تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 8:03
کد خبر : 113030

همه سربازان پوتین فراخوانده شدند

همه سربازان پوتین فراخوانده شدند

آرمان شرق-گروه بین الملل:عقب نشینی های روسیه از برخی مناطق اوکراین ریشه در این امر داشت که با کمبود نیرو در برخی جبهه ها رو به رو شده و نمی تواند در تمامی عرصه ها با تمام توان با نیروهای اوکراینی مقابله کند. این اتفاق در حالتی رخ می دهد که در جنگ های مدرن،نیروی زمینی از اهمیت کم تری نسبت به سایر موارد دارد.می توان گفت که روسیه در حوزه تجهیزات و تاکتیک نیز با چالش هایی رو به رو شده، که آن ها را به این روز رسانده است.

آرمان شرق-گروه بین الملل:عقب نشینی های روسیه از برخی مناطق اوکراین ریشه در این امر داشت که با کمبود نیرو در برخی جبهه ها رو به رو شده و نمی تواند در تمامی عرصه ها با تمام توان با نیروهای اوکراینی مقابله کند. این اتفاق در حالتی رخ می دهد که در جنگ های مدرن، نیروی زمینی از اهمیت کم تری نسبت به سایر موارد دارد. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که روسیه در حوزه تجهیزات و تاکتیک نیز با چالش هایی رو به رو شده، که آن ها را به این روز رسانده است.

همه سربازان پوتین فراخوانده شدند

آرمان امروز: رئیس‌جمهوری روسیه با امضای حکم بسیج نسبی تصریح کرد که اقدامات برای بسیج بخشی از نیروها از ۲۱ سپتامبر در روسیه آغاز خواهد شد. وی افزود که فقط شهروندانی در چارچوب بسیج نسبی قرار می‌گیرند که در درجه اول تجربه داشته باشند. پوتین در این سخنرانی ویژه دستور داد که وضعیت حقوقی داوطلبان در منطقه نظامی شمالی و مبارزان در منطقه دونباس با پرسنل ارتش فدراسیون روسیه برابر شود. رئیس جمهوری روسیه همچنین هشدار داد کسانی که روسیه را تهدید هسته‌ای می‌کنند، جهت باد به سمت خودشان برمی‌گردد. پوتین در مورد سناریوهای غرب علیه روسیه گفت چنین طرح‌هایی از مدت ها قبل در غرب طراحی شده بود و آنها باندهای تروریستی بین‌المللی را در قفقاز تشویق می‌کنند، زیرساخت های تهاجمی ناتو را در نزدیکی مرزهای روسیه ارتقا می‌دهند و روس‌هراسی را به سلاح خود تبدیل می‌کنند. وی همچنین با بیان اینکه غرب در سیاست تهاجمی ضدروسی خود از تمام خطوط عبور کرده، گفت دائما تهدیدهایی علیه کشور و مردم خود می‌شنویم. رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین تصریح کرد نیروهای روسی با شایستگی عمل و گام به گام این سرزمین را آزاد می کنند. وی یادآور شد که جمهوری خلق لوهانسک به صورت کامل از نئونازی‌ها پاکسازی شده و درگیری در جمهوری خلق دونتسک در جریان است. پوتین بار دیگر هدف تهاجم روسیه به اوکراین را آزادسازی منطقه دونباس عنوان کرد. در همین حال وزیر دفاع روسیه بلافاصله پس از امضای این حکم اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نفر فراخوانده خواهند شد که نزدیک به یک درصد از منابع بسیج عمومی در دسترس است. وی در مورد شرایط بسیج عمومی تشریح کرد که این شرایط شامل حال دانشجویان نمی‌شود و فقط شامل نیروهای ذخیره در ارتش یا آنهایی که تجربه لازم را دارند، است. وزیر دفاع روسیه در مورد کمک‌های فراوان غرب به اوکراین خاطرنشان کرد که ۷۰ ارتش، بیش از ۲۰۰ ماهواره غیرنظامی و تمام ناتو در راستای منافع اوکراین کار می‌کنند. وی همچنین اضافه کرد که اوکراین حدود ۳۰۰ هزار نفر را بسیج کرد اما تقریبا نیمی از ارتش خود را از دست داده است.
به گفته شویگو، روسیه در جنگ با اوکراین نیست بلکه با مجموع بلوک غرب می‌جنگد. در راستای بررسی این اقدام پوتین و آخرین تحولات جنگ در اوکراین، گفت و گویی با قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین ایرانی داشته است که در ادامه می خوانید.

