تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آذر 1401 - 9:03
کد خبر : 117490

ایران و ولز؛ یا حالا یا هیچ‌وقت/ شرط حضور بیرانوند در بازی مقابل ولز

ایران و ولز؛ یا حالا یا هیچ‌وقت/ شرط حضور بیرانوند در بازی مقابل ولز

آرمان شرق-گروه ورزش:شکست برابر انگلستان با آن نتیجه غیرقابل هضم بود و حالا زمان جبران فرا رسیده است. تیم ایران باید از بازی با ولز امتیاز بگیرد. شکست در این مسابقه به معنای حذف قطعی تیم ملی است، اما پیروزی برابر رفقای گرت بیل، ایران را با بخت قابل توجهی به بازی روز آخر برابر آمریکا می‌فرستد. ولز در مسابقه اول خود با آمریکا به تساوی یک-یک رسید. دیگر بازی گروه دوم هم فردا شب از ساعت ۲۲:۳۰بین آمریکا و انگلستان برگزار خواهد شد.

 ایران و ولز؛ فرصتی برای اشتباه نیست

تیم ملی فوتبال ایران فردا جمعه در دومین بازی خود در جام جهانی با قضاوت ماریو اسکوبار گواتمالایی مقابل ولز قرار می‌گیرد. دیداری که جنبه مرگ و زندگی برای یوزها دارد.

