تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 8:14
کد خبر : 117804

ونزوئلا بالاخره مخالفان را به رسمیت شناخت

ونزوئلا بالاخره مخالفان را به رسمیت شناخت

آرمان شرق-گروه بین الملل:کریم احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین ‌الملل پس از دریافت مقدار قابل توجهی اطلاعات ارائه شده از سوی ونزوئلا و همچنین منابع معتبر دیگر، خواستار صدور مجوز برای تحقیقات حقوق بشری در ونزوئلا شد.

ونزوئلا بالاخره مخالفان را به رسمیت شناخت

آرمان امروز|سرویس بین الملل: چند روزی است که رایزنی دولت ونزوئلا با مخالفینش به یکی از مهم ترین اتفاقات در حوزه آمریکای لاتین بدل شده است. بر همین اساس گفت و گوهایی در مکزیک شکل گرفت و دومین توافقنامه مرحله ‌ای درباره حمایت اجتماعی را در پایان مذاکراتی که از نزدیک از سوی ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، نروژ، مکزیک و کلمبیا پیگیری شد، امضا کردند. بلافاصله وزارت خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرد، به شرکت نفتی چند ملیتی «شورون»، مجوز ازسرگیری فعالیت در ونزوئلا داده شد.
براساس بیانیه وزارت خزانه ‌داری آمریکا امتیازات دیگری به این شرکت فعال در ونزوئلا اعطا کرده اما از طرفی محدودیت‌هایی برای دادن پول نقد به دولت ونزوئلا اعمال کرده است.
هنوز مشخص نیست که چه میزان نفت شرکت «شورون» اجازه استخراج و صادرات به آمریکا را خواهد داشت و این که آیا این اقدام تاثیری بر قیمت‌های جهانی نفت خواهد گذاشت یا خیر.
دومین توافق دولت و مخالفان، منابع ونزوئلا را که در خارج از کشور مسدود شده بود به منظور تامین مالی پروژه‌های اجتماعی آزاد می‌ کند. این مذاکرات که به مدت ۱۵ ماه تعلیق شده بود پس از مداخله کلمبیا و ایالات متحده از سر گرفته شد. تحلیلگران می ‌گویند که این توافق می ‌تواند به کاهش بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس منجر شود.
برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور قاره آمریکا امیدوار است که حکومت ونزوئلا و مخالفین برای رفع چالش‌های بشردوستانه و تضمین انتخابات آزاد و عادلانه موافقت کنند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در از سرگیری مذاکرات نقش داشته است از توافق جدید استقبال و حمایت خود را برای دستیابی به نتایج ملموس ابراز کرد. آمریکا توافق امضا شده بین دولت و مخالفان ونزوئلا را تحسین کرد و آن را گامی مهم در مسیر درست دانست و در این روند به غول نفتی «شورون» اجازه داد تا بخشی از فعالیت ‌های استخراج نفت خود را در این کشور از سر بگیرد.
وزارت خزانه ‌داری آمریکا در بیانیه ‌ای اعلام کرد که این لغو تحریم ‌ها منعکس کننده سیاست بلند مدت ایالات متحده با هدف لغو تحریم‌ها مشروط به پیشرفت ملموس در کاهش رنج مردم ونزوئلا و حمایت از بازگشت دموکراسی به این کشور است.
نیکولاس مادورو، رئیس‌ جمهوری ونزوئلا هم با انتشار پستی در توییتر نوشت، ما همیشه برای مذاکرات با تمام جوامع ونزوئلایی تلاش خواهیم کرد. ما برای داشتن کشوری مرفه به برداشتن گام‌های مهم ادامه می ‌دهیم.
این اتفاقات در حالی رقم می خورد که ائتلاف احزاب اپوزیسیون کشور ونزوئلا تصمیم گرفته ‌اند تا بدون خوآن گوآیدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا که مورد حمایت واشنگتن است و خودش را رئیس جمهوری موقت می ‌داند، به جلو گام بردارند.
اکثریت احزاب اپوزیسیون ونزوئلایی بر این باورند که گوآیدو و دولتش بر خلاف واقعیت های ونزوئلاست. سه حزب از چهار حزب اپوزیسیون ونزوئلا در ائتلاف مذکور حامی تصمیم برکناری گوآیدو هستند که شامل اول عدالت، اقدام دموکراتیک و یک زمان جدید می‌ شوند.
