تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 13:02
کد خبر : 114256

دگردیسی مخاطب در شبکه (پرده دوم) 

دگردیسی مخاطب در شبکه (پرده دوم) 

رمان شرق-گروه جامعه:هرچه مردم ، تجربیات بیشتری از رسانه های شخصی و شبکه های اجتماعی داشته باشند و از محیط آسان، انعطاف پذیر و تعاملی آن لذت ببرند ، نارضایتی از کیفیتِ یکپارچه و تحمیلیِ پخش گسترده رسانه جریان اصلی افزایش می یابد. حال اگر رسانه جریان اصلی ، مستقیم یا غیرِ مستقیم خود را نماینده‌ی صدایِ حاکمیت شناسانده باشد ،  طبیعی است که افزایش نارضایتی از رسانه جریان اصلی به حاکمیت هم سرایت می کند.

آرمان شرق-گروه جامعه:هرچه مردم ، تجربیات بیشتری از رسانه های شخصی و شبکه های اجتماعی داشته باشند و از محیط آسان، انعطاف پذیر و تعاملی آن لذت ببرند ، نارضایتی از کیفیتِ یکپارچه و تحمیلیِ پخش گسترده رسانه جریان اصلی افزایش می یابد. حال اگر رسانه جریان اصلی ، مستقیم یا غیرِ مستقیم خود را نماینده‌ی صدایِ حاکمیت شناسانده باشد ،  طبیعی است که افزایش نارضایتی از رسانه جریان اصلی به حاکمیت هم سرایت می کند.

از شبکه با عشق (پرده دوم) 

مسعود علوی

امروزه مخاطب بودن ، تجربه ای بسیار فعال‌تر ، تعاملی‌تر و متفاوت‌تر از عصر رسانه های جمعی یا همان عصر رادیو و تلویزیون است. اینترنت تغییرات بزرگی در نحوه مواجهه مردم با رسانه‌ها و درگیر شدن آنها با محتوای رسانه‌ای به وجود آورده است. به طور خلاصه در عصر اینترنت مردم تنها مصرف کننده محتوای رسانه‌ای نیستند بلکه «مصرف-تولید کننده» محتوا هستند . به عبارت دیگر مخاطب همزمان امکانِ مصرف و تولید محتوای رسانه‌ای دارد و این امکان به همه مردم در  شبکه (شبکه‌وندها) قدرت می دهد صاحب و مالک و مدافعِ صدای خود باشند.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، همچنان مهمترین رسانه به لحاظ گستره پخش و گستردگی سازمان در ایران است و در جهانِ پر از رسانه (شخصی ، اجتماعی ،جمعی ،منطقه‌ای و بین المللی) امروز یکی از مهمترین رسانه های جریان اصلی است.

میان کنشگران شبکه اما ، مردمی را می بینیم که برای کسب نتایج شخصی به مخالفت با رسانه های جریان اصلی می پردازند. استفاده از شبکه به نحو آشکاری ، هدفمندتر از تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو است. هنگام خوردن غذا ، ما از افزودنی هایی چون نمک ، فلفل، سُس و… برای بهبود طعم غذا متناسب با ذائقه مان استفاده می کنیم . مخاطبان کنشگر در شبکه همچون «افزودنی» هستند که خطاهای رسانه جریان اصلی را اصلاح می کنند . اگر رسانه جریانِ اصلی ادعا کند در اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران صورت گرفت ، نیروی انتظامی از سلاح استفاده نکرد ، کنشگران شبکه با انتشار ویدئوها و مستندات میدانی ادعا و اعتبار رسانه جریان اصلی را به چالش می کشند. با چنین عملی آنها دیدگاه ضدِ هژمونیک خود را در قالب تولیدات مستند و خلاقانه ، از طریق قدرت بیان و استدلال دنبال می‌نمایند و جریان متنوع دیدگاه‌ها را در حوزه عمومی افزایش می‌دهند.

هرچه مردم ، تجربیات بیشتری از رسانه های شخصی و شبکه های اجتماعی داشته باشند و از محیط آسان، انعطاف پذیر و تعاملی آن لذت ببرند ، نارضایتی از کیفیتِ یکپارچه و تحمیلیِ پخش گسترده رسانه جریان اصلی افزایش می یابد. حال اگر رسانه جریان اصلی ، مستقیم یا غیرِ مستقیم خود را نماینده‌ی صدایِ حاکمیت شناسانده باشد ،  طبیعی است که افزایش نارضایتی از رسانه جریان اصلی به حاکمیت هم سرایت می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.