بعد از شکست سنگین و کمرشکن ایران به انگلیس حالا همه چشم‌ها به نمایش شاگردان کی‌روش مقابل ولز دوخته شده است. از دست دادن امتیاز در این بازی به نوعی می‌تواند کار تیم را یکسره کند اما پیروزی به هر شکلی می‌تواند آتش امید را برای صعود به دور بعد زنده نگه دارد.
تیم‌های ملی ایران و ولز تاکنون تنها یک بار در تاریخ و آن هم به صورت دوستانه به مصاف هم رفته‌اند. در سال ۵۷ و در دوره پهلوی تیم ملی ایران برای آماده‌سازی حضور در جام جهانی در فروردین برابر ولز قرار گرفت و در ورزشگاه آزادی  یک بر صفر بازنده شد.
یک روز قبل از بازی ایران و ولز در جام جهانی قطر سایت‌های پیش‌بینی بازی شانس برد تیم اروپایی را دو برابر تیم ایران ارزیابی کرده‌اند. درصدی که احتمالا بخشی از آن مربوط می‌شود به شکست شاگردان کی‌روش مقابل انگلیس.
ولزی‌ها در شرایطی برابر ایران قرار می‌گیرند که در ۶ بازی قبلی خود به پیروزی دست پیدا نکرده‌اند. آخرین برد شاگردان راب پیج برمی‌گردد به انتخابی جام جهانی که آنها با یک گل اوکراین را شکست دادند و به قطر رسیدند. بعد از آن مسابقه ولز در ۵ بازی لیگ ملت‌های اروپا برنده نشد و در نخستین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز برابر امریکا به تساوی رسید. ولز در هیچ یک از این شش دیدار موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است.
ولز دومین حضور خود را در جام جهانی پشت سر می‌گذارد. آنها پیش از این یک بار و در سال ۱۹۵۸ جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند و اتفاقا در همان مسابقات موفق شدند تا مرحله یک‌هشتم نهایی هم بالا بروند. ولز در آن سال مقابل برزیل قهرمان یک بر صفر شکست خورد. از این منظر تجربه تیم ولز به هیچ عنوان با تیم ملی ایران قابل مقایسه نیست. ایران ششمین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کند و درحالی که تمام بازیکنان ولز اولین حضور در چنین تورنمنتی را پشت سر می‌گذارند، بسیاری از بازیکنان ایران تجربه دو یا سه دوره حضور در مسابقات را دارند.
تیم ولز در نخستین بازی خود در جام جهانی با سیستم سه دفاعه و با ۵ هافبک و دو مهاجم به میدان رفت. پیش‌بینی می‌شود پیج در مقابل ایران هم از همین آرایش استفاده کند. ژنرال ولز نیز کسی نیست جز گرت بیل فوق ستاره دنیای فوتبال که تا همین چند سال قبل عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ را یدک می‌کشید. بیل در بازی برابر امریکا هم فرشته تیمش شد و توانست در فاصله ۱۰ دقیقه مانده تا پایان بازی یک پنالتی بگیرد و خودش آن را تبدیل به گل کند. از دیگر ستاره‌های ولز که باید مراقب آنها بود می‌توان به دنیل جیمز بازیکن سابق یونایتد، هری ویلسون هافبک فولهام، آرون رمزی بازیکن سابق آرسنال و یوونتوس و فعلی نیس فرانسه و بن دیویس مدافع تاتنهام اشاره کرد. در مجموع فوتبال ولز با توجه به نزدیکی به لیگ برتر انگلیس بازیکنان زیادی در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا دارد.
آنچه از بازی ولز مقابل امریکا می‌شد به وضوح فهمید تمرکز مردان اژدها روی ضربات ایستگاهی و استفاده از توپ‌های سوم است. آنها احتمالا همین حربه را مقابل ایران استفاده خواهند کرد. نکته مهم این است که شاگردان کی‌روش در بازی با انگلیس نشان دادند به‌ شدت از این ناحیه ضربه‌پذیر هستند. انگلیس در نیمه نخست و روی سه کرنر سه موقعیت صددرصد گل ساخت که یکیش مشکوک به خطای پنالتی شد، یکیش خورد به تیرک و دیگری تبدیل به گل شد. حرکت از کناره‌ها و استفاده وینگرها هم بخش دیگری از طراحی حملات ولز را تشکیل می‌دهد.
در سمت مقابل تیم ملی کشورمان قرار دارد که فعلا ورای هر چیزی باید دید چقدر توانسته از لحاظ روحی و روانی ریکاوری شود. باخت ۶ بر دو در شروع یک تورنمنت بدترین چیزی است که می‌تواند برای یک تیم اتفاق بیفتد. در روزهای گذشته که به نظر نمی‌رسد شرایط از لحاظ روحی و روانی تغییری کرده باشد. کی‌روش همچنان تنش‌زا ظاهر می‌شود و بازیکنان هم زیر فشار رسانه‌ای هستند. همین دیروز مهدی طارمی مهاجم تیم ملی در مصاحبه‌ای دوباره با سوالاتی پیرامون شرایط ایران مواجه شد و پاسخ‌هایی داد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا کرد.
چیدمان تیم ملی دیگر محل مناقشه تیم ملی است. از روز سه‌شنبه هیچ کارشناسی نبوده که ترکیب ابتدایی کی‌روش مقابل انگلیس را زیر سوال نبرده باشد. کی‌روش می‌تواند تا آخر دنیا از ارنج اولیه تیمش دفاع کند و بگوید ترکیب مشکلی نداشت و آنهایی که انتقاد می‌کنند متوجه شرایط نیستند اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد. امیدواری هواداران فوتبال در ایران به تکرار نشدن این اشتباه است. اینکه کی‌روش در بازی با ولز به سیستم دفاع چهار نفره برمی‌گردد یا همچنان می‌خواهد مالیخولیای خودش را به تیم تزریق کند سوالی است که در روز بازی با یاران ولز مشخص خواهد شد. اینکه پیرمرد پرتغالی بار دیگر هرچه هافبک با خودش به قطر برده را می‌ریزد در زمین مسابقه یا تصمیمات دیگری خواهد گرفت هم همین‌طور.
مهدی طارمی نقطه امید تیم ملی ایران برابر ولز خواهد بود. او همان نقشی را برعهده خواهد داشت که گرت بیل در ولز. تقابل این دو ستاره که یکی در روز نخست جام جهانی دو گل زد و دیگری یک گل از جذابیت‌های این مسابقه حساس خواهد بود. ولز می‌داند در صورت از دست دادن امتیاز برابر ایران و باتوجه به اینکه بازی سومش مقابل انگلیس است کار بسیار سختی برای صعود خواهد داشت. بنابراین تلاش خواهد کرد از وضعیت تیم ملی و روحیه شکننده بازیکنان ایران نهایت استفاده را ببرد و با یک سه امتیاز شیرین در کورس صعود بماند. ایران وضعیتی به مراتب اورژانسی‌تر از ولز دارد. شاید عده‌ای بگویند تساوی در این بازی می‌تواند امیدوار‌کننده باشد، چراکه با کسب یک سه امتیاز مقابل امریکا، ایران ۴ امتیازی خواهد شد و به صعود امیدوار، ولی وارد شدن به چنین شرایطی ریسکی بزرگ به دنبال خواهد داشت.  بار قبل که کی‌روش از به میان آوردن تمام تجربه و تخصصش حرف زد ایران ۶ بر ۲ به انگلیس باخت. هواداران امیدوارند مستر سی‌کیو این‌بار بتواند سربلند بیرون بیاید و امیدهای ایران برای صعود در همان بازی دوم تبدیل به ناامیدی کامل نشود.

