تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 6:16
کد خبر : 116751

دیدار گرم در اوج جنگ‌سرد / آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

دیدار گرم در اوج جنگ‌سرد / آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

آرمان شرق- گروه بین الملل:«من او [شی] را خوب می‌شناسم، او هم مرا می‌شناسد. ما فقط باید بفهمیم که خطوط قرمز کجا هستند و مهم‌ترین چیزها برای هر یک از ما در دو سال آینده چیست؟»

دنیای‌اقتصاد : جنگ روسیه در اوکراین ادامه دارد. چین عزم خود را برای تصرف تایوان دو برابر کرده است. در ایالات متحده، درگیری بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، اختلافات سیاسی را سخت‌تر کرده است. با توجه به گرفتاری دولت بایدن در چندین جبهه، به نظر می‌رسد کره‌شمالی یک کشور کوچک و منزوی با ۲۵میلیون نفر، مصمم است که کاری کند که توجه واشنگتن به او هم جلب شود.

رهبر این کشور، کیم جونگ‌اون هشدار داد که ایالات متحده دیگر نباید خود را ابرقدرت «تک‌قطبی» در یک «جنگ سرد» جدید تلقی کند. «چو سانگ هون» در گزارش ۱۳نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، کیم بیشتر سال را به دشمنی با ایالات متحده و متحدانش گذرانده است، تعداد بی‌سابقه‌ای موشک (۸۶ مورد) را آزمایش کرده و حتی برای شلیک یک موشک هسته‌ای به کره‌جنوبی تمرین کرده است. کره‌شمالی طی یک روز در این ماه، ۲۳موشک شلیک کرد که یکی از آنها به آب‌هایی در ۳۵مایلی ساحل شرقی کره‌جنوبی سقوط کرد و ساکنان جزیره را بر آن داشت تا به دنبال پناهگاهی در زیر زمین بروند. این کشور در هفته‌های اخیر هواپیماهای جنگی دوران شوروی را به پرواز درآورد و صدها گلوله توپ را در نزدیکی مرز با همسایه جنوبی پرتاب کرد. علاوه بر آن، یک موشک بالستیک میان‌برد بر فراز ژاپن شلیک کرد.

با توجه به تهدید روسیه به استفاده از تسلیحات هسته‌ای و بدتر شدن روابط بین واشنگتن و پکن، کیم به احتمال زیاد فرصت را احساس می‌کند: در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای بی‌ثبات است (و با مصونیت مجازی و تلاش برای به دست آوردن اهرم دیپلماتیک) زمان بهتری برای آزمایش تسلیحات، نمایش فناوری پیشرفته‌اش و تحریک دشمنانش وجود ندارد. «لی سونگ هیون» کارشناس کره شمالی در بنیاد بوش برای روابط آمریکا و چین‌ می‌گوید: «کره شمالی هر آنچه را بخواهد شلیک می‌کند و هر آنچه را بخواهد آزمایش کند، به راحتی آزمایش می‌کند. اما ما در زمانی هستیم که نه ایالات متحده و نه کره جنوبی نمی‌توانند کاری در این زمینه انجام دهند.» به اعتراف خود کیم، اقتصاد کره‌شمالی به‌شدت تحت تاثیر سال‌ها تحریم‌های سازمان ملل و همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است. اما رهبر ۳۸ساله کره‌شمالی که بیش از یک دهه پیش قدرت را به‌دست گرفت، به نظر می‌رسد که موج ژئوپلیتیک را به نفع خود می‌بیند. طی یک سخنرانی پارلمانی در سال گذشته، کیم از یک «جنگ سرد نو» سخن گفت که در سراسر جهان در حال ظهور است. در سخنرانی دیگری، او کشورش را تشویق کرد تا برای «تغییر جهان تک‌قطبی مورد حمایت ایالات متحده به جهانی چند قطبی» آماده شود که در آن چین و سایر دشمنان ایالات متحده به یکسان نقش رهبری دارند.