پوتین با چه اهدافی اعلام بسیج نسبی برای جنگ در اوکراین کرده است؟
عقب نشینی های روسیه از برخی مناطق اوکراین ریشه در این امر داشت که با کمبود نیرو در برخی جبهه ها رو به رو شده و نمی تواند در تمامی عرصه ها با تمام توان با نیروهای اوکراینی مقابله کند. این اتفاق در حالتی رخ می دهد که در جنگ های مدرن، نیروی زمینی از اهمیت کم تری نسبت به سایر موارد دارد. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که روسیه در حوزه تجهیزات و تاکتیک نیز با چالش هایی رو به رو شده، که آن ها را به این روز رسانده است.
امروز تجهیزات مدرنی که به دست ارتش اوکراین رسیده است، کفه را به نفع آن ها سنگین کرده است و کار را برای روسیه سخت کرده است. پوتین با اعلام بسیج نسبی نیروها به دنبال این است تا قسمتی از کمبود خود را در حوزه جنگ برطرف  کند.
تصمیم پوتین از داخل روسیه با حمایت همراه خواهد شد؟
امروز تصمیمات پوتین در هاله ای از ابهام گرفته می شود زیرا مشخص نیست در داخل روسیه از این تصمیم تا چه میزان حمایت می شود. مشوق های پوتین برای جذب نیرو در این عرصه بسیار موثر خواهد بود و می تواند در زمینه جذب نیرو تعیین کننده باشد. در مجموع اما فراخوان نسبی پوتین نماد افزایش مشکلات روسیه است و عملا آن ها از چاله بیرون آمده و در چاه افتاده اند. انتظارات اولیه پوتین نیز از جنگ اوکراین برآورده نشده است و سرنوشت جنگ در اوکراین در حال تغییر است. پوتین می خواهد پس از انجام هزینه های گزاف، حداقل امتیازات را در اوکراین بدست آورد و با شکست کامل از خاک این کشور خارج نشود. پوتین در این راستا احتمالا بازی خطرناکی را آغاز خواهد کرد.
پوتین به چه علت تصمیم برای فراخوان عمومی را به صورت علنی و با تبلیغات فراوان انجام داد؟
پوتین می خواهد از این ابزار تبلیغاتی علیه اوکراین استفاده کند و به شکلی هراس به دل اوکراینی ها بیاندازد. باید توجه داشت در برهه ای از زمان پوتین این تصمیم را گرفت که صحبت هایی در خصوص برگزاری رفراندوم نیز مطرح شده بود و انتظار می رفت که همزمان این بحث را نیز دونباس پیش بکشد اما این اقدام را هنوز نهایی نکرده است و به دنبال این است تا ابتدا موقعیت میدانی روسیه در اوکراین را تثبیت کند. پوتین از ابتدای جنگ تلاش کرد تا با ابزار تبلیغاتی خود بر روند جنگ تاثیر بگذارد و امروز نیز می خواهد با این فراخوان فضا را به نفع خود تغییر دهد.

ممکن است این تحرکات پوتین با توجه به مخالفت هایی که از داخل روسیه شنیده می شود، منجر به کنار رفتن پوتین از عرصه سیاسی شود؟
پوتین و روسیه قمار بزرگی کردند و اگر در جنگ اوکراین موفق نشود، مشخصا در داخل روسیه نیز با مشکلات جدی مواجه می شود. باید توجه داشت که موقعیت فعلی روسیه در اوکراین به گونه ای است که احتمال دارد پیروزی آن ها بسیار کم شده است و عرصه بر آن ها تنگ شده است. در ابتدا تصور می شد که روسیه در عرصه میدانی موفق شود اما در آینده با مشکلاتی مواجه شود و مجبور به عقب نشینی شود همچون اتفاقی که برای آن ها در افغانستان رخ داد. اما روسیه در اوکراین در عرصه میدانی نیز ناکام بود و هر روز بیش از گذشته عقب می نشیند. به همین علت به نظر می رسد که کابوس افغانستان این بار هم برای روس ها تکرار خواهد شد ودر انتها آن ها مجبور به عقب نشینی از اوکراین شوند. امروز تمام غرب از اوکراین حمایت می کند و همین امر کار را برای روسیه سخت و سخت تر کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.