تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آذر 1401 - 7:25
کد خبر : 117456

فردا همه ایرانی هستیم

فردا همه ایرانی هستیم

آرمان شرق-گروه جامعه:تیم ملی مانند پرچم و سرود ایران هویت ملی ما محسوب می شود، اینها شناسه‌های تاریخی ما ایرانی‌ها هستند و نباید به آنها توهین شود. نباید با بی حرمتی و تضعیف روحیه کاری کرد که تیم ملی به عنوان نماینده ایران دچار تضعیف روحیه شوند و شکست مفتضحانه مقابل رقبای خارجی شوند. گرچه معتقدم که افرادی‌که خواستار شکست تیم ایران هستند، قلیل‌اند اما متاسفانه گروهی از آنها ایرانیانی هستند که تاثیر گذارند و می‌توانند منشا اثر باشند. در چنین شرایطی مردم ما باید به هوش باشند و غیرتمندانه و متعصبانه این نمایندگان ملی کشورمان را در بزرگترین رویداد جهانی ورزش فوتبال حمایت کنند.

فردا همه ایرانی هستیم

آرمان امروز: شاید اولین بار در تاریخ جام جهانی بود که این تیم ورزشی توسط هواردانش، هوو و ناسزا می‌شنود.  همچنین در آستانه بازی‌های مهم و تاریخی این معتبرترین جام جهان، برخی از سلبریتی‌های یک کشور آرزوی ناکامی و شکست تیم ملی کشورشان را داشته باشند! تیمی که از چند هفته قبل و به‌دنبال اظهار نظرهای برخی از بازیکنان، در مورد اعتراض های اخیر در ایران، به شدت مورد حمله در صفحات مجازی قرار گرفت. هجمه هایی که با آتش زدن بیلبوردهای مرتبط با تیم ملی و هجوم کاربران فضای مجازی به صفحات اعضای تیم ملی و راه انداختن کمپین تحریم تیم ملی در جام جهانی ادامه پیدا کرد و نمود بارز آن در استادیوم خلیفه بود که ۹۰ دقیقه مورد بی‌مهری طرفداران فوتبال قرار گرفتند. در این شرایط برخی از چهره‌های سیاسی  در توئیتر و اینستاگرام هم این ویدیو‌هایی از اعتراضات مردم نسبت به تیم ملی وجود داشت را (برعکس صدا و سیما) انکار نکردند؛ فقط آن را نشانه وطن‌فروشی تماشاگران دانستند!. در عوض برخی چهره های سیاسی دیگر مانند جواد ظریف این افراد را متهم ‌کرد که حین مذاکرات هسته‌ای پشت تیم خودی را خالی کرده‌اند و مدام علیه تیم مذاکره‌کننده ایران موضع می‌گیرند و تمرکز تیم را به هم می‌زنند.
در اینکه رویداد جام جهانی مهم‌ترین اتفاق دنیا در تمامی عرصه‌ها بوده و تریبونی قوی برای انتقال پیام‌ها و اخبار مختلف محسوب می‌شود، شکی نیست‌. تمرکز اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های جهان روی مسابقات جام جهانی و حواشی آن است. هرچند تیم ایران در قیاس با انگلیس، ولز و آمریکا اگر چه از لحاظ امکانات، سطح بازیکنان و آماده سازی، قابل مقایسه نیست اما روحیه سلحشوری امتیاز همیشگی و ایرانی قهرمانان ما برابر همتایان بیگانه بوده است و از همیشه از پشتوانه مردمی به عنوان «یار دوازدهم» بهره برده است. این بار هم اگر در آستانه یکی از حساس‌ترین مسابقات ایران در یک دهه گذشته که فردا جمعه با ولز صورت می‌گیرد، این حمایت وجود نداشته باشد در صورت شکست باید تیم ملی ایران چمدان‌های خود را ببندد و بازی آخرش مقابل آمریکا تشریفاتی خواهد بود. این موضوع زمانی مشکل ساز می‌شود که نسلی از بهترین‌های فوتبال ایران، نمی‌توانند تاریخ سازی کنند و برای اولین بار از مرحله گروهی بالا بروند. آنچه که این روزها نیاز فوتبال ایران و در کل کشور ما است، «همدلی»‌ و «عرق ملی» است. موضوعی که همیشه در ایران وجود داشته و این‌بار نیز بسیاری از مردم از جمله عماد افروغ، جامعه شناس امیدوار است، اتفاقات ناگوار مسابقه مقابل انگلستان مانند یک کابوس تلخ، خیلی زود به فراموشی سپرده شود.
نماینده هویت ملی باشیم