شرط حضور بیرانوند در بازی مقابل ولز

فارس : دیدار ایران و ولز از ساعت ۱۳:۳۰ جمعه در ورزشگاه احمد بن علی الریان برگزار می‌شود.
شرط حضور بیرانوند در بازی مقابل ولز

علیرضا بیرانوند به یک شرط درون دروازه ایران مقابل ولز قرار می‌گیرد. علیرضا بیرانوند که در دقایق ابتدایی دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل انگلیس از ناحیه بینی دچار شکستگی شد، پس از مرخصی از بیمارستان در دو جلسه اخیر تمرین شاگردان کی‌روش غایب بوده است.

دروازه‌بان ایران قرار است امروز بار دیگر مورد تست پزشکی قرار بگیرد و در صورتی که پزشکان پس از بررسی‌های نهایی پاسخ مثبتی به وضعیت وی بدهند، احتمال دارد مقابل ولز در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرد.

دیدار ایران و ولز از ساعت ۱۳:۳۰ جمعه در ورزشگاه احمد بن علی الریان برگزار می‌شود.

سورپرایز بزرگ کی‌روش برای بازی با ولز

خبر ورزشی : قلی زاده در تمرینات روزهای اخیر هم بسیار آماده و با انگیزه نشان داد و از قطر خبر می رسد که ممکن است قلی زاده سورپرایز بزرگ کی‌روش برای بازی با ولز باشد و جهانبخش نیمکت نشین شود.
سورپرایز بزرگ کی‌روش برای بازی با ولز

تیم ملی درحالی در اولین بازی خود در جام جهانی شکست سنگینی متحمل شد که در بازی مقابل انگلیس خیلی از بازیکنان تیم ملی اصلا در حد و اندازه‌های خودشان ظاهر نشدند. یکی از این نفرات علیرضا جهانبخش ستاره لژیونر کشورمان بود که عملکرد خوبی مقابل انگلیس نداشت. جهانبخش که در تیم باشگاهی اش هم نیمکت نشین است، در بازی با انگلیس در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفت ولی نمایش ضعیف او و البته فرصت عالی که در نیمه اول خراب کرد، موجب شد تا کی‌روش در بین دو نیمه جهانبخش را بیرون بکشد.

بعد از بازی مقابل انگلیس انتقادها از کاپیتان سوم تیم ملی به اوج خودش رسید و خیلی‌ها از عملکرد علیرضا انتقاد کردند. از طرفی علی قلی زاده که به جای جهانبخش در دیدار مقابل انگلیس به زمین آمد، عملکرد خوبی داشت و موفق شد پاس گل هم بدهد.

قلی زاده در تمرینات روزهای اخیر هم بسیار آماده و با انگیزه نشان داد و از قطر خبر می رسد که ممکن است قلی زاده سورپرایز بزرگ کی‌روش برای بازی با ولز باشد و جهانبخش نیمکت نشین شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی در صورتیکه قلی زاده هم فیکس به میدان نرود، به احتمال زیاد جهانبخش جایی در ترکیب اصلی تیم ملی نخواهد داشت.

