تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 6:59
کد خبر : 113319

مقابله قهری با مسائل فرهنگی و نسلی اشتباه است

مقابله قهری با مسائل فرهنگی و نسلی اشتباه است

آرمان شرق-گروه سیاست:بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که حفظ نسل جوان به عنوان سرمایه اجتماعی باید اولویت اول کشور باشد. مشکلات اجتماعی جوانان راه را برای شکل‌گیری یک نظام پیوسته و درهم تنیده بین جوانان و ارکان کشور ناهموار کرده و طبقه متوسط امید برای ساخت آینده را تا حدی از دست داده است و در این شرایط باید با زبانی نو وارد گفتمانی شد که حمایت مردم را در پی داشته باشد.

آرمان شرق-گروه سیاست:بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که حفظ نسل جوان به عنوان سرمایه اجتماعی باید اولویت اول کشور باشد. مشکلات اجتماعی جوانان راه را برای شکل‌گیری یک نظام پیوسته و درهم تنیده بین جوانان و ارکان کشور ناهموار کرده و طبقه متوسط امید برای ساخت آینده را تا حدی از دست داده است و در این شرایط باید با زبانی نو وارد گفتمانی شد که حمایت مردم را در پی داشته باشد.

مقابله قهری با مسائل فرهنگی و نسلی اشتباه است

 

مطالبات امروز ریشه در نگاه نو به جهان دارد

روزنامه آرمان امروز:نوشت- بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که حفظ نسل جوان به عنوان سرمایه اجتماعی باید اولویت اول کشور باشد. مشکلات اجتماعی جوانان راه را برای شکل‌گیری یک نظام پیوسته و درهم تنیده بین جوانان و ارکان کشور ناهموار کرده و طبقه متوسط امید برای ساخت آینده را تا حدی از دست داده است و در این شرایط باید با زبانی نو وارد گفتمانی شد که حمایت مردم را در پی داشته باشد. در چنین فضایی به نظر می رسد هنوز اراده سیاسی برای یافتن ابزار ارتباطی جدید شکل نگرفته و متولیان کشور به صورت سنتی همچنان با استفاده از نیروهای قهری به دنبال ایجاد نظم هستند. در راستای بررسی این مسائل آرمان امروز گفت و گویی اختصاصی  با دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه
می‌خوانید.
چه خللی در رابطه دولت و ملت، امروز سبب شده تا جامعه درگیر ناآرامی و اعتراضشود؟
گفتمان انقلاب فاقد یک مبانی نظری منسجم است و به همین علت دچار بحران شده و با مسائل و چالش های متعدد رو به رو می شود. از سوی دیگر، زیست جهان مدرن شناخته نشده، نگاه تاریخی ندارد و به سمت بازگرایی می رود و دقیقا به همین علت درک نمی کند که زنان امروز با زنان۲۰۰ سال پیش متفاوت هستند. سوژه مدرن با سوژه ماقبل مدرن متفاوت است و مشخصا نمی توان با منطق ماقبل مدرن، با سوژه مدرن تعامل داشت. در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که دومین شکاف تمدنی رقم خورده است. نخستین شکاف زمانی رخ داد که با مدرنیته مواجه شدیم و دومین شکاف زمانی رقم خورد که با جهان پسامدرن رو در رو شدیم. این شکاف در طول ۵۰ سال اخیر خیلی عمیق شده و در حال فاصله گرفتن از میراث خود  به واسطه این شکاف شده ایم. مهم ترین مولفه هایی که امروز سبب شده تا بخشی ازجامعه معترض باشد، مسائلی همچون رفاه، آزادی های فردی و بهره برداری از جهان تکنولوژیک است که نسل جوان دسترسی به این دست آوردها را برای خود بدیهی می داند در حالی که نسل های گذشته چنین باوری نداشتند. نسل امروز می خواهد از جهان بهره برداری داشته باشد اما شرایط مهیا نیست. اصلا این بحث سیاسی نیست بلکه جوانان و دختران ایرانی امروز همان احساسی را دارند که اروپایی ها دارند و می خواهند همچون آنان از جهان بهره مند شوند. امروز در عصری قرار گرفته ایم که جهان موسوم به دهکده جهانی است و سوژه مدرن یک سوژه جهانی است و بچه های ما می خواهند خود را در سطح جهانی ببینند. در چنین شرایطی گفتمان انقلاب بومی گرایی می کند و به همین علت ناهم‌زبان و ناهم‌زمان است.
گفتمان انقلاب با توجه به چه مسائلی میتواند عملکرد موفقی داشته باشد؟
گفتمان حاکم امروز باید آزادی های فردی را که جامعه می خواهد درک کند. مشخصا یکی از مولفه های دوران مدرن و پسامدرن توجه به آزادی های فردی است. در دوران پس ازانقلاب اجازه داده نشده تا منتقدین یک تجمع رسمی داشته باشند و اگر اجازه اجتماع و اعتراض به جوانان داده می شد و هر از گاهی جوانان می توانستند خواسته های خود را مطرح کنند، هیچ گاه اتفاقات چند روز اخیر رخ نمی داد و شاهد انفجار مطالبات نبودیم. مقابله پلیسی و امنیتی با مسائل فرهنگی، نسلی و تحولات تاریخی بدترین نوع مواجهه است.
زبان نو ریشه در گفتمان اقناعی دارد؟
مطالبات امروز، ریشه در نگاه نو به جهان دارد. در گفتمان انقلاب کم تر افرادی با زبان جهان جدید آشنا هستند و این امر مشکل ساز شده است. ادبیات و گفتمان امروز غالبا ماقبل مدرن است و این گفتمان با یک تاخر تاریخی رو به رو شده است.
برای عبور از چالش های موجود باید چه اقداماتی در دستور کار قرار گیرد؟
امروز نوع نگاه گفتمان انقلاب باید به روز شده و محتوا و قالب جدیدی از گفت و گو رقم خورد به این معنا که باید از برخورد قهری عبورکرده و واقع بینانه به مسائل جامعه توجه کند. از سوی دیگر شکاف میان جامعه متوسط و سنتی زیاد شده است و این نیز امری مساله ساز در جامعه شده است. جریان های اپوزیسیون و برخی داخلی ها نیز این شکاف را هر روز بیشتر می کنند.
از سوی دیگر شکاف ملت و دولت نیز هر روز بیشتر می شود. نیروهای خارجی، عاملین فساد داخلی و بدخواهان ایران هر روز شکاف را در کشور بیشتر می کنند. امروز باید نیروهای معتدل کننده و واسطه بخواهیم که به عرصه سیاسی آمده تا وضعیت جامعه رنگ و بوی آرامش به خود گیرد.
طبقه متوسط و نسل های جوان باید سخنگو و نماینده ای در بدنه حاکمیت داشته باشند تا حرف های آنان را منتقل و از خواسته های آن ها دفاع کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.