در این شرایط دکتر عماد افروغ، جامعه شناس مطرح کشورمان در گفت و گو با خبرنگار «آرمان امروز»، با ذکر این نکته که ریشه این برخوردها را باید در گذشته و تاریخ کشورمان جست‌وجو کرد، می‌گوید: «واقعیت این است که در طول تاریخ‌، آنگونه که باید و شاید روی آموزش و اهمیت «هویت ملی»، جایگاه سرود ملی و پرچم کشورمان کار نشده  و نتوانسته‌ایم اهمیت این موضوع را به نسل‌های جدید خصوصا به ورزشکاران منتقل کنیم.
وی با ذکر تجربه خود در مورد تذکر به ورزشکاران در این زمینه معتقد است : «وقتی که یکبار در جلسه مسئولان کمیته المپیک شرکت داشتم، اعلام کردم که باید به ورزشکاران آموخت که هویت ملی به چه معناست؛ نه اینکه اهمیت این امر را به قضا و قدر واگذار کرد. باید ورزشکار ما بیاموزد که به ملت، هویت، سرود ملی و پرچم خود عرق و تعصب داشته باشد. هر چه باشد ما در میان همین هویت ملی به دنیا می‌آییم و رشد می‌کنیم. پس مانند هر انسان دیگری در این جهان باید قدردان هویت ملی خود باشیم.
معجونی که غرب برای ما تدارک دیده
عماد افروغ با ذکر این نکته که کوتاهی ما در آموزشِ اهمیت این شاخصه ملی، باعث شده تا برخی افراد و گروه‌ها تصویرهای دیگری را از هویت ملی ما ارائه دهند، خاطر نشان می‌کند: «همان افرادی هویت ملی را معجونی از دین، ایرانی بودن و آمیزه‌های غربی می‌دانند. این در حالی است که اگر به ریشه‌های موضوع هویت ملی نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که هویت ملی اگرچه آمیزه‌ای از دین و فرهنگ ایرانی دارد اما تناسبی با شاخصه‌های غربی ندارد.»
وی تصریح کرد: ایرانیان از همان قرن‌های پیشین قومی یکتا پرست بودند با این حال همان گروهی که گفتیم تلاش کرده‌اند تا ایرانیت را در برابر اسلامیت قرار دهند. برعکس این مشاهده شده و تناسبی با هویت ملی ما ندارد. به بیان دیگر شاید در لایه‌های رویی هویت ملی‌، نمادهایی از غربی گرایی وجود داشته باشد، مانند سبک زندگی و… اما در لایه های زیرین مانند مدرنیته و فردگرایی آن را نپذیرفته‌اند. این‌ها باید از مدارس و دانشگاه‌های ما به نسل جوان منتقل می‌شد. اما به دلیل بدفهمی این اتفاق رخ نداده است.»
برچسب محترم ملی
این جامعه شناس تاکید می‌کند: ما باید بپذیریم و آموزش ببینیم  که به هر موضوعی که برچسب ملی می‌خورد، احترام بگذاریم. تیم ملی ما، جزو عزیزان ما هستند و مایه افتخار ما ایران و ایرانی محسوب می‌شوند، پس نباید آنها را تضعیف کرد.
وی با اشاره مستقیم به بازی دوشنبه بین ایران و انگلستان و حواشی آن، می‌افزاید: فشارروحی و روانی ناشی از شعارها و بی‌احترامی‌های گروهی که با برنامه یا شاید به‌دلیل عدم آگاهی، آرزوی باخت تیم ایران را می‌کردند یا پرچم تیم انگلستان را در ورزشگاه و حتی خیابان‌های تهران می چرخاندند، باعث شد تا بازی عادی تیم ملی تحت تاثیر مستقیم قرار گیرد. در واقع بازی اخیر ایران بیشتر از جنبه‌های فنی، مسائل غیرفوتبالی دخالت داشتند و تکنیک و تاکتیک فدای حاشیه ها و جنگ روانی شد.
این جامعه شناس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایرانیان قومی جمع‌گرا هستند، باور دارد: «چنین قومی نباید هیچ‌گاه دچار گسستگی و جدایی شود. متاسفانه این سرایه‌های سیاسی و طیفی تحت هر شرایطی می‌تواند اثرگذار باشند. کمااینکه در بازی با انگلستان مصداق آن را شاهد و نظاره‌گر بودیم.
بازهم تاکید می‌کنم که تیم ملی مانند پرچم و سرود ایران هویت ملی ما محسوب می شود، اینها شناسه‌های تاریخی ما ایرانی‌ها هستند و نباید به آنها توهین شود. نباید با بی حرمتی و تضعیف روحیه کاری کرد که تیم ملی به عنوان نماینده ایران دچار تضعیف روحیه شوند و شکست مفتضحانه مقابل رقبای خارجی شوند. گرچه معتقدم که افرادی‌که خواستار شکست تیم ایران هستند، قلیل‌اند اما متاسفانه گروهی از آنها ایرانیانی هستند که تاثیر گذارند و می‌توانند منشا اثر باشند. در چنین شرایطی مردم ما باید به هوش باشند و غیرتمندانه و متعصبانه این نمایندگان ملی کشورمان را در بزرگترین رویداد جهانی ورزش فوتبال حمایت کنند. در واقع همه ما باید فردا یکپارچه ایرانی باشیم‌. ایرانی واحد تحت هویتی یکپارچه و منسجم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.