یا حالا یا هیچ‌وقت

دنیای اقتصاد : بعد از یک شکست سنگین و باورنکردنی برابر انگلستان، تیم ملی ایران باید آماده باشد تا از ساعت ۱۳:۳۰ جمعه به وقت تهران، در دومین بازی از مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف ولز برود؛ دیداری بسیار سرنوشت‌ساز که نشان خواهد داد آیا رویای ایران برای رقم زدن نخستین صعود تاریخ از مرحله گروهی جام‌جهانی زنده خواهد ماند یا همه‌چیز زودتر از آنچه تصور می‌کردیم به پایان می‌رسد.
یا حالا یا هیچ‌وقت

در انتظار انقلاب در ترکیب

آنچه تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، این است که ترکیب تیم ملی کشورمان برای بازی با ولز دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد شد. انتقادها از ارنج اصلی تیم در بازی با انگلیس، از همان زمان اعلام نام نفرات آغاز شد. کارلوس کی‌روش در اقدامی که نظیر آن طی هشت سال دوران کارش در ایران دیده نشده بود، از آرایش سه دفاع استفاده کرد و البته بعضا نفراتی را برای حضور در زمین برگزید که مدت‌ها از آخرین بازی درست و درمان‌شان برای تیم ملی می‌گذشت. روزبه چشمی، مجید حسینی و علی کریمی‌(بازیکن سابق استقلال و سپاهان) از این دسته بودند. روشن بود که تیم ملی با این ترکیب و سیستم عجیب برابر انگلستان رستگار نخواهد شد و همین اتفاق هم رخ داد.

کی‌روش با انجام تعویض‌های فراوان تلاش کرد اشتباهات ابتدایی‌اش را جبران کند، اما کوشش او دیرهنگام و ناکافی بود. در نتیجه انتظار داریم امروز در ترکیب ایران شاهد تغییرات زیادی باشیم. یکی از این دگرگونی‌ها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، چرا که گفته می‌شود علیرضا بیرانوند به دیدار با ولز نمی‌رسد و باید دید کی‌روش از بین سه دروازه‌بان دیگرش در اردو کدام یکی را برای حضور در این دیدار انتخاب می‌کند. به علاوه احتمال پررنگی وجود دارد که از ابتدا شاهد حضور نفراتی همچون محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون در زمین مسابقه باشیم.

آخرین فرصت

برای خیلی از آنهایی که امروز در اردوی تیم ملی هستند، بازی با ولز آخرین فرصت است که از خوردن برچسب «بازنده» روی این نسل جلوگیری کنند. تعارف که نداریم؛ ایران پیرترین تیم جام را به قطر برده و هدفش تنها بهره‌برداری حداکثری از مجموعه‌ای بوده که قریب به یک دهه کنار هم و با همین مربی کار کرده‌اند. این تیم در دو جام‌جهانی قبلی از گروهش صعود نکرد و در دو دوره جام ملت‌های آسیا هم موفق به حضور در مسابقه نهایی نشد. آن نتایج تا حدودی تفسیرپذیر بودند و خود ملی‌پوشان بارها منت شکست‌های نزدیک برابر آرژانتین یا اسپانیا را بر سر مردم ایران گذاشتند. امروز اما زمان دیگری است. با شعار «نسل طلایی» و به میل بازیکنان، کارلوس کی‌روش با وجود ناکامی در کلمبیا و مصر به ایران بازگشت.