به گفته تحلیلگران، این تحولات امیدهایی را در پیونگ‌یانگ ایجاد کرده است که کره‌شمالی می‌تواند دوباره از حمایت مالی و نظامی که از پکن و مسکو طی «جنگ سرد قدیم» بهره‌مند می‌شد، برخوردار شود. لی گفت: «هیچ کشوری مانند کره‌شمالی از جنگ سرد جدیدی استقبال نمی‌کند؛ زیرا ارزش استراتژیک این کشور را برای چین و روسیه افزایش می‌دهد.» برای کشوری منزوی و توسعه‌نیافته مانند کره‌شمالی که خود را در بن‌بست دائمی با دشمنان خارجی می‌بیند، هیچ محیطی مانند جنگ سرد برای بقای آن مساعد نیست. یک مکتب فکری وجود دارد که جنگ سرد در آن هرگز به پایان نرسید و اینکه خط جداکننده بین دو کره که به «منطقه غیرنظامی‌شده» معروف است، نمادی از کار ناتمام دوئل قدرت‌های بزرگ است. (جنگ کره در سال۱۹۵۳ با آتش‌بس پایان یافت، به این معنی که دو کشور از نظر فنی هنوز در حال جنگ هستند.) طرح بقای خاندان کیم مدت‌هاست با برنامه تسلیحات هسته‌ای و وعده توسعه اقتصادی آن در مواجهه با توصیه‌های غرب گره خورده است.

کیم زرادخانه هسته‌ای خود را برای تضمین امنیت رژیمش و حفظ دست بالا در برابر کره‌جنوبی ضروری می‌داند. کیم نه تنها انتظار دارد که یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ‌تر به تقویت رهبری داخلی او کمک کند، بلکه به نظر می‌رسد معتقد است که اگر مذاکرات با ایالات متحده دوباره آغاز شود، قدرت چانه‌زنی او را افزایش خواهد داد. واشنگتن، سئول و توکیو می‌گویند کره‌شمالی ممکن است هر زمان که بخواهد یک آزمایش هسته‌ای را که هفتمین آزمایش آن است، انجام دهد. اگر چنین شود، واشنگتن و متحدانش ممکن است دستان خود را در تلاش برای اعمال مجازات‌ها بسته می‌بینند.

جو بایدن و شی‌جین‌پینگ سرانجام با یکدیگر ملاقات کردند

«جو بایدن» رئیس جمهور امریکا و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دیروز برای اولین‌بار پس از حضور بایدن در کاخ سفید، به صورت رودررو با هم ملاقات کردند. این دیدار در حالی است که رئیس‌جمهور ایالات متحده با عملکرد قوی‌تر از حد انتظار در انتخابات میان‌دوره‌ای ظاهر شده است. «پاتریک فوک»، گزارشگر الجزیره در گزارش ۱۴نوامبر در همین رابطه نوشت، این دو رهبر دیروز دوشنبه در بالی، اندونزی، دیدار کردند. حمله روسیه به اوکراین روابط بین ایالات متحده و چین را بیش از پیش تیره کرده است. در این دیدار، در طرف امریکایی مقام هایی مانند بلینکن، جنت یلن و نیکولاس برنز حضور داشتند ودرطرف چینی هم برخی مقام‌های تازه ارتقا یافته دیده می شدند از جمله دینگ ژی ژیانگ (رییس ستاد شی و وفادارترین دستیار او)، وانگ یی و برخی دیگر.
دیدار گرم در اوج جنگ‌سرد حاشیه اجلاس سران گروه۲۰؛ بالی، اندونزی/ عکس: AFP

