نمایندگان در دفاع از عملکرد دولت چه می‌گویند؟

روز گذشته خبرگزاری وابسته به دولت در چند گفت‌وگو بر عملکرد مثبت دولت و لزوم جلوگیری از افزایش سقف بودجه در مجلس تاکید کرد. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به تکالیفی که در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس به دوش دولت گذاشته شد، تاکید کرد: این تکالیف بیش از منابعی بود که در اختیار دولت قرار داشت و در بانک‌ها تعریف شده بود.  همچنین محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: سازمان برنامه به دور از نگاه‌های پوپولیستی بودجه‌نویسی می‌کند. وقتی بار اضافی بر دوش سازمان برنامه‌وبودجه قرار می‌دهیم، نباید توقع اجرا شدن آنها را هم داشته باشیم.

زیرا سازمان برنامه مکلف است دخل‌وخرج بودجه را با هم ببیند.  از سوی دیگر محمد سبزی، نماینده ساوه و عضو فراکسیون انقلاب در مجلس اظهار کرد: در بررسی لایحه بودجه در مجلس نباید به گونه‌ای عمل کنیم که سقف بودجه با در نظر گرفتن درآمدهای غیر واقعی و غیر قابل تحقق افزایش یابد. ایجاد درآمدهای غیر‌واقعی و در نظر گرفتن مصارف برای آنها باعث ایجاد توقع در میان مردم می‌شود و وقتی این اعتبارات محقق نشود موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کند.

همچنین علی‌اکبر علیزاده، عضو فراکسیون انقلاب مجلس گفت: نمایندگان در زمان بررسی بودجه در مجلس نباید منابع مالی را که مشکوک‌الوصول هستند یا اینکه محقق نمی‌شوند برای بودجه در نظر بگیرند و برای آن هزینه بتراشند حتی اگر منبع مالی تعیین شده برای بودجه مشکوک‌الوصول باشد نباید برای آن هزینه در نظر گرفته شود. علاوه بر این حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس تاکید کرد: نباید با افزایش منابع درآمدی و ایجاد منابع غیر‌واقعی در بودجه زمینه‌ساز عدم تحقق تکالیف و احکام بودجه و در نهایت ایجاد نارضایتی در میان مردم شویم.

چه انتقادی بر دولت وارد است؟

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار و نایب رئیس اول کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه، گفت: گزارش اجرای تبصره ۱۸ در ۷ ماهه ۱۴۰۱ و ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ در مجلس بررسی شد، اما متاسفانه با وجود اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه ۲هزار میلیاردی مربوط به تبصره ۱۸ محقق شد، اما دولت تنها ۵۹ درصد از این تبصره را اجرا کرد. در حالی‌که یکی از راه‌های اشتغال‌زایی و به چرخه در آوردن اقتصاد تبصره ۱۸ است.  او ادامه داد: اما در سال ۱۴۰۱ دولت حتی یک ریال هم به تبصره ۱۸ اختصاص نداده است. نمایندگان به دنبال اجرای قانون بودجه در کشور هستند. بخشی از منابع اجرای تبصره ۱۸ از درآمد حاصل از تبصره ۱۴ است که این بخش به صورت کامل محقق شده است. بنابراین دولت باید بخشی از منابع تبصره ۱۸ را تخصیص می‌داد، اما این اتفاق نیفتاد.  این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس تکالیف بودجه‌ای را متناسب با منابع دیده است، تاکید کرد: دولت باید به صورت کامل قانون بودجه را اجرا کند.

انتظار داریم بخش‌هایی را که در قانون بودجه دیده شده و کاملا مشخص است که قابلیت اجرایی دارد، دولت اجرا کند.  گودرزوند ادامه داد: در فرآیند تصویب بودجه، ابتدا منابع بررسی می‌شود و بر آن اساس پیشنهادهایی در مجلس داده می‌شود. برای مثال فروش اموال دولت در بودجه دیده شده است، اما دستگاه اجرایی پیگیر فروش این اموال نیست در این شرایط مجلس چه کاری باید انجام دهد؟ او گفت: بخش‌هایی از بودجه مشروط به عملکرد دولت است و دولت باید گام‌هایی را برای عملیاتی کردن بودجه انجام دهد. بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از بودجه‌هایی است که درصد عملیاتی آن بسیار بالا است. دولت و وزارت دارایی باید پیگیری کنند تا قانون بودجه اجرا شود.