفر خواهد رساند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر شرکت در جهت کاهش مصرف آب، افزایش کیفیت پساب‌های صنعتی و شهری تصفیه ‌شده است که با راه‌اندازی سیستم پیش‌تصفیه واحدهای اُسمُز معکوس اولترافیلتراسیون (UF) و اسمز معکوس ثانویه این امر محقق می‌گردد. در این پروژه آب ورودی به اُسمُزمعکوس اولیه و سپس آب ریجکت به اُسمُز معکوس ثانویه ارسال می‌گردد که این اقدام راندمان تصفیه پساب را از ۷۰ به ۹۱ درصد می‌رساند.

صباغی هرندی در بخش دیگری از سخنان خود از دیگر اقدامات مؤثر درزمینه مصرف بهینه آب در فولاد مبارکه خبر داد و در این ‌باره گفت: علاوه بر اجرای پروژه‌های در حال انجام، با تبدیل برج‌های تر مدول A&B احیا مستقیم ۱ به هیبرید، بهینه‌سازی برج‌های خنک‌کن‌تر، استفاده از بلودان واحدهای اکسیژن و فولادسازی در واحدهای دیگر به‌عنوان آب جبرانی و همچنین پروژه‌های آتی تبدیل برج‌های تر مدول C&D&E&F احیا مستقیم ۱ به هیبرید، تبدیل برج‌های تر مگامدول A&B احیامستقیم ۲ به هیبرید، جایگزینی دو واحد بخار نیروگاه قدیم با نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالا، تبدیل برج تر ریخته‌گری به هیبرید و چندین پروژه دیگر تا سال ۱۴۰۴ حدود ۵ میلیون مترمکعب در سال مصرف آب صنعتی در شرکت کاهش می‌یابد.

سهم برداشت آب صنعت در استان کمتر از ۵ درصد است

وی با اشاره به وضعیت مصارف آب دنیا در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب گفت: در حال حاضر مصرف آب در دنیا در بخش کشاورزی، صنعت و شرب به ترتیب ۷۰، ۱۸ و ۱۲ درصد است و در ایران این میزان به ترتیب ۹۲، ۲ و ۶ درصد است که با توجه به سهم ۷۰ درصدی مصرف در بخش کشاورزی لازم است با اصلاح روش‌های کشاورزی، اقدامات جدی برای کاهش و مصرف بهینه آب در این بخش انجام شود.

به گفته مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، بر اساس اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در حوزه کشاورزی استان سهم برداشت آب از زاینده‌رود ۷۵ درصد و سهم صنعت کمتر از ۵ درصد است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: با اجرای پروژه‌های توسعه آتی در فولاد مبارکه هیچ بارگذاری جدیدی در مصرف آب خام صورت نمی‌گیرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.