دیدار این دو مقام در اتاق بزرگی انجام گرفت که همه غیراز بایدن و شی در آن ماسک بر صورت داشتند. این دو کشور بر سر طیفی از مسائل از جمله تایوان، کره‌شمالی و تجارت با هم اختلاف دارند. بایدن در این دیدار گفت که خطوط ارتباطی با چین برای جلوگیری از درگیری باز خواهد ماند.وی افزود دو کشور مسوولیت مشترکی دارند تا نشان دهند که می‌توانند اختلافات را مدیریت کنند واز تبدیل شدن آن به درگیری جلوگیری کنند. بایدن گفت: «من او [شی] را خوب می‌شناسم، او هم مرا می‌شناسد. ما فقط باید بفهمیم که خطوط قرمز کجا هستند و مهم‌ترین چیزها برای هر یک از ما در دو سال آینده چیست؟» بایدن یکشنبه‌شب در حالی وارد بالی شد که حزب دموکرات پس از عملکرد بهتر از حد انتظار در انتخابات میان‌دوره‌ای، کنترل سنا را در دست خود نگه داشت.بایدن دربخش دیگری از سخنان خود افزود که جهان از آمریکا وچین انتظاردارد که نقش مهمی در رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی وامنیت غذایی ایفا کنند.

رهبر چین هم در دیداربا همتای آمریکایی خودگفت که جهان به دیدار پر مخاطره بین او وبایدن توجه دارد. رهبر حزب کمونیست چین افزود روابط دو کشوردرشرایطی نیست که باید باشد. شی افزود که «ما به عنوان رهبران دو کشوربزرگ باید مسیرمناسبی را برای روابط آمریکا با چین ترسیم کنیم و روابط را ارتقا دهیم». «شی» که به شکل بی‌سابقه‌ای سومین دوره ریاست خود را در کنگره حزب کمونیست در ماه گذشته به‌دست آورد و قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ شناخته می‌شود، دیروز دوشنبه وارد اندونزی شد.گزارشگر الجزیره گفت: « شاید مثبت‌ترین نتیجه این دیداراین باشد که دو طرف کانال‌های ارتباطی را باز نگه دارند.» روابط بین ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر به‌دلیل مسائلی از هنگ‌کنگ و تایوان گرفته تا دریای چین جنوبی، مسائل تجاری و محدودیت‌های ایالات متحده بر فناوری چین بسیار بدتر شده است. پس از آنکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت به تایوان سفر کرد، تنش‌ها بیشتر شد. پکن پس از خروج پلوسی، چند روز در اطراف جزیره مانورهای هوایی و دریایی انجام داد.بایدن و شی که از زمان ریاست‌جمهوری بایدن در ژانویه۲۰۲۱، پنج تماس تلفنی یا ویدئویی داشته‌اند، آخرین‌بار در دوران دولت اوباما، زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، دیدار کردند. کاخ سفید اعلام کرد که این امید وجود دارد که این دیدار بتواند به یک رابطه پایدارتر بین دو اقتصاد بزرگ جهان منجر شود. قبل ازآغاز مذاکرات این دو رهبر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، از دولت بایدن خواست که تجارت را «سیاسی‌سازی» نکند و ادعای حاکمیت پکن بر تایوان را بپذیرد. پکن همچنین از واشنگتن می‌خواهد که تعرفه‌های اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ در سال۲۰۱۹ را لغو و محدودیت‌های دسترسی چین به تراشه‌ها و سایر فناوری‌های آمریکا را کاهش دهد. بایدن تحریم بسیاری از این فناوری‌ها را حفظ کرده و محدودیت‌هایی را برای دسترسی به فناوری‌هایی که مقامات آمریکایی می‌گویند می‌توانند در توسعه تسلیحات استفاده شوند، اضافه کرده است. بایدن نیز از پکن خواست تا رویکرد قاطعانه‌تری در قبال جنگ روسیه در اوکراین اتخاذ کند. رهبر چین تا حد زیادی از انتقاد علنی از اقدامات رئیس‌جمهور روسیه خودداری کرده است و پکن در برخی رای‌گیری‌های مهم سازمان ملل [در قبال برخی تحولات مرتبط با روسیه] رای ممتنع داده است. رسانه‌های چینی گزارش دادند که «شی» دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و مکی سال رئیس‌جمهور سنگال داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.