او آمد تا تیم ایران را برای رقم زدن نخستین صعود تاریخش کمک کند. حتی خودش هم در مصاحبه‌ای به صراحت ایران را در کنار ژاپن تنها تیم‌های آسیایی دارای بخت صعود معرفی کرد. در نتیجه شکست برابر انگلستان با آن نتیجه غیرقابل هضم بود و حالا زمان جبران فرا رسیده است. تیم ایران باید از بازی با ولز امتیاز بگیرد. شکست در این مسابقه به معنای حذف قطعی تیم ملی است، اما پیروزی برابر رفقای گرت بیل، ایران را با بخت قابل توجهی به بازی روز آخر برابر آمریکا می‌فرستد. ولز در مسابقه اول خود با آمریکا به تساوی یک-یک رسید. دیگر بازی گروه دوم هم فردا شب از ساعت ۲۲:۳۰بین آمریکا و انگلستان برگزار خواهد شد.

ارزیابی وضعیت فنی تیم ملی پیش از دیدار ایران-ولز

تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فردا، جمعه، باید به مصاف ولز برود تا شاید بازی مرگ و زندگی‌اش در جام جهانی را تجربه کند. مثل انگلیس، ایران و ولز هم در هیچ مسابقه رسمی تا به حال به مصاف هم نرفته‌اند و این بازی اولین دیدار رسمی آنها خواهد بود که قرار است در جام جهانی رقم بخورد.

مستطیل شاد می‌شود؟

تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فردا، جمعه، باید به مصاف ولز برود تا شاید بازی مرگ و زندگی‌اش در جام جهانی را تجربه کند. مثل انگلیس، ایران و ولز هم در هیچ مسابقه رسمی تا به حال به مصاف هم نرفته‌اند و این بازی اولین دیدار رسمی آنها خواهد بود که قرار است در جام جهانی رقم بخورد. البته دو تیم پیش‌تر در یک دیدار تدارکاتی که مربوط به سال‌های بسیار دور است با هم مصاف کرده‌اند. این موارد ولی چندان تأثیری در حال و روز کنونی دو تیم نخواهد داشت، به ویژه ایران که بازی نخست را بدجور مقابل انگلیس واگذار کرده و حالا قعرنشین گروه دوم رقابت‌های جام جهانی است. برخلاف شاگردان کی‌روش، تیم ولز از بازی نخست با امتیاز بیرون آمده و مقابل آمریکا یک – یک کرده است. همین دو نتیجه خیلی زود کار ایران در این گروه را به مرگ و زندگی کشانده است. در واقع ایران اگر در این بازی ببازد، یکی از اولین حذف‌شده‌های جام جهانی لقب خواهد گرفت. این تیم که در جام جهانی قبلی با چهار امتیاز فرصت صعود نداشته، طبیعی است که حتی اگر در دیدار آخرش برابر آمریکا را برنده شود ولی به ولز ببازد، با سه امتیاز راه به جایی نخواهد برد. البته که این یک روی سکه است و ایران هنوز دو معادله بدردبخور پیش‌رو دارد. اول اینکه بازی را برنده شود؛ اگر چنین شود بازیکنان تیم ملی از لحاظ روحی و موقعیت در جدول بهبود و رشد پیدا خواهند کرد و بدیهی است که انگیزه‌شان برای بازی آخر هم چند برابر می‌شود. حتی کسب تساوی در این بازی هم باز شانس را به ایران می‌دهد. اگر ایران با ولز مساوی کند و آمریکا در دیدار برابر انگلیس بازنده باشد، آن وقت ایران هم‌امتیاز با آمریکا می‌شود. سرنوشت صعود به این ترتیب به روز آخر کشیده خواهد شد که ایران و آمریکا با یکدیگر و ولز و انگلیس هم با هم مسابقه خواهند داد. با فرض شکست احتمالی ولز برابر انگلیس در روز پایانی، ایران فرصت خواهد داشت تا با شکست‌دادن آمریکا در روز سوم، با چهار امتیاز به عنوان تیم دوم راهی دور دوم شود. بدیهی است که اینها همه گمانه‌زنی است و باید بازی به بازی پیش رفت. وقتی هم صحبت از بازی می‌شود مسئله و دغدغه همین تیم ولز با ستاره‌ای همچون گرت بیل است. با توجه به ترکیب نامناسبی که کارلوس کی‌روش در دیدار نخست برابر انگلیس داشت، انتظار می‌رود که در بازی دوم تغییرات مهمی در ترکیب صورت بگیرد. جدی‌ترین تغییر حضور دروازه‌بانی جدید در تیم ملی است. علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اصلی ایران در دیدار برابر انگلیس در همان دقایق نخست مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. بینی علیرضا بیرانوند شکسته و او تمرین روز گذشته را هم از دست داده است. اگر او می‌خواهد بازی کند باید حتما با نقاب باشد ولی مسئله اینجاست که نقاب سایز صورت بیرانوند باید سفارش داده شود و بعید است به‌موقع آماده شود. جانشین او یعنی سیدحسین حسینی هم روز خوبی را سپری نکرد و روی کاغذ شانسی برای قرارگرفتن در ترکیب نخواهد داشت. به این ترتیب به نظر می‌رسد فرصت به امیر عابدزاده می‌رسد تا از همان ابتدا به عنوان دروازه‌بان اصلی برابر ولز به میدان برود. در خط دفاعی هم انتظار می‌رود تغییراتی صورت بگیرد. روزبه چشمی و مجید حسینی در بازی برابر انگلیس روز کابوس‌واری داشتند و بدیهی است اگر کی‌روش در پی ترمیم این نقطه باشد باید تغییراتی اعمال کند. این موضوع شامل خط میانی هم می‌شود جایی که هافبک دفاعی تیم، علی کریمی، در بازی مقابل انگلیس فروغی نداشت. شاید حضور مجدد سعید عزت‌اللهی در ترکیب در این نقطه از زمین کارگشا باشد. نهایتا علامت سؤال بزرگ هم مربوط به تغییرات در خط حمله ایران است. کی‌روش در بازی نخست تیم ملی را با سیستم ۱-۴-۵ راهی زمین کرده بود ولی اگر می‌خواهد شانسی برای بقا در این جام داشته باشد، نیاز است تیم را هجومی‌تر کند. وقتی صحبت از هجوم می‌شود، اسم سردار به میان می‌آید. او از کمند مصدومیت رها شده و حالا فقط منتظر حضور در ترکیب اصلی است. اگر او برسد، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به عنوان وینگر، عناصر خطرناک ایران در خط حمله خواهند بود.

