تاریخ انتشار : جمعه 4 آذر 1401 - 11:08
کد خبر : 117606

هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شد

هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شد

آرمان شرق-گروه اقتصاد: از طرفی دولت استقراض کرده و از سوی دیگر بانک‌ها از بانک مرکزی همچنان استقراض می‌کنند که حتما باید جلوی این رویه گرفته شود.یکسال گذشته هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شد

مصباحی مقدم : این موضوع نشان می‌دهد که از طرفی دولت استقراض کرده و از سوی دیگر بانک‌ها از بانک مرکزی همچنان استقراض می‌کنند که حتما باید جلوی این رویه گرفته شود.یکسال گذشته هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شد

مصباحی مقدم رابطه جامعه روحانیت با دولت را با مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر جامعه روحانیت از دولت حمایت می‌کند و در عین حال که عملکرد دولت را مثبت ارزیابی می‌کنیم نسبت به اقدامات دولت پیشنهادات اصلاحی هم داریم.

باید مانع هزینه‌تراشی مجلس شد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره بارکردن هزینه اضافه بر لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس گفت: در سیاست‌گذاری‌های مجمع تشخیص به‌دنبال این بودیم که مجلس نتواند در بودجه هزینه اضافی برای دولت ایجاد کند اما متاسفانه موفق نشدیم. البته نه اینکه تصویب نکردیم، تصویب کردیم اما نهایی و ابلاغ نشد.

مصباحی مقدم افزود: اگر نمایندگان در بررسی طرح ها هزینه برای دولت ایجاد کنند، شورای نگهبان مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی به آن ایراد می‌گیرد و برمی‌گرداند اما زمانی که در بودجه هزینه اضافه بوجود می‌آورند آن را بر نمی‌گرداند. این موضوع از سوی شورای نگهبان تبدیل به رویه شده و به اعتقاد من مناقشه همین‌جا است.

وی عنوان کرد: یا باید سیاستی وضع کنیم که آن سیاست مانع هزینه‌تراشی مجلس برای دولت شود مگر اینکه منبع هزینه‌تراشی را مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی معرفی و ایجاد کند که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نمایندگان مجلس باید توجیه شوند که کسری بودجه پدر مملکت را درآورده و منشاء تضعیف ارزش پول ملی شده است. کسری بودجه موجب شده که پول ملی ما در ۵۰ سال گذشته از نظر رشد نقدینگی، یکصد هزارم شود.

 

نمایندگان برای هزینه اضافه، منبع درآمد معرفی کنند

مصباحی مقدم در بیان راهکار خود برای این مشکل خاطرنشان کرد: مجلس باید انگیزه قوی داشته باشد که اجازه ندهد بودجه، بدون داشتن منبع قابل اعتماد، به بودجه تورم زا تبدیل شود یا لااقل تدبیری بیندیشد که هر کجا می‌خواهد هزینه ایجاد کند، بلافاصله منبع معتبر و محکمی را برای آن ایجاد کند.

این نماینده ادوار مجلس افزود: به یاد دارم زمانی که نماینده مجلس هشتم بودم مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد. یکی از موضوعاتی که یک تا دو سال بعد مطرح شد افزودن یک درصد بر مالیات ارزش افزوده برای بهداشت و درمان بود. شعار من همواره «بهترین مالیات برای بهترین خدمات» بود که تصویب شد و همان یک‌ درصد بسیار تاثیرگذار بود.

وی یادآور شد: بنابراین اگر مجلس می‌خواهد هزینه تراشی‌ کند باید درآمد ایجاد کند و اگر هنر دارند این دوطرف را با هم در نظر بگیرند چراکه در غیر این صورت چیزی جز دردسر برای کشور نخواهد بود.

موافق واردات خودرو هستم

وی درباره تلاش دولت برآورده خواست مردم برای واردات خودروی اقتصادی و با کیفیت، گفت: مجلس مصوبه‌ای برای واردات خودرو داشت که با آن مخالف بودم زیرا بدون سیاستگذاری بود. جالب است که بدانید این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد و من رئیس کمیسیونی بودم که آن مصوبه را اصلاح کرد تا مطابق آن واردات خوردو انجام گیرد.

تغییری در جایگاه و عملکرد شورای فقهی رخ نداده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه «چرا شورای فقهی که قبلا جنبه مشورتی داشت، در طرح بانکداری ایران جزو ارکان بانک مرکزی قرار گرفته است و آیا با این کار مثلا مدیریت حوزه علمیه می‌تواند پاسخگوی تورم در کشور باشد؟»، گفت: چهار سال است که شورای فقهی بانک مرکزی رسمی است و جنبه مشورتی ندارد و مصوبات آن براساس ماده ۱۶ قانون برنامه ششم لازم‌الاجرا است بنابراین اینطور نیست که اتفاق تازه‌ای رخ داده باشد.

مصباحی مقدم ادامه داد: مجلس شورای اسلامی عنوان جدیدی را تحت عنوان رکن پنجم تصویب کرده و نام آن را شورای فقهی گذاشته و هیچ تغییری ماهیتی در جایگاه و عملکرد شورای فقهی رخ نداده است اما اینکه در آینده حوزه علمیه پاسخگو باشد یا خیر، باید گفت که این موضوع هیچ ارتباطی به حوزه علمیه ندارد.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی افزود: در حال حاضر رییس بانک مرکزی پس از تایید فقهای شورای نگهبان، حکم انتصاب اعضای شورای فقهی بانک مرکزی را صادر می کند. مگر اعضای شورای فقهی را حوزه علمیه تعیین می‌کند که بخواهد مسئولیت بپذیرد؟ بنابراین مدیریت حوزه به شورای فقهی ارتباطی ندارد.

وی گفت: شورای نگهبان اعضا را از نظر فقاهت بررسی می‌کند و وقتی تایید کرد، حکم می‌دهد. بنابراین مسئولیت (اعضای شورای فقهی) برعهده رییس بانک مرکزی است و ارتباطی به حوزه علمیه ندارد.

مصباحی مقدم درباره ارزیابی عملکرد شورای فقهی در چهار سال گذشته و اینکه چقدر توانسته جلوی انحرافات را بگیرد، تاکید کرد: شورای فقهی در این چهار سال بیش از ۶۰ مصوبه داشته که مصوبات خوبی بوده است و می‌توانم بگویم در این دوره مقررات گذاری برای اصلاح نظام بانکی صورت گرفته است؛ از جمله این مصوبات مساله لغو سود مضاعف بود که پیش از این وجود داشت و دیگری موضوع غیرشرعی استمهال‌ها و استمهال بدهی‌ها بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه آیا سود مضاعف در کف بانک‌ها اجرایی می‌شود یا خیر، نیازمند به نظارت در عمق بانک‌ها دارد و این تدبیری است که رئیس کل بانک مرکزی اجرایی و عملیاتی می‌کند.

دولت سیزدهم استقراض از بانک مرکزی را به شدت کاهش داده است

مصباحی مقدم درباره تلاش دولت سیزدهم برای استقراض نکردن از نظام بانکی به عنوان یکی از عوامل رشد پایه پولی و تورم در کشور ، گفت: بحث استقراض از بانک مرکزی نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است. سال گذشته ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم و مشخص است که منتج به استقراض از بانک مرکزی یا تن‌خواه دولت می‌شود .

وی در ادامه یادآور شد: دولت قبل ۵۴ هزار میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۰ به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرد که موجب رشد شدید نقدینگی شد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.