همچنین چندی پیش دفتر ریاست جمهوری ونزوئلا با انتشار پیامی در توئیتر، اعلام داشت برگزاری زودتر از موعد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور را رد نمی ‌کند. این توئیت کمی پس از آن منتشر شد که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در یک گردهمایی حزبش موسوم به حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا تاکید کرد، این حزب همواره آمادگی شرکت در یک انتخابات را دارد.
مادورو تاکید کرد، حقیقت این است که ما آماده دستیابی به یک پیروزی بزرگ هنگامی که انتخابات فرا برسد هستیم. بر اساس برنامه رسمی، انتخابات ریاست جمهوری بعدی ونزوئلا برای دو سال بعد برنامه ‌ریزی شده اما نهاد مسئول انتخابات این کشور هنوز تاریخ قطعی برای آن تعیین نکرده است.
مادورو در ماه‌های اخیر بدون مطرح ساختن جزئیات بیشتر اعلام کرده، ممکن است سال آینده میلادی یک انتخابات سراسری بزرگ دیگر در ونزوئلا برگزار شود.
حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا در مدت اخیر تلاش داشته به موجب برگزاری انتخابات محلی تغییراتی را در رده ‌های مقامات خود به وجود بیاورد، در حالی که احزاب مخالف به دنبال معرفی یک کاندیدای واحد از جانب خود که با برگزاری انتخابات مقدماتی تعیین شود، بوده‌اند.
مخالفان دولت ونزوئلا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ مادورو را متهم به تقلب کردند اما مادورو این اتهام را رد کرد. برخی دولت ‌ها و سازمان‌های بین ‌المللی نتایج انتخابات سال ۲۰۱۸ ونزوئلا را رد کرده و فرآیند این انتخابات را فاقد شفافیت و تضمین‌ های مربوطه دانستند.
همین امر سبب شد تا درگیری های خیابانی در ونزوئلا آغاز شود و حتی روسیه یک ناو خود را به سمت ونزوئلا راهی کند. امری که منجر به سرکوب اعتراضات ونزوئلا شد و مادورو توانست همچنان در قدرت باقی بماند.
این اتفاقات در حالی رقم می خورد که دولت ونزوئلا به دلیل مسائل دیگر نیز زیر فشار است. بر همین اساس کریم احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین ‌الملل پس از دریافت مقدار قابل توجهی اطلاعات ارائه شده از سوی ونزوئلا و همچنین منابع معتبر دیگر، خواستار صدور مجوز برای تحقیقات حقوق بشری در ونزوئلا شد.
دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توییتر وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده، این تصمیم کریم احمد خان را متعصبانه خواند و متعهد شد تا از حقیقت دفاع کند و تلاش سازنده مقامات در تحقیقات درباره تمامی شکایت‌های مربوط به جرائم جدی علیه مردم در دادگاه‌های مقدماتی را نشان دهد. در ادامه این بیانیه آمده بود، به ویژه نگران ‌کننده است که درخواست این دادستان دیوان کیفری بین ‌الملل اساسا مبتنی بر منابع ثانویه و فاقد هرگونه اعتبار است. دولت ونزوئلا همچنین این تحقیقات را به جهت ‌گیری و تعصب مشهود و سیاسی‌ سازی آشکار که برخلاف سخت‌ گیری‌های مورد انتظار از یک نهاد بین المللی است، متهم کرد. دیوان کیفری بین ‌الملل یک تحقیقات مقدماتی را در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کرد. کریم احمد خان در مارس سال جاری میلادی گفته بود که دفتری را در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا افتتاح خواهد کرد.
این فشارهای بین المللی از یک سو و از سوی دیگر نیاز غرب به انرژی شاید مهم ترین علت ها بودند که سبب شد تا دولت ونزوئلا با مخالفان پای میز مذاکره نشسته و به توافقاتی با آن ها دست یابد. توافقاتی که گام اول آن به رسمیت شناختن مخالفان در ونزوئلا توسط دولت بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.