واژه جدید در ادبیات کی‌روش؟
تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی باید فردا دومین دیدارش در جام جهانی را مقابل ولز برگزار کند که شرایط تقریبا پیچیده‌ای بر اردو حاکم است. شکست سنگین تیم ملی در دیدار نخست مقابل انگلیس، از لحاظ روحی بازیکنان و اعضای کادر فنی را تحت فشار قرار داده و به نظر می‌رسد برای هضم آن شکست عجیب، نیاز به کسب یک برد شیرین برابر ولز است تا قطار تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ روی ریل برگردد. البته هم بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران و هم کارلوس کی‌روش به خوبی می‌دانند این برگشت کار دشواری است. همان‌طور که انتظار می‌رفت اتفاقات رخ‌داده در ایران روی کار تیم ملی تأثیر مستقیم گذاشته و بازیکنان تمرکز و آمادگی لازم برای حضور در جام جهانی را نداشتند. شاید به همین دلیل است که کارلوس کی‌روش، مرد اول نیمکت ایران در قطر، این روزها بیش از هر زمان دیگری از واژه «دشمن» استفاده می‌کند؛ واژه‌ای که معمولا در ادبیات او به ندرت آن هم با چنین حجم بالایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کی‌روش روز گذشته در تمرین شبیه‌سازی برای دما و زمان بازی برای تقابل با ولز، قریب به چهار دقیقه روبه‌روی خبرنگاران حاضر در کمپ الریان قطر قرار گرفت و در دو بخش صحبت‌هایش را مطرح کرد. بخش نخست حرف‌های او درباره اتفاقات بازی انگلیس بود و بخش دوم، انتقاد از یکی از رسانه‌ها که ترکیب تیم ملی مقابل انگلیس را صبح روز بازی با این تیم فاش کرده بود. کی‌روش صراحتا از اینکه کسی در مجموعه‌اش اخبار داخلی را فاش کرده ناراحت بود. با این حال، در همان دو دقیقه نخست اتفاق عجیبی رخ داد و سرمربی پرتغالی تیم ملی در عرض قریب به ۶۰ ثانیه، پنج بار از کلمه «دشمن» استفاده کرد. او ابتدا درباره بازی با انگلیس حرف زد و گفت: «از حمایت‌های شما تشکر می‌کنم. هیچ‌وقت علاقه نداریم داخل زمین باشیم، اما نتوانیم افتخاری برای هواداران خودمان کسب کنیم. نتیجه‌ای که به دست آمد باعث می‌شود از این نتیجه بیاموزیم. انگلیس احتمالا اکنون یکی از نامزدهای قهرمانی جام جهانی است. باید با رفتار و رویکرد مناسب روحی و ذهنی درون زمین باشیم و خودمان باشیم».

از این بخش به بعد صحبت‌های کی‌روش مربوط به تأکید فراوان روی کلمه «دشمن» است: «همان‌طورکه دیروز هم گفتم، بازیکنان تیم ملی دشمنان ما نیستند، [تأکید می‌کند] دشمن ما نیستند. به کسانی که می‌خواهند بازیکنان را تبدیل به دشمنان کشور کنند، تبریک می‌گویم چون کارشان را درست انجام دادند. اطمینان دارم اکثر مردم ایران می‌دانند که این بازیکنان در طول سال‌های طولانی، باعث شادی و افتخار آنها شدند. می‌خواهم این نظریه را که بازیکنان تیم ملی دشمنان ما هستند، تخریب کنم و با آن بجنگم، دشمنان ما کسانی هستند که تلاش کردند تمرکز ما را بر هم بزنند. کسانی که فکر می‌کنند دیدار مقابل تیم‌هایی چون انگلیس و پرتغال در جام جهانی مانند پلی‌استیشن است. به افرادی که این کار را انجام دادند؛ تبریک می‌گویم و به‌نظرم آنها باید از خودشان راضی باشند».

به نظر می‌رسد اشارات متعدد کی‌روش به دشمن مربوط به اتفاقات یکی دو ماه گذشته در ایران است. او یک روز قبل از گفت‌وگوی اخیرش، فیلمی در اینستاگرام منتشر کرد و با نشان‌دادن بخشی از الفاظ نادرست خطاب به بازیکنان تیم ملی، خیلی کوتاه نوشت که «بازیکنان تیم ملی دشمن ما نیستند». تأکید کی‌روش روی این کلمه مشخص می‌کند که اتفاقات اخیر و نگاهی که در فضای مجازی به بازیکنان تیم ملی شده، تمرکز آنها را به هم زده است. کی‌روش این موضوع را دلیل اصلی ناکامی بازیکنانش در دیدار نخست می‌داند و به همین دلیل است که مدام روی کلمه «دشمن» تأکید دارد. اینکه چقدر ایده کارلوس برای استفاده از این واژه صحیح باشد یا اینکه تحلیل‌هایش در این زمینه درست باشد، چندان مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی ایران در تلاش است تا بخشی از فشارهای موجود روی بازیکنانش را در آستانه بازی حساس با ولز بردارد. احتمالا از این به بعد بازیکنان تیم ملی دیگر چندان خودشان را درگیر چنین مواردی نکنند تا اگر حساسیتی به وجود بیاید، همین سرمربی بتواند آنها را مدیریت کند. با این حال، این موارد و ادبیات جدید، بخشی از اتفاقات این روزهای تیم ملی است چون فعالیت بیشتر کارلوس کی‌روش که در فضای مجازی صورت گرفته و انتشار چند پست خبرساز، حالا انتقادها را متوجه این مربی کرده و او هم چندان از همان فضایی که بازیکنان تیم ملی قبل از شروع جام جهانی در آن قرار گرفته بودند، در امان نمانده است